Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse

Startet av Jejl, søndag 20. januar 2013, klokken 22:12

« forrige - neste »

Jejl

Er rustbeskyttelsen på bilen god nok for saltede norske veier, eller bør den etterbehandles?

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på søndag 20. januar 2013, klokken 22:12
Er rustbeskyttelsen på bilen god nok for saltede norske veier, eller bør den etterbehandles?

Nå er det vel stort sett bare aluminium under der, og den ruster nok ikke ;)
(Korrodere kan den riktignok gjøre ved de rette forholdene)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Ser ikke ut som den slipper helt unna rust:

http://m.youtube.com/watch?v=22fL5HnOA1Y

Har visst begynt å ruste i sveisen på støtfangeren..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Pilotech

Blir spennende å høre hva anbefalingen til Tesla blir vedr rustbeskyttelse. På alle flly som brukes i Norge (og de er jo for det meste laget av aluminium og veldig lite jern) så sprayes hjulbrønn og understell med tynn (Dinitrol aktig) væske for å hindre korrosjon særlig om vinteren.
På rullebanen brukes ofte sand og en type avisingsvæske som gjør at ting korroderer fortere. Vet ikke om dette er værre enn salt, men uansett er hele det utsatte hjulopplegget klebrig av brun rustbeskyttende væske.

jkirkebo

Sitat fra: Pilotech på mandag 29. juli 2013, klokken 00:03
Blir spennende å høre hva anbefalingen til Tesla blir vedr rustbeskyttelse. På alle flly som brukes i Norge (og de er jo for det meste laget av aluminium og veldig lite jern) så sprayes hjulbrønn og understell med tynn (Dinitrol aktig) væske for å hindre korrosjon særlig om vinteren.
På rullebanen brukes ofte sand og en type avisingsvæske som gjør at ting korroderer fortere. Vet ikke om dette er værre enn salt, men uansett er hele det utsatte hjulopplegget klebrig av brun rustbeskyttende væske.

Nå skal jo hele karosseriet være dekket av e-coat så der bør det ikke bli noen korrosjonsproblemer. Det kan selvfølgelig oppstå på andre deler, fordelen da er at disse ofte er mulige å bytte siden de er skrudd på i ettertid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NielsChr

Jeg har også spekuleret i hvilken form for ekstra rust beskyttelse som en Model S kan have brug for. Det er en dyr bil og rust skal/må ikke være det som gør bilen skal skrottes om 10-15 år.

hvad jeg har fundet frem til at er at der findes enkelte jern dele - bl.a. som filmen ovenfor viser, er der noget ved forreste skofanger og muligvis også bag ved - de skulle mig bekendt være lavet af hærdet stål.

Hele pladen under batteriet - dvs. bunden af bilen skulle efter sigende også være lavet at 1/4" stål plade (ca. 6 mm) - hvilket er blevet diskuteret i forbindelse med de brande der har været hvor batteri pladen er blevet punkteret.

Jeg vil kraftigt overveje om ikke bundpladen skal have en omgang rustbeskyttelse lige som i normale ICE biler - denne rust beskyttelse vil også isolere batterier bedre mod kulde (vi bor så tilpas nordligt at det ikke vil være et problem om sommeren)
Rust beskyttelse på batteri pakken vil umuliggøre batteri skift på automatiske stationer, men det tror jeg heller ikke bliver aktuelt.


er der nogen som har set på hjul ophæng m.m. og fundet nogle ting af jern der ?

Sjøhyene

Lurer på dette jeg også. Kan jo virke som den hadde hatt godt av en understells behandlig.
Noen som har gjort det?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

valvolainen

Tror ingen har gjort det enda, men jeg kommer til å benytte meg av lanolin (sauefett) på understellet. Dette er seigt og størkner ikke slik som tectyl, tuff-cote ++ gjør.
Til gjengjeld må dette gjentaes annenhvert år.
Må bare få bilen først.

Balrog

Hva er poenget med å rustbeskytte aluminium og plast?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

eledille

#9
NielsChr: Jeg kan ikke tro at panserplaten er stål, da ville den veid ca 350 kg. Hvis den er aluminium vil den veie ca 130 kg. Jeg vedder på at den er aluminium, den også.

Balrog: Det er ikke bare aluminium og plast.

Aluminium korroderer veldig sakte selv i saltlake, det er korrekt. Problemet oppstår der Al er i kontakt med andre metaller, som for eksempel alminnelig stål, rustfritt stål eller kobber.

Der blir aluminium offeranode, og blir om til grått støv. Hvis konstruksjonen er veldig dårlig kan det gå uhyre fort, og i så fall vil Tesla få problemet. Hvis en eller annen coating først må tæres gjennom eller slites hull på så kan det godt være at vi får problemet i stedet siden det da kanskje inntreffer etter garantiperioden.

Jeg tror ikke det er noen vits i å sprøyte korrosjonsbeskyttelse inni hulrom, kanaler osv, siden det neppe er annet enn aluminium der.

Men det er massevis av stålbolter, fjærene er av stål og må festes til et eller annet, støtfangerne er stål, etc. Under bagasjebalja i frunken er det masse greier som ser ut til å være korrosjonsutsatt, vet ikke helt hva man bør gjøre med det.

Ting kan i hvert fall tyde på at Teslas super-hightech antirustcoating ikke fungerer helt etter hensikten siden det allerede er rust på amerikanske støtfangere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)


Quattro

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 21:52
NielsChr: Jeg kan ikke tro at panserplaten er stål, da ville den veid ca 350 kg. Hvis den er alu vil den veie ca 130 kg. Jeg vedder på at den er alu, den også.

Balrog: Det er ikke bare alu og plast.

Alu korroderer veldig sakte selv i saltlake, det er korrekt. Problemet oppstår der alu er i kontakt med andre metaller, som for eksempel alminnelig stål, rustfritt stål eller kobber.

Der blir alu offeranode, og blir om til grått støv. Hvis konstruksjonen er veldig dårlig kan det gå uhyre fort, og i så fall vil Tesla få problemet. Hvis en eller annen coating først må tæres gjennom eller slites hull på så kan det godt være at vi får problemet i stedet siden det da kanskje inntreffer etter garantiperioden.

Jeg tror ikke det er noen vits i å sprøyte korrosjonsbeskyttelse inni hulrom, kanaler osv, siden det neppe er annet enn aluminium der.

Men det er massevis av stålbolter, fjærene er av stål og må festes til et eller annet, støtfangerne er stål, etc. Under bagasjebalja i frunken er det masse greier som ser ut til å være korrosjonsutsatt, vet ikke helt hva man bør gjøre med det.

Ting kan i hvert fall tyde på at Teslas super-hightech antirustcoating ikke fungerer helt etter hensikten siden det allerede er rust på amerikanske støtfangere.

Stål og aluminium ligger veldig nært hverandre i spenningsrekka, jeg er ikke så sikker på at stålet automatisk blir offeranode, det er en rekke andre faktorer som må tilfredsstilles. Sink f.eks. vil fungere utmerket som offeranode når det er i kontakt med stål, da det er et langt uedlere metall, men det er jo i neddykket tilstand, som f.eks. på skip etc.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

eledille

Sitat fra: Quattro på søndag 10. november 2013, klokken 22:04
Stål og aluminium ligger veldig nært hverandre i spenningsrekka, jeg er ikke så sikker på at stålet automatisk blir offeranode, det er en rekke andre faktorer som må tilfredsstilles. Sink f.eks. vil fungere utmerket som offeranode når det er i kontakt med stål, da det er et langt uedlere metall, men det er jo i neddykket tilstand, som f.eks. på skip etc.
Det er ikke stål som blir offeranode, stålet er edlere enn aluminium og blir beskyttet ved at aluminiumet løses opp i stedet. I våte og salte omgivelser korroderer aluminium ganvanisk når det er i kontakt med stål. I båter kan man bruke sink til å beskytte både aluminium og stål, men som du sier går jo ikke det i en bil.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Quattro

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 22:07
Sitat fra: Quattro på søndag 10. november 2013, klokken 22:04
Stål og aluminium ligger veldig nært hverandre i spenningsrekka, jeg er ikke så sikker på at stålet automatisk blir offeranode, det er en rekke andre faktorer som må tilfredsstilles. Sink f.eks. vil fungere utmerket som offeranode når det er i kontakt med stål, da det er et langt uedlere metall, men det er jo i neddykket tilstand, som f.eks. på skip etc.
Det er ikke stål som blir offeranode, stålet er edlere enn aluminium og blir beskyttet ved at aluminiumet løses opp i stedet. I våte og salte omgivelser korroderer aluminium ganvanisk når det er i kontakt med stål. I båter kan man bruke sink til å beskytte både aluminium og stål, men som du sier går jo ikke det i en bil.

Takk, jeg surra det litt til ???, men poenget er det samme....

Uansett, brukes det rustfrie bolter i bilen? Det er vel kanskje mer kritisk med tanke på aluminiumskorrusjon...
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

eledille

Sitat fra: Quattro på søndag 10. november 2013, klokken 22:12
Uansett, brukes det rustfrie bolter i bilen? Det er vel kanskje mer kritisk med tanke på aluminiumskorrusjon...
Både rustfritt og vanlig stål kan gi korrosjon av Al, men jeg husker ikke hvilken som er verst.

Det er fullt mulig å blande Al og stål uten å få korrosjon, men vi vet jo ikke om Tesla har gjort det rett. Rust på en ståldel etter kun en sesong er jo ikke så lovende.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA