Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tap av stivhet med panoramatak?

Startet av Gjermund, søndag 20. januar 2013, klokken 09:59

« forrige - neste »

Gjermund

Er det noen som vet om det er merkbar forskjell på stivheten med eller uten panoramatak?

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på søndag 20. januar 2013, klokken 09:59
Er det noen som vet om det er merkbar forskjell på stivheten med eller uten panoramatak?

Det er nok heller stivere _med_ panoramataket tenker jeg. Laminert glass er stivere enn aluminiumsplåt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cs erlend

Laminert glass er nok stivt, men man må ta med i beregningen at glasset ikke er festet direkte i karroseri, men via skinner for å kunne åpne det.
På mine tidligere biler med panoramatak har det innimellom vært litt "knirk" noe som tyder på bevegelse.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Nuvolari

Sitat fra: cs erlend på søndag 20. januar 2013, klokken 11:34
Laminert glass er nok stivt, men man må ta med i beregningen at glasset ikke er festet direkte i karroseri, men via skinner for å kunne åpne det.
På mine tidligere biler med panoramatak har det innimellom vært litt "knirk" noe som tyder på bevegelse.

takBra innspill. Dette skal jeg følge med på når tilbakemeldingene fra de med panorama tikker inn.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Quattro

På denne linken kan man se bilens rammekonstruksjon (langt ned på siden): http://www.teslamotors.com/models/features#/safety

Jeg tror ikke det er noen forskjell, min oppfatning er at det er ramma som distribuerer kreftene i konstruksjonen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Gjermund

Det er nok ikke glasset i seg selv som er problemet, men måten det er festet på. Det kan påvirke stivheten selv om en ikke hører ulyder. Rammeverket vil nok stå for den største delen av stivheten, men med sveist (?) plate i taket vil det virke som om du har en skråstiver i "takramma" fordi det vil dannes et strekkbånd om ramma forsøker å deformere seg.

Dette er en av grunnene til at jeg tror jeg dropper panoramatak (i tillegg til at jeg lurer på om det er bortkasta penger).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA