Kjøpe brukt elbil

Startet av Laban1, lørdag 11. oktober 2025, klokken 10:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hurtiglader du 10-20 ganger hver vinter skjønner jeg godt ønsket om forvarming! Forrige hurtiglading i streng kulde kjørte jeg litt uøkonomisk før laderen, og ankom med lav SOC. Og det er jo ikke nødvendigvis noe en har mulighet til hver gang. Litt av poenget med mange elbiler i dagens marked er at de har høy effekt også ved høy SOC. Kan du få 250-300kW ved 50% i streng kulde pga batterivarmer så forsvinner behovet for å forsøke å tilpasse SOC med når en skal hurtiglade.

Jeg ser det er flere som lager ettermontert knapp for batterivarmer i eldre ID4 nå (selges på Ebay), og OBDeleven hadde en lengre periode ferdigprogrammert app for batterivarmer slik at den kunne startes fra mobilen. Jeg har ikke testet noen av delene, og synes VW burde fikset det ettersom HW er på plass. Samtidig har jeg ikke behovet ettersom bilen har nok rekkevidde for vår bruk, så da lar jeg det bare ligge.

Mot slutten av 2026 kommer også nye ID4, så jeg vurderer å vente på den. Ulempen er at den nok ikke kan leveres før 2027, så den kommer for sent ift mva-endringene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Vær obs på at hvis man kjøper VW må man enten klare seg med den innebygde (dårlige) infotainmentløsningen, eller basere seg på Android Auto/Apple Carplay med tilhørende ulemper, som bruk av mobildata, bruk av batteri, varm telefon med tilhørende treg lading og trege ytelser, etc.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Suverin

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. oktober 2025, klokken 11:54Vær obs på at hvis man kjøper VW må man enten klare seg med den innebygde (dårlige) infotainmentløsningen, eller basere seg på Android Auto/Apple Carplay med tilhørende ulemper, som bruk av mobildata, bruk av batteri, varm telefon med tilhørende treg lading og trege ytelser, etc.

Versjonen jeg har i ID.buzzen (5.6) fungerer helt strålende, syns den fungerer vel så bra som infotainmenten i Model 3-en min. Og i tillegg har jeg mulighet til å supplere med AA når eg føler for.

Det er kanskje noen bruktbiler fra vw man ikke får løftet opp på 5.x?

turfsurf

Sitat fra: strømbil1 på mandag 27. oktober 2025, klokken 10:23Sitter litt for ofte (10-20 ganger i året) på hurtiglader med 30-40 kw med iskaldt batteri på vei hjem fra hytta. Utrolig frustrerende når bilen er utstyrt med batterivarmer, men det mangler software for det.

Men hvorfor hurtiglade på vei hjem fra hytta? Er det ikke bedre å hurtiglade på vei opp, så sent som mulig før man kommer frem når batteriet er varmt?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

strømbil1

Har ofte over 50% når jeg passerer siste hurtiglader på vei til hytta, også er jeg tilbake i hurtigladernettverket med 20-30% (kommer an på kulde).

Kan selvfølgelig lade mindre før jeg kjører hjemmefra og satse på 5-10% SOC når jeg ankommer hurtiglader, men med store avstander til nærmeste lader og ønske om noe høyere beredskap for å komme seg hjem så gjør jeg nesten aldri det.

For å svare på spørsmålet fra turfsurf: får ikke noe særlig høyere hastighet når jeg kobler inn med 50% i -10 til -20. Derfor lader jeg heller på vei hjem med lavere SOC hvor jeg også kan gjøre noe jojo-kjøring for å forsøke å få opp temperatur, avhengig av hvem som sitter på.

Innser at mitt forhold til hurtiglading kanskje ikke speiler den gjennomsnittlige ID4 sjåfør.
Er selvfølgelig kjedelig å stå en time på hurtiglader bare jeg skal handle i romjulen og må hurtiglade for å ha nok strøm tur retur. Jeg tror jeg har veldig lyst til å skaffe noe med forvarming innser jeg nå.

peby

Sitat fra: strømbil1 på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 09:39Innser at mitt forhold til hurtiglading kanskje ikke speiler den gjennomsnittlige ID4 sjåfør.
Er selvfølgelig kjedelig å stå en time på hurtiglader bare jeg skal handle i romjulen og må hurtiglade for å ha nok strøm tur retur. Jeg tror jeg har veldig lyst til å skaffe noe med forvarming innser jeg nå.

Det var ingen som hadde særlig forståelse for hvorfor jeg absolutt skulle ha bil med mulighet for forvarming av batteriet når jeg var på jakt, men jeg er svært glad jeg stod på mitt. Det er stort sett om vinteren jeg må hurtiglade på grunn av den lavere temperaturen og da er det hyggelig å kunne få noenlunde full fart hvis man stiller inn forvarmingen en stund før man ankommer laderen.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Rosstopher

Sitat fra: peby på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 18:14
Sitat fra: strømbil1 på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 09:39Innser at mitt forhold til hurtiglading kanskje ikke speiler den gjennomsnittlige ID4 sjåfør.

Det var ingen som hadde særlig forståelse for hvorfor jeg absolutt skulle ha bil med mulighet for forvarming av batteriet når jeg var på jakt, men jeg er svært glad jeg stod på mitt. Det er stort sett om vinteren jeg må hurtiglade på grunn av den lavere temperaturen og da er det hyggelig å kunne få noenlunde full fart hvis man stiller inn forvarmingen en stund før man ankommer laderen.

Ingen? Lurer på hvem du involverte i avgjørelsen. Bare VW-eiere?  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

peby

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. oktober 2025, klokken 18:25Ingen? Lurer på hvem du involverte i avgjørelsen. Bare VW-eiere?  ;D

Når du nevner det så var det noen selgere av VW, Skoda, Ford og Toyota involvert ;D . Sistnevnte tok kaka, som dønn alvorlig mente at bz4x hadde forvarming. At det var av kupéen og ikke batteriet var tydeligvis ikke så nøye. Mon tro hvor mange som gikk fem på?
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA