Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostnader ved å eie Tesla Model S

Startet av Quattro, søndag 20. januar 2013, klokken 16:56

« forrige - neste »

Quattro

Hvilke kostnader ser dere for dere bortsett fra innkjøp av bil og utgifter til elektrisitet?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Epleskreller

Forsikring, ser for meg at premien stiger dersom flere ikke klarer å håndtere den kraftige motoren. Aluminiumskarosseriet skal visst vært dyrt å fikse på.

Ellers service..

Så ser jeg også for meg å få en elektrikker på besøk som kan oppgradere lademulighetene i/på garasjen. Det kan også koste litt..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Stig O

Kanskje dobbelt så store dekkutgifter en hva de fleste er vant med. Dyrere dekk og større slitasje.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

aalbork

Dekkslitasje vil vel henge mye sammen med kjørestil?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

ebbrey

Bilvask/poleringsutgiftene kommer til å gå i taket i forhold til hva de er idag :P
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Lanber

Jeg tenker den største tankevekkeren vil være når du må bytte bakdekk etter første sessongen fordi du har hatt det morro med alt det deilige dreiemomentet.

Da vi du erfare at de koster 3.000+ pr dekk.


laumb

Forsikring, blir en drøy tusenlapp dyrere for meg. Dette går opp i årsavgiften, så ingen overraskelse der.

Service og uforutsett vedlikehold setter jeg til side en tusenlapp pr. måned for i dag - så om service koster 6k og dekk 12k annet hvert år (worst case - regner med å bytte etter 3. Sesongen) så er dette dekt inn.

Alt materiell til å legge ekstra kurs i garasjen (har 3 fase 20A 230V der nå) har jeg slengende etter jacuzzi'n, og trikkern som var her å byttet sikringsskapet vårt i sommer skulle ha en drøy tusenlapp for å koble opp kablene til nye sikringen og sette opp stikk når jeg har lagt dette til rette.

Sånn sett sier mitt regnestykke på de øvrige forhold (avskriving av verdi er ikke med), at Tesla'n; lån, forsikring, årsavgift, servicekostnader, dekk og strøm vil komme ut med samme sum som jeg betaler for drivstoff + lån + service i dag - altså blir forsikring og årsavgift "gratis" for min del.

Rett og slett et rimeligere bilhold. Totalt sett.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Celter

Husk å trekke fra bompengene. Deilig å vite at hver gang man kjører gjennom en bomring så sparer man nesten en full "tank" med strøm  :)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Nuvolari

Sitat fra: Celter på mandag 21. januar 2013, klokken 07:41
Husk å trekke fra bompengene. Deilig å vite at hver gang man kjører gjennom en bomring så sparer man nesten en full "tank" med strøm  :)

Full tank koster ca 20,- altså?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

gbzdoc

Full "tank" på Model S er jo 85kw/t, blir nok vanskelig å "fylle" den for 20,- ;-)

Men nå varierer jo bomavgiftene grovt rundt om kring, så 85,- for en bompassering finner du sikkert et eller annet sted i landet...

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Nuvolari på mandag 21. januar 2013, klokken 09:17
Sitat fra: Celter på mandag 21. januar 2013, klokken 07:41
Husk å trekke fra bompengene. Deilig å vite at hver gang man kjører gjennom en bomring så sparer man nesten en full "tank" med strøm  :)

Full tank koster ca 20,- altså?
Full tank var nok litt å ta i, men når vi får bilene våre koster det ikke 20,- for fossilbilen å passere i Oslo. Det koster 27,- med avtale, og 30,- uten avtale. Pt. koster det 21,60 med rabatt.
Med prisøkningen i bomringen fra 1. februar har makspris per år gått opp til 60x27x12= 19.440,- per år. En vesentlig økning fra da man tidligere kunne betale drøye 4.000,- for årsabonnement :)

Om strømmen koster rundt 65 øre pr kWh alt inkludert vil en full tank koste ca 60,- inkl. tap i ladeprosessen. Dvs. etter to passeringer uten avtale har du fylt tanken :)

http://www.fjellinjen.no/Om-Fjellinjen/Aktuelt/nye-takster-fra-1feb2013/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Celter

Nå må jeg innrømme at strømpriser har jeg ikke peiling på, men jeg var ikke så langt unna :)
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Djur1

#12
Hvis en ser på kostnad per år som er det aktuelle beløpet så blir regnestykket for meg:

(Jeg lader gratis)  ;D i fellesanlegg.

   Performance
   663,755
Km   15000
Avskriving   60732.33013
   
Renter bundet kapital   19116.144
   
Forsikring   6500
Årsavgift   400
Vedlikehold   4595
Bensin   0
Olje   0
Dekk   3942
Service   
Bompenger   
   
Sum   95285.47413


En BMW 520i uten noe utstyr koster ifølge en kilde på nettet: 120 -125 tusen i året.

Om en fører 95 -97 tusen i året over til alternativkostnaden, det å kjøpe en bensin/dieselbil; så tilsvarer 95 000 kroner per år en bensin/dieselbil til 368 000 kroner.

Mange forutsetninger her, lik avskriving på bensin som elbil, lik finansieringskost, rimelig forsikring som jeg har fått tilbudt og det at jeg lader uten kost da.

Ved interesse kan jeg sende regnearket så kan en plotte inn selv og se hva sin model/utstyr koster i en bensin bil...

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

19quiz76

Ingen som regner med batteribytte og obligatorisk service?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

RunarBT

Sitat fra: ebbrey på søndag 20. januar 2013, klokken 19:36
Bilvask/poleringsutgiftene kommer til å gå i taket i forhold til hva de er idag :P

Eg vurderer å hel-foliere bilen, matt svart. Da går den i maskinvask, ingen pollering. Så svarte felger og sota vinduer;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA