2020 I-Pace HSE modell - 4g? App kontroll?

Startet av CorruSi, fredag 24. oktober 2025, klokken 12:51

« forrige - neste »

CorruSi

Heisann,

Kjenner det holder på å klikke for meg her angående dette for jeg føler meg litt bamboozled, så prøver meg her. Nylig kjøpt en flott brukt I-Pace HSE, 2020 modell. Må også presisere at dette er første elbilen, og bil nummer 2 generelt i livet.

Startskjerm og håndbok nevner begge InControl app og funksjonalitet, håndbok snakker om mobil tilkobling (jeg antar mot 4g?), og ser at bilen også har tilgang til data sim. Alikevel mangler jeg funksjon for mobile connectivity under connectivity menyen. Samtidig finner ikke appen VIN nummeret. Og bilen registrerer ikke at data sim er koblet inn en gang.

Forhandler mente første at "jada forrige eier brukte app kontroll" og "jada den skal ha 4g", og alt jeg ser på nett tilsier at dette skal være standard utstyr for denne modellen?

Forhørte meg med Jaguar direkte, som bekreftet utifra reg nr at "jada alle bilder fra 2018 har InControl funksjon og 4g". Jaguar bekreftet også samtidig at reg nr / vin IKKE var tilkoblet i dems systemer, så forrige eier har absolutt IKKE brukt noen remote funksjoner som forhandler originalt påsto. Tok dette til forhandler, som da gir meg en utstyrskode (011BJ) og sier at nei denne bilen har ikke det inkludert. Tar så dette til Jaguar, som så sier "åja nei det stemmer dette er ekstra utstyr."

Og nå er jeg her og holder på å gå i kryss for det nærmer seg punktet hvor jeg føler meg lurt. Kan noen bekrefte hva som faktisk er sant her?
Alt jeg har lest tilsier at dette (app kontrol / 4g tilkobling) er standard, og fra hva jeg har sett på Finn av pre-2020 modeller som selges brukt så er det varslet i annonsen om at mobilt nett frafaller pågrunn av 2g/3g nettet, men på annonsen til bilen min var ikke noe slikt nevnt.

Og hvorfor i allverden har en bil som evt IKKE har mobilt nett tilkobling en slot for data sim?!

Setter pris på all hjelp!

Edit:
Ved et dypere dykk har jeg funnet brosjyren til I-pace 2020 som beskriver Remote, Navigation Pro, OG Connect Pro som del av standard utvalget for modellen. Så hvorfor mangler min dette..?

Også sjekket opp om den er bruktimportert, det er den ikke.

chargedup

Du har nok kjøpt en bil fra Gibraltar. Såvidt jeg husker kom de fleste "tidlige" bruktimporterte I-pace fra Gibraltar og de ble solgt i Norge av Nissan forhandlere (husker iaf annonser fra Nissan forhandlere med import I-pace).
Alle norske biler hadde dette som std, så det er ikke rart at Jaguar Norge sier at alle biler har det. De bilene som er importert fra andre EU land har som regel app, men etter x antall år må man betale (som i Norge, men her har de vel gitt det gratis da de ikke har fått nettbutikk opp og gå enda). På de tyske bilene har de fleste fått løst nytt abonnement gjennom Jaguar (husker ikke om det var norsk eller tysk forhandler man måtte sende e-post til).

På facebook gruppene kan du søke på "gibraltar" og da vil du nok finne mange andre som har hatt samme problemet som deg. Mest sannsynlig ikke mulig å løse dersom den er fra Gibraltar, men fra andre land med fornying av abo kan det løses.

Tast inn reg nummeret ditt her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/
Da ser du om bilen er bruktimportert.

Dersom selger har sagt til deg at han/forrige eier brukte app og du sa det var viktig til selger i forkant av kjøpet, kan du ha en god sak mtp i ytterste konsekvens å få hevet kjøpet.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Elektrowagen

Sitat fra: CorruSi på fredag 24. oktober 2025, klokken 12:51Og nå er jeg her og holder på å gå i kryss for det nærmer seg punktet hvor jeg føler meg lurt. Kan noen bekrefte hva som faktisk er sant her?
Alt jeg har lest tilsier at dette (app kontrol / 4g tilkobling) er standard, og fra hva jeg har sett på Finn av pre-2020 modeller som selges brukt så er det varslet i annonsen om at mobilt nett frafaller pågrunn av 2g/3g nettet, men på annonsen til bilen min var ikke noe slikt nevnt.

Og hvorfor i allverden har en bil som evt IKKE har mobilt nett tilkobling en slot for data sim?!

Setter pris på all hjelp!

Du er lurt, hev kjøpet umiddelbart! Det er risikosport å kjøpe i-Pace etter min mening.
BMW i3s - 2019

CorruSi

Sitat fra: chargedup på fredag 24. oktober 2025, klokken 13:53Du har nok kjøpt en bil fra Gibraltar. Såvidt jeg husker kom de fleste "tidlige" bruktimporterte I-pace fra Gibraltar og de ble solgt i Norge av Nissan forhandlere (husker iaf annonser fra Nissan forhandlere med import I-pace).
Alle norske biler hadde dette som std, så det er ikke rart at Jaguar Norge sier at alle biler har det. De bilene som er importert fra andre EU land har som regel app, men etter x antall år må man betale (som i Norge, men her har de vel gitt det gratis da de ikke har fått nettbutikk opp og gå enda). På de tyske bilene har de fleste fått løst nytt abonnement gjennom Jaguar (husker ikke om det var norsk eller tysk forhandler man måtte sende e-post til).

På facebook gruppene kan du søke på "gibraltar" og da vil du nok finne mange andre som har hatt samme problemet som deg. Mest sannsynlig ikke mulig å løse dersom den er fra Gibraltar, men fra andre land med fornying av abo kan det løses.

Tast inn reg nummeret ditt her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/
Da ser du om bilen er bruktimportert.

Dersom selger har sagt til deg at han/forrige eier brukte app og du sa det var viktig til selger i forkant av kjøpet, kan du ha en god sak mtp i ytterste konsekvens å få hevet kjøpet.

Heisann,

Oppdaterte nettopp posten haha, sjekket på Statens Segvesen, den er IKKE bruktimportert!
Før jeg kjøpte den spurte jeg flere ganger om den hadde tilkobling, og om forhandler var sikker på dette. Forhandler sa jada de modellene har 4g (fopr jeg var stressa angående 2g/3g avkuttingen). Jeg ba dem bekrefte oppkoblingen før de sendte den, fikk så beskjed om at det hadde dem ikke hatt mulighet til å gjøre.

CorruSi

Sitat fra: Elektrowagen på fredag 24. oktober 2025, klokken 13:57Du er lurt, hev kjøpet umiddelbart! Det er risikosport å kjøpe i-Pace etter min mening.

Shit-a, nå er jeg faktisk stressa her...

chargedup

Såvidt jeg vet har alle norske I-pace 4G og alle har mulighet til app. Den har, som de fleste andre biler, 2/3G på nødsamtaler så nødsamtaler vil ikke virke etter 2/3G nettverket skrus av.

Dersom du ga beskjed til selger om at app var viktig for deg og de bekreftet at den hadde app ville jeg ha prøvd å heve kjøpet. Jeg ville nok først dratt innom en Jaguarforhandler og forhørt meg for å være 100% sikker. Husker det som en ganske omstendelig greie å få skiftet eier i app, tror jeg måtte til forhandler med vognkortet...

Når er bilen registrert? 2019 eller 2020? Mulig Gibraltar bilene aldri ble registrert i Gibraltar, kun stod i showrommet før de ble solgt til Norge. Da vil de ikke dukke opp som bruktimport hos vegvesen fordi de da var "nyimport". Du kan sjekke VIN nr ditt for "tall nr 10" (https://www.motor.no/aktuelt/dette-forteller-understellsnummeret/304127) og krysssjekke med når bilen er registrert og så se på finn annonser for å se hva feks en annen registrert I-pace i feks sept 2020 ble registrert som. Altså se om din bil feks er merket 2020 i VIN og finn biler fra samme tid og se om de er 2021 modell i VIN. Evt spørre selger om bilen originalt er fra Gibraltar siden den mangler app. Evt spørre Jaguar om den er fra Gibraltar.

Det var en god del kjøpere som fikk hevet kjøpet den gang da BirgerN ikke opplyste om at de var import. Flere fant det vel ut da de fant instruksjonsbøker fra Gibraltar, men de ble nok fort byttet med engelske/norske for å skjule det. https://www.motor.no/aktuelt/advarer-mot-a-kjope-elbil-fra-dette-landet/207155
EQE 43AMG
Bestilt ix3

CorruSi

Sitat fra: chargedup på fredag 24. oktober 2025, klokken 15:39Såvidt jeg vet har alle norske I-pace 4G og alle har mulighet til app. Den har, som de fleste andre biler, 2/3G på nødsamtaler så nødsamtaler vil ikke virke etter 2/3G nettverket skrus av.

Dersom du ga beskjed til selger om at app var viktig for deg og de bekreftet at den hadde app ville jeg ha prøvd å heve kjøpet. Jeg ville nok først dratt innom en Jaguarforhandler og forhørt meg for å være 100% sikker. Husker det som en ganske omstendelig greie å få skiftet eier i app, tror jeg måtte til forhandler med vognkortet...

Når er bilen registrert? 2019 eller 2020? Mulig Gibraltar bilene aldri ble registrert i Gibraltar, kun stod i showrommet før de ble solgt til Norge. Da vil de ikke dukke opp som bruktimport hos vegvesen fordi de da var "nyimport". Du kan sjekke VIN nr ditt for "tall nr 10" (https://www.motor.no/aktuelt/dette-forteller-understellsnummeret/304127) og krysssjekke med når bilen er registrert og så se på finn annonser for å se hva feks en annen registrert I-pace i feks sept 2020 ble registrert som. Altså se om din bil feks er merket 2020 i VIN og finn biler fra samme tid og se om de er 2021 modell i VIN. Evt spørre selger om bilen originalt er fra Gibraltar siden den mangler app. Evt spørre Jaguar om den er fra Gibraltar.

Det var en god del kjøpere som fikk hevet kjøpet den gang da BirgerN ikke opplyste om at de var import. Flere fant det vel ut da de fant instruksjonsbøker fra Gibraltar, men de ble nok fort byttet med engelske/norske for å skjule det. https://www.motor.no/aktuelt/advarer-mot-a-kjope-elbil-fra-dette-landet/207155

Tall nr 10 er L, så 2020 utifra hva jeg forstår.

Jeg stakk innom en lokal Jaguar forhandler og forklarte situasjonen - ingen valg for mobile connectivity, ubrukelig sim slot, mangel på SOS funksjon (som jeg oppdaget i ettertid).
Først trodde han meg ikke, for ja alt dette er standard i Norge, så han ble med ut og når han satte seg i bilen bare lo han for dette hadde han ikke sett før i I-pace modeller. Så det er jo kult.

Så jeg har altså blitt solgt en norsk bil (tilsynelatende, siden den ikke er bruktimportert), som MANGLER STANDARD utstyr for Norge (4g, app kontroll), OG som mangler lovlig pålagte systemer i EU (sos funksjon), uten at det er blitt informert om hverken i annonse eller muntlig, siden forhandler var skråsikker på at dette skulle ha 4g og forrige eier visstnok brukte app kontroll.

Fakk. Ille misvisende.

Dette er vel å tolke som en vesentlig mangel når den mangler standard utstyr og sos? Det kan da umulig være forventet at jeg som kunde vet at denne spesifikke bilen ikke har utstyr som samtlige andre I-pace modeller i norge har som standard..?

chargedup

SOS på 4G er det så og si ingen biler fra 2020 som har, bortsett fra Tesla. Ingen I-pace har 4G på SOS så vidt jeg vet. Det er vel nesten de færreste selv idag som har det (utifra at eks BOS nekter å oppgi lister på hvilke biler som har/ikke har). Det lovpålagte i EU er ikke 4G, men 2/3G. Tviler på at SOS funksjon er grunn nok til å heve kjøpet da dette er en funskjon som uansett vil slutte å virke på både din og mange andre hundretusen biler.
App derimot kan du ha en sak på, spesielt dersom du sa at det var viktig til selger (helst skriftlig både spm og svar, da bruktbilselgere ofte er flinke til å lyve).

Hvilken måned er bilen registret i 2020?
Spurte du Jaguar om de kunne orket å sjekke om VIN var fra Gibraltar?
EQE 43AMG
Bestilt ix3

CorruSi

Sitat fra: chargedup på fredag 24. oktober 2025, klokken 18:56SOS på 4G er det så og si ingen biler fra 2020 som har, bortsett fra Tesla. Ingen I-pace har 4G på SOS så vidt jeg vet. Det er vel nesten de færreste selv idag som har det (utifra at eks BOS nekter å oppgi lister på hvilke biler som har/ikke har). Det lovpålagte i EU er ikke 4G, men 2/3G. Tviler på at SOS funksjon er grunn nok til å heve kjøpet da dette er en funskjon som uansett vil slutte å virke på både din og mange andre hundretusen biler.
App derimot kan du ha en sak på, spesielt dersom du sa at det var viktig til selger (helst skriftlig både spm og svar, da bruktbilselgere ofte er flinke til å lyve).

Hvilken måned er bilen registret i 2020?
Spurte du Jaguar om de kunne orket å sjekke om VIN var fra Gibraltar?

Nei nei, mener at sos funksjonen er fullstendig fraværende - knappene er ikke der, det er ingenting over bakspeilet. Vet sos funksjonen ikke ville vært fungerende ettersom 2g/3g er avviklet (selv om dette også evt skulle vært nevnt i annonsen), MEN det er vel en indikasjon på at bilen ikke overhodet et satt opp for kobling mot mobilnett? Mulig jeg ikke forklarte godt nok i forrige melding, sorry.

Det var ikke skriftlig desverre, min skyld, det kom opp under samtale da jeg hadde glemt å spørre når jeg opprinnelig spurte om bilen, og igjen når jeg purret på noe informasjon.

Bilen er registrert i september.
Har meldt Jaguar men tviler vel på at de jobber nå så sjekket online - VIN starter med SA, som etter hva jeg forstår er Europa og Storbritannia.

Horoskop

Mulige årsaker: Forrige eier aktiverte aldri (VIN ikke registrert hos Jaguar), eller TCU-bug som trenger oppdatering. Utstyrskode 011BJ burde være inkludert.

Gjør dette: Kontakt Jaguar for aktivering/bekreftelse på VIN-en din. Gå tilbake til forhandler med brosjyren – krev fix eller kompensasjon. Sjekk InControl-appen selv, og prøv software-reset.
Bil- och teknikälskare. Teknikredaktör på nyhetssajten Nyheter Dygnet Runt

Ingeniøren

Du kan gå inn på Topix og registere deg og få tilgang til historien på bilen:

https://topix.jlrext.com/topix/vehicle/lookupForm

Videre kan du gå inn på InControl Jaguar og registere bilen og få tilgang til bilen via app.:

https://incontrol.jaguar.com/jaguar-portal-owner-web/select-locale

Forsøkte å gå in i går men da var det vedlikehold og har ikke prøvd i dag.

Oppdatering av kart og tilgang til trafikk data ble betalingsordning for et par år siden. I juni neste år må jeg og betale for app mm, men slik går det vel med de fleste merker.

Har og HSE MY2020 og ting går på 4G og fungerer bra, men likte WattCat app'n bedre enn Jaguar sin.

Edit: Ser ut som det meste er nede hos Jaguar siden de ble hacket...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

chargedup

Etter å ha sjekket opp i facebookgruppene ble Gibraltar bilene levert med Norge som førstegangsregistreringsland, dvs de dukker ikke opp som bruktimportert.
Uten SOS/knapper i taket er dessverre alt håp ute for app og da er den garantert fra Gibraltar. Det er ikke mulig å ettermontere. Jaguar vil visstnok ikke ta disse bilene i innbytte (forståelig nok, da de kan se hvor bilen ble levert fra fabrikk og selvfølgelig MÅ opplyse om manglene).
Mange har reklamert på kjøpet og fått medhold. BirgerN ga seg som regel ganske tidlig fra hukommelsen, men andre forhandlere har krevd at det blir en større sak med forbrukerrådet/NAF osv. Kan være lurt å få dokumentasjon fra Jaguar (de har tidligere gitt det til andre som har vært uheldige) om utstyrsforskjellen på en norsk bil ift Gibraltar. Legg også ved artikkelen der forbrukerrådet fraråder kjøp av I-pace fra Gibraltar. Da har du bra med dokumentasjon som du kan bygge din argumentasjon rundt.

Rådet til alle som kjøper I-pace på finn (ofte 2020 modeller) må være å se i taket etter SOS/knapper, siden det ikke er mulig å se på vegvesen at bilen er importert og spørre selger skriftlig om det er app.
EQE 43AMG
Bestilt ix3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA