Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trimming av elbil

Startet av Radiobil1, lørdag 19. januar 2013, klokken 18:01

« forrige - neste »

Radiobil1

Er det muligheter for å trimme en elbil på noe vis?

Caspar

Alle elbiler har en motorkontroller som begrenser maksimal strøm som bilen (motoren) kan trekke. Ved å manipulere denne så kan du øke effekten på bilen. Så kommer alle spørsmålene om kabler og motor og alle de andre delene og hvorfor fabrikken i sin tid valgte f.eks 300A som maks. Think Classic har 220A som maks, men i Minien min ( med Think inside ) kjører jeg nå på 250A og det fungerer veldig bra
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Rio

Det avhenger jo helt av hvilken type elbil du vil trimme.

I tillegg til å justere strømmen (som Caspar nevner) så kan du også på noen modeller justere spenningen (flere batterier i serie).

Hvis du bytter batterikjemi til batterier med lavere intern motstand, så vil de holde spenningen bedre selv når du gir gass - f. eks. bytte fra blybatterier til LiFePO4 vil gi stor forskjell her.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

hens

FØR du begynner å trimme elbil kan det være greit å finne ut om bilen er kapabel for øket hastighet. Gamle Kewet'er har så unøyaktige hjuloppheng at enkelte biler er livsfarlig allerede ved 60 km/t.
Da er det naturlig å begynne med å utbedre dette.
Min gamle "Sølvrev" har hatt 110 på meteret på flatmark, med 10 % feilvisning blir det 100km/t.
Men det var etter mye justering i hjulopphengene og litt tukling med motorstyring og batterier.

Se forøvrig: www.plasmaboyracing.com  så ser du mulighetene.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA