Nye Nissan Leaf 2025/2026, lever ikke opp til forventningene...

Startet av Allman, torsdag 20. november 2025, klokken 23:37

« forrige - neste »

Allman

NB! Mulig brannfakkel. :-/

Hei,

Rablet ned kjapt før leggetid, bare å kommentere/korrigere, smak og behag. :)

Nissan skuffer igjen med sin nye Leaf 2025/2026 (kjører gamle-Leaf'en gen 2 fra 2014, hoppet ikke på gen 3 fordi den og var tullete/uferdig).

Grundig vurdert nye Nissan Leaf 2026 siden sommer 2025, men ble til slutt MEGA-skuffet. :(

Hadde STORE forhåpninger/forventninger, sett 30+ videoer, lest alt som er på nett, pratet med Nissan og BnH, prøvd bilen 2 ganger (på utstilling, siden den ikke kan prøvekjøres enda, som også er helt tullete).

Positivt:

- OK størrelse

- Komfortabel nok, romslig inni selv for stor/tung kar

- Bra lydanlegg, Bose låter massivt (men lydbildet i original Leaf gen 2 fra 2014 har faktisk enda tydeligere lyd/diskant pga. tweeter-er i lytte/øre-høyde kontra nedfelt langt borte i dashbordet).

- Fin dobbel-skjerm, nesten premium fra Infiniti (Nissans luksusmerke a'la Toyotas Lexus)



Negativt:

- Nissan har priset Leaf 2026 fullstendig ut av markedet, mest pga. hele 3 (tre!) unødvendige fordyrende nonsense hype komponenter, som appellerer til begrenset kjøps/interessentgruppe (ikke meg, mann, snart 50 år):

1. Signatur-baklys i 3D som du/eier aldri ser. Hallo, BAK-lys! Who cares... disse ultramoderne baklysene nytes stort sett kun av andre som ikke har brukt en halv mill på kjerra.

2. Digitalt-blendbart fancy-smancy glasstak (Suzuki/Toyota løser det med 1 utskiftbar kostnadseffektiv glassplate og hard-stoff gardin manuelt trekker for ila. 1,5 sekund)

3. Ultra-hi-tech head-up-display. Slikt utstyr brukes normalt av jagerflypiloter i dog-fight. Kult, ja. Ulempen er et gedigent irriterende gapende hull på dashbordet på førersiden. Hullet ser IKKE pent ut, gjør at man får refleksjons-forskjell i frontruten (spesielt i tunneler/garasjeanlegg) og kommer til å samle en god del støv. Lykke til med rengjøring. Første jeg tenkte var at dette må jeg bare dekke til med et passe stort plast-lokk fra Biltema (spraylakkert svart).

Disse ovennevnte tre bling-bling-greiene er gøy å ha i omtrent 3 dager, deretter "meh" og fort lei / glemt. Bose-høytalere i førerside-nakkestøtte på Evolve kult konsept, men igjen: kost/nytte.

- Ladeport på feil side, høyre foran (engelsk/japansk opplegg, som Nissan ikke rakk å gjøre om for EU-region, i USA er det to ladeporter på nye Leaf: venstre OG høyre foran)

- Ingen V2L i bagasjerom i EU-variantene, kun US (V2L i EU-variantene løses med kronglete stygg adapter som må kobles til ladeport høyre foran, upraktisk)

- Ingen solbrilleholder oppe ved midtspeilet i EU-variantene, kun US

- Setetrekk føles som sliten og ekkel resirkulert sykkel-gummi-slange fra 70-tallet, klebrig, trist, impotent, bare ekkelt

- Gir-velger løsningen deres er en vits: radioknapp-eksperiment fra 50-tallet, utrolig upraktisk: man må flytte blikket for å skifte istedenfor å rekke ned med hånda og automatisk føle (utprøvd konsept siden 1920) - prøv å lukeparkere med radioknappløsningen, det er et mareritt med klikking/trykking mellom R og D, sukk!

- Kun 967 MP3-låter slengt inn på en dyr/rask USB minnepinne resulterte i overbelastning av infotainment-systemet, som begynte å hakke hakke hakke haaaakkeeeeeee huff!

- Ingen ski/IKEA-luke i baksetet, men de har nedfellbar armlene, så hvorfor ikke hull? Ugjennomtenkt.

- Ingen 4x4, kun FWD

- Særdeles lav bakkeklarering for å oppnå høyere rekkevidde, lavest av alle bilene vi har sett på, og lavere enn de gamle Leaf-ene, disse kommer garantert til å skrape nedi i div. snøkaos utenfor Ring 1 Oslo

- Forhjulstrekk, bakhjulstrekk mer anbefalt i disse dager

- Uskarpt fuzzy ryggekamera bilde (som de billigste bilene hadde fra 10+ år siden, gamle-Leaf-en har skarpere/bedre bilde, I kid you not)

- Skjermen frøs da jeg valgte neste musikkspor fra rattet (kunne deretter ikke velge fra skjerm lenger), game over man, game over!

- USB kontaktene ikke rettet mot fører og passasjer, men montert i revers-retning i midt-konsollets bakvegg, hæ... aldri opplevd/sett noe lignende, bare rart og utrolig kronglete

- Standard rød-farge (som er inkludert, dsv. 0,- ekstra kost) er IKKE metallic, alle andre farger/tilvalg koster skjorta på toppen av en allerede overpriset forhastet prototype-modell

- Overtydelig at Nissan ikke har det bra, ref. på randen av konkurs som det skrives i mente om i ulike kanaler og fora; når en såpass viktig lansering etter så mange års ventetid gjøres med 1 (én) stakkars demo-bil som sendes på uendelig lang Norgesturné etter Oslo Motorshov på Lillestrøm i oktober. Du får KUN prøvesitte bilen da dette er en tidlig prototype, som de ikke vil skal prøvekjøres. Katta i sekken opplegg.

- Nissan Charge ikke verdt papiret det er skrevet på, 4 av 5 kjeder er utenlandske, omtrent kun Fortrum som er i Norge

- Helhetlig vurdering: virker ikke gjennomtenkt, men mer som en upolert prototype forhastet, prematur lansering, kunne vært mye bedre

- Lever ikke opp til forventningene, kommer for sent og uten wow-faktor i et presset marked med stor konkurranse, kjøpers marked

- Birger N. Haug (største Nissan forhandler) oppgir merkelige WLTP-tall som ikke stemmer overens med bilprodusentens (Nissan sine) data: Det er kun de to billigste/enkleste modellene Engage og Engage pluss som har WLTP 622 km, mens de to toppmodellene Advance og Evolve har 582 km rekkevidde. Mer info under.

Observasjon:
Bilforhandler Birger N. Haug markedsfører alle fire nye Nissan Leaf 2026 modeller (Engage, Engage Plus, Advance, Evolve) med 622 km WLTP ved valg av 75 kWh batteripakke.

Påstand:
Dette er muligens kreativ/villedende markedsføring. 622 km rekkevidden gjelder kun Nissan Leaf 2026 Engage-modellene (Engage og Engage Plus) med 75 kWh batteripakke. Den gjelder ikke mellom-modellen Advance og topp-modellen Evolve. Advance og Evolve har 582 km WLTP som er 40 km kilometer kortere enn 622 km. Dette er ikke "bare noen få kilometer", men en vesentlig differanse i et presset marked.

- Skyldes dette en reell glipp, skrivefeil, unøyaktighet, ved en så omfattende og viktig lansering?

- Er det meningen å føre potensielle kjøpere/forbrukere bak lyset?

Bevisførsel:
1: Produsenten Nissan sin offisielle online-brosjyre, med liten skrift: "604 km rekkevidde refererer til LEAF 75 kWt Engage, blandet kjøring, etter rekkeviddemålemetoden WLTP (Worldwide Light Vehicle Test Procedure)." som er fotnote 1 knyttet til formuleringen "Opptil 604 km" - merket med liten 1. Topp-rekkevidde er knyttet til modellen med lavest utstyrsnivå (Engage), ikke høyere modeller som Advance og Evolve.

2: Produsentens offisielle datablad "LEAF_Kundepriser_oktober.pdf" datert 27.10.2025 oppgir to WLTP verdier for 75 kWh batteripakke: 582 km og 622 km.

3: Leaf 2026 ble lansert i USA 19. august 2025, hvor midt/topp-modellene SV+ (Advance) og Platinum+ (Evolve) har kortere rekkevidde enn basis/lav-modellen S+ (Engage), omtrent samme forskjell når regent om fra amerikanske mil til kilometer.

Mulig noen fra Forbrukertilsynet og/eller media burde kikke på dette. Påstand: den som tror på 622 km tror muligens på julenissen. :) Merk at det er BnH som glipper her muligens, ikke Nissan (de skjuler dette på siste side i produktspec-PDF).

Årsaken til betydelig redusert rekkevidde på Advance og Evolve er antatt pga.: felger/dekk, fastmonterte uavtagbare takrails, mer utstyr/tyngde.

Dersom ovennevnte er misforstått i min ende: fint om noen korrigerer og presiserer 582 km kontra 622 km rekkeviddene oppgitt i produsentens PDF-datablad fra 27.10.2025. Hvilke modeller/konfigurasjoner gjelder 582 km og 622 km rekkeviddene for?

Allman

PS: Skrevet i hast, med forbehold om feil.

ToWalkOrDrive

Shit. Og fdette er før du i det hele tatt har prøvekjørt bilen.
Akkurat skjerm som låser seg kan ha noe med at det er prototype, så ikke alt er programmert ferdig ennå.

Kanskje når du får prøvekjørt bilen så glemmer du alt det negative  :D

Begynner å bli en del alternativer i den klassen.

PS: akkurat ladeluke-plassering hørtes ikke ut som en deal-breaker for meg - det betyr en kan lade på Tesla-ladere enkelt ved å snu bilen 180 grader i forhold til en Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Pris og rekkevidde omtrent som Model Y. Så får kjøperne stemme med lommeboka og si fra om de mener den er verdt det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Håvar

Grundig vurdering og sammenfaller med inntrykket jeg har fått så langt.
Det virker som om Nissan har glemt/ikke forstått hvorfor Leaf ble en suksess i utgangspunktet

Så er det en del av kritikken her jeg håper blir korrigert i endelig produksjonsutgave
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA