Momsgrensen - 2026

Startet av hELgenen, mandag 13. oktober 2025, klokken 19:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. desember 2025, klokken 10:23Når det er sagt så vet en aldri hva fremtiden bringer. Hvis en spoler tilbake til f.eks. 2003, så var det ikke bare moms på biler, det var hk-avgift, vektavgift, CO2-avgift osv osv.... skal absolutt ikke utelukke at disse tingene kommer tilbake. Avgiftsinnføringen så langt er nok bare begynnelsen. Etter hvert som oljeproduksjonen reduseres vil nok regjeringen øke bilavgiftene for å finansiere andre ting. Akkurat nå er bil historisk billig.
Vektavgiften har kommet tilbake for lenge siden. Med tuttifrutti ved roret blir det nok masse avgifter, bil er jo luksus, og frihet til å bevege seg skal man ikke ha.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2025, klokken 12:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. desember 2025, klokken 10:23Når det er sagt så vet en aldri hva fremtiden bringer. Hvis en spoler tilbake til f.eks. 2003, så var det ikke bare moms på biler, det var hk-avgift, vektavgift, CO2-avgift osv osv.... skal absolutt ikke utelukke at disse tingene kommer tilbake. Avgiftsinnføringen så langt er nok bare begynnelsen. Etter hvert som oljeproduksjonen reduseres vil nok regjeringen øke bilavgiftene for å finansiere andre ting. Akkurat nå er bil historisk billig.
Vektavgiften har kommet tilbake for lenge siden. Med tuttifrutti ved roret blir det nok masse avgifter, bil er jo luksus, og frihet til å bevege seg skal man ikke ha.

Alt er jo luksus om dagen - selv det å reise til butikken er luksus da man må betale bompenger for å komme seg dit. Folk stenges inne bak betalingsmurer - bokstavelig talt. Offentlige transportmidler er noe som hører byene til. Det skal koste skjorta uansett hva du skal gjøre. Jeg merker en stadig økende polarisering i samfunnet. Du har de som bor sentralt og har alt tilgjengelig rundt seg - og du har den andre gruppen som ser stadig flere ting i lokalsamfunnet forsvinne samtidig som de offentlige utgiftene går til himmels. Jeg har helt mistet troen på AS Norge.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 13:28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2025, klokken 12:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. desember 2025, klokken 10:23Når det er sagt så vet en aldri hva fremtiden bringer. Hvis en spoler tilbake til f.eks. 2003, så var det ikke bare moms på biler, det var hk-avgift, vektavgift, CO2-avgift osv osv.... skal absolutt ikke utelukke at disse tingene kommer tilbake. Avgiftsinnføringen så langt er nok bare begynnelsen. Etter hvert som oljeproduksjonen reduseres vil nok regjeringen øke bilavgiftene for å finansiere andre ting. Akkurat nå er bil historisk billig.
Vektavgiften har kommet tilbake for lenge siden. Med tuttifrutti ved roret blir det nok masse avgifter, bil er jo luksus, og frihet til å bevege seg skal man ikke ha.

Alt er jo luksus om dagen - selv det å reise til butikken er luksus da man må betale bompenger for å komme seg dit. Folk stenges inne bak betalingsmurer - bokstavelig talt. Offentlige transportmidler er noe som hører byene til. Det skal koste skjorta uansett hva du skal gjøre. Jeg merker en stadig økende polarisering i samfunnet. Du har de som bor sentralt og har alt tilgjengelig rundt seg - og du har den andre gruppen som ser stadig flere ting i lokalsamfunnet forsvinne samtidig som de offentlige utgiftene går til himmels. Jeg har helt mistet troen på AS Norge.

Vektavgift er egentlig ikke så viktig (12,44 per kilo over 500 kg, totalt ca 19000 for en vanlig bil) sett i forhold til hvordan avgiftene var før. Kunne fort være 200.000 i avgifter på en bil til 400.000 før.
Egentlig er ting ganske fantastisk både nå og i 2026 hva angår bilavgifter sett i forhold til tidligere.

Nå som "målet er oppnådd" med at ingen kjøper bensinbiler lenger, og AP har 4 laaange år foran seg, så blir det spennende å se hvordan opptrappingen av bilavgifter utvikler seg, og hvor mange titalls milliarder de ser for seg å dra inn på avgifter når statens inntekter går ned, og kostnader går opp...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 13:28
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. desember 2025, klokken 12:49
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. desember 2025, klokken 10:23Når det er sagt så vet en aldri hva fremtiden bringer. Hvis en spoler tilbake til f.eks. 2003, så var det ikke bare moms på biler, det var hk-avgift, vektavgift, CO2-avgift osv osv.... skal absolutt ikke utelukke at disse tingene kommer tilbake. Avgiftsinnføringen så langt er nok bare begynnelsen. Etter hvert som oljeproduksjonen reduseres vil nok regjeringen øke bilavgiftene for å finansiere andre ting. Akkurat nå er bil historisk billig.
Vektavgiften har kommet tilbake for lenge siden. Med tuttifrutti ved roret blir det nok masse avgifter, bil er jo luksus, og frihet til å bevege seg skal man ikke ha.

Alt er jo luksus om dagen - selv det å reise til butikken er luksus da man må betale bompenger for å komme seg dit. Folk stenges inne bak betalingsmurer - bokstavelig talt. Offentlige transportmidler er noe som hører byene til. Det skal koste skjorta uansett hva du skal gjøre. Jeg merker en stadig økende polarisering i samfunnet. Du har de som bor sentralt og har alt tilgjengelig rundt seg - og du har den andre gruppen som ser stadig flere ting i lokalsamfunnet forsvinne samtidig som de offentlige utgiftene går til himmels. Jeg har helt mistet troen på AS Norge.

Siden det er så ille med folk her i landet så er det jo underlig at det selges så mange nye biler, reises så mye som det gjør, kjøpes mer og fortæres mer enn noen gang så her er det noe som ikke helt stemmer med din "virkelighets beskrivelse"?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 13:28Alt er jo luksus om dagen - selv det å reise til butikken er luksus da man må betale bompenger for å komme seg dit. Folk stenges inne bak betalingsmurer - bokstavelig talt. Offentlige transportmidler er noe som hører byene til. Det skal koste skjorta uansett hva du skal gjøre. Jeg merker en stadig økende polarisering i samfunnet. Du har de som bor sentralt og har alt tilgjengelig rundt seg - og du har den andre gruppen som ser stadig flere ting i lokalsamfunnet forsvinne samtidig som de offentlige utgiftene går til himmels. Jeg har helt mistet troen på AS Norge.
Synd, men jeg er helt enig med deg. Politikken vedtas av politikere som bare ser alt fra sitt ståsted, og alt blir lagt opp til at det skal funke å bo i leilighet, ta kollektivt eller sykle i det daglige, og til nød bruke bil til hytta en gang i måneden. Men helst skal man jo ikke ha hytte heller.

Storbypolitikk, enkelt og greit. Funker ikke i Vestfold en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. desember 2025, klokken 14:03Vektavgift er egentlig ikke så viktig (12,44 per kilo over 500 kg, totalt ca 19000 for en vanlig bil) sett i forhold til hvordan avgiftene var før. Kunne fort være 200.000 i avgifter på en bil til 400.000 før.
Egentlig er ting ganske fantastisk både nå og i 2026 hva angår bilavgifter sett i forhold til tidligere.

Nå som "målet er oppnådd" med at ingen kjøper bensinbiler lenger, og AP har 4 laaange år foran seg, så blir det spennende å se hvordan opptrappingen av bilavgifter utvikler seg, og hvor mange titalls milliarder de ser for seg å dra inn på avgifter når statens inntekter går ned, og kostnader går opp...
Vi kjøpte bil til over en mill i 2012. Uten avgifter kostet den under 400k.

Men det er jo helt riktig at det er avgifter på CO2 og NOx, det er jo utslipp som påfører samfunnet kostnader. Sannsynligvis er de avgiftene så lave at de burde regnes som subsidier.

Har alltid sagt det, fossil og elbiler burde ha samme avgifter, dvs på utslipp + mva.

Neste ut er jo km avgift på elbilene, da øker kostnadene pr km med 150%.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 17:59Siden det er så ille med folk her i landet så er det jo underlig at det selges så mange nye biler, reises så mye som det gjør, kjøpes mer og fortæres mer enn noen gang så her er det noe som ikke helt stemmer med din "virkelighets beskrivelse"?

Vi har et land bestående av innbyggere som stort sett løper til banken og spør hvor mye de kan låne...vi har altså en nasjon av gjeldsslaver - de som velger å IKKE leve på forskudd sparkes under bussen..de som IKKE vil la seg kue og styres av rentene behandles som spedalske......

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 17:59Siden det er så ille med folk her i landet så er det jo underlig at det selges så mange nye biler, reises så mye som det gjør, kjøpes mer og fortæres mer enn noen gang så her er det noe som ikke helt stemmer med din "virkelighets beskrivelse"?

Vi har et land bestående av innbyggere som stort sett løper til banken og spør hvor mye de kan låne...vi har altså en nasjon av gjeldsslaver - de som velger å IKKE leve på forskudd sparkes under bussen..de som IKKE vil la seg kue og styres av rentene behandles som spedalske......


Det er heldigvis helt feil hva du hevder! Hvor tror du pengene som bankene låner ut kommer fra? Pengetreet?

Noen fakta;

"Nordmenn investerte for cirka 210 milliarder kroner i aksjer og egenkapitalbevis på Oslo Børs ved utgangen av september 2025, og det er over 620.000 privatpersoner som har investert. I tillegg sparer rundt 1,5 millioner nordmenn i aksjefond, og enda flere har eksponering mot aksjemarkedet via pensjonsordninger. "

" oktober 2025 hadde norske husholdninger 1865,7 milliarder kroner i innskudd i bankene, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I 2024 viste en tidligere statistikk fra SSB at det gjennomsnittlige bankinnskuddet for husholdninger var 615 700 kroner, mens medianen var 215 507 kroner, viser SSB. "

"Rundt 76–77 % av norske husholdninger eier egen bolig, mens de resterende 23–24 % er leietakere. Andelen som eier bolig er høyere i Norge enn gjennomsnittet for EU-land, som ligger rundt 70 %."

"I Norge selges det rundt 1,2 til 1,35 millioner nye mobiltelefoner årlig, ifølge tall fra Elektronikkbransjen og ndla.no. Salget har holdt seg stabilt på rundt 1,2 millioner."

"Ved utgangen av 2024 var det registrert 2 889 023 personbiler i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB)."

Jeg skjønner rett og slett ikke disse evindelige gjentatte påstandene fra deg mht hvor ille vi har det her i landet?

Kan du liste opp alle de landene hvor den "vanlige" innbygger har det bedre økonomisk og tryggere sosialt?

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 20:03
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 17:59Siden det er så ille med folk her i landet så er det jo underlig at det selges så mange nye biler, reises så mye som det gjør, kjøpes mer og fortæres mer enn noen gang så her er det noe som ikke helt stemmer med din "virkelighets beskrivelse"?

Vi har et land bestående av innbyggere som stort sett løper til banken og spør hvor mye de kan låne...vi har altså en nasjon av gjeldsslaver - de som velger å IKKE leve på forskudd sparkes under bussen..de som IKKE vil la seg kue og styres av rentene behandles som spedalske......


Det er heldigvis helt feil hva du hevder! Hvor tror du pengene som bankene låner ut kommer fra? Pengetreet?

Noen fakta;

"Nordmenn investerte for cirka 210 milliarder kroner i aksjer og egenkapitalbevis på Oslo Børs ved utgangen av september 2025, og det er over 620.000 privatpersoner som har investert. I tillegg sparer rundt 1,5 millioner nordmenn i aksjefond, og enda flere har eksponering mot aksjemarkedet via pensjonsordninger. "

" oktober 2025 hadde norske husholdninger 1865,7 milliarder kroner i innskudd i bankene, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I 2024 viste en tidligere statistikk fra SSB at det gjennomsnittlige bankinnskuddet for husholdninger var 615 700 kroner, mens medianen var 215 507 kroner, viser SSB. "

"Rundt 76–77 % av norske husholdninger eier egen bolig, mens de resterende 23–24 % er leietakere. Andelen som eier bolig er høyere i Norge enn gjennomsnittet for EU-land, som ligger rundt 70 %."

"I Norge selges det rundt 1,2 til 1,35 millioner nye mobiltelefoner årlig, ifølge tall fra Elektronikkbransjen og ndla.no. Salget har holdt seg stabilt på rundt 1,2 millioner."

"Ved utgangen av 2024 var det registrert 2 889 023 personbiler i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB)."

Jeg skjønner rett og slett ikke disse evindelige gjentatte påstandene fra deg mht hvor ille vi har det her i landet?

Kan du liste opp alle de landene hvor den "vanlige" innbygger har det bedre økonomisk og tryggere sosialt?

Du skjønner tydeligvis ikke poenget - jeg mener vi har en nasjon av gjeldsslaver..

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 20:56
Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 20:03
Sitat fra: hELgenen på torsdag 04. desember 2025, klokken 19:44
Sitat fra: arthur på torsdag 04. desember 2025, klokken 17:59Siden det er så ille med folk her i landet så er det jo underlig at det selges så mange nye biler, reises så mye som det gjør, kjøpes mer og fortæres mer enn noen gang så her er det noe som ikke helt stemmer med din "virkelighets beskrivelse"?

Vi har et land bestående av innbyggere som stort sett løper til banken og spør hvor mye de kan låne...vi har altså en nasjon av gjeldsslaver - de som velger å IKKE leve på forskudd sparkes under bussen..de som IKKE vil la seg kue og styres av rentene behandles som spedalske......


Det er heldigvis helt feil hva du hevder! Hvor tror du pengene som bankene låner ut kommer fra? Pengetreet?

Noen fakta;

"Nordmenn investerte for cirka 210 milliarder kroner i aksjer og egenkapitalbevis på Oslo Børs ved utgangen av september 2025, og det er over 620.000 privatpersoner som har investert. I tillegg sparer rundt 1,5 millioner nordmenn i aksjefond, og enda flere har eksponering mot aksjemarkedet via pensjonsordninger. "

" oktober 2025 hadde norske husholdninger 1865,7 milliarder kroner i innskudd i bankene, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I 2024 viste en tidligere statistikk fra SSB at det gjennomsnittlige bankinnskuddet for husholdninger var 615 700 kroner, mens medianen var 215 507 kroner, viser SSB. "

"Rundt 76–77 % av norske husholdninger eier egen bolig, mens de resterende 23–24 % er leietakere. Andelen som eier bolig er høyere i Norge enn gjennomsnittet for EU-land, som ligger rundt 70 %."

"I Norge selges det rundt 1,2 til 1,35 millioner nye mobiltelefoner årlig, ifølge tall fra Elektronikkbransjen og ndla.no. Salget har holdt seg stabilt på rundt 1,2 millioner."

"Ved utgangen av 2024 var det registrert 2 889 023 personbiler i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB)."

Jeg skjønner rett og slett ikke disse evindelige gjentatte påstandene fra deg mht hvor ille vi har det her i landet?

Kan du liste opp alle de landene hvor den "vanlige" innbygger har det bedre økonomisk og tryggere sosialt?

Du skjønner tydeligvis ikke poenget - jeg mener vi har en nasjon av gjeldsslaver..


Og du skjønner ikke at nordmenn har betydelige formuer i eiendom, aksjer og bankinnskudd som dokumentert her?

Hvis du har en gjeld på f.eks fem millioner, men eier aktiva med en verdi på ti millioner er du da formuende eller gjelds slave?

Gazer75

Sitat fra: arthur på fredag 05. desember 2025, klokken 09:27Og du skjønner ikke at nordmenn har betydelige formuer i eiendom, aksjer og bankinnskudd som dokumentert her?

Hvis du har en gjeld på f.eks fem millioner, men eier aktiva med en verdi på ti millioner er du da formuende eller gjelds slave?
Skulle vore fint med slike summar ja...
Kunne kanskje spart i 50 år med renter og så ha halvparten.

Er ikkje store prosenten av befolkninga som faktisk betalar formueskatt. Var vel rett under 14% i 2023.

Du er åpenbart ein person med langt over snittet inntekt som lever i ei anna verd. Litt som mange politikarar på tinget.
2020 e-Golf (2023-)

Sandpusher

Et hus som du bor i er ikke et aktivum, enig med Helgenen, mange gjeldsslaver i Norge.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

ToWalkOrDrive

Tror mange vil finne det litt vanskelig å si til ungene at vi nå skal selge huset og flytte inn i telt, siden vi da blir så rike. Er utrolig mange som lever på kanten av hva de klarer å betale. Er nok derfor 1,1 millioner nordmenn har rentebærende forbruksgjeld.

Ser at husholdninger har 4400 milliarder i total gjeld, som tilsvarer 800.000 per person, om en inkluderer 2-åringer og pensjonister som kjøpte huset for 400.000 for 40 år siden.

Men klart, om en kuttet ut alt vi bruker penger på nå, som ingen brukte penger på for 30 år siden så ville en hatt mye bedre råd. Er bare å kutte ut mobiltelefon, internett, helseforsikringer, julelys, TV-abonnementer, bompenger, elbil, fagforening, sjokolade, Pepsi Max, Parkeringshaller osv osv  :)
Når en øl på julebord koster 150 kroner så er det lett å gå i baret hvis økonomien allerede er på kanten  :D
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 03. desember 2025, klokken 18:54Merkeleg korleis dei spyttar på folk med dårleg råd. No har rikfolk fått kosa seg med null MVA fram til 2021 og så 500k fritak.
Når det kjem rimelegare bilar på markedet som folk flest har råd til då slenger dei på MVA frå første krone.
Skatteletten dei snakkar om utgjer så lite at ein må spare i 10 år for å dekke inn auken i pris på bil.

Hadde håpa å spare nok til å få råd til ein bil rundt 400k om 2-3 år, men å finne ein god bil til 320k + MVA blir ikkje lett. Med inflasjon og MVA så stig også bruktbil prisen.

Kjem nok til å vurdere brukt fossil som neste bil i protest. Kanskje ein ladbar hybrid om det finnest. Betalar jo i dag ekstra avgift for elbilen per år som utgjer ein tank med bensin. Denne differanse vil sikkert auke med åra.

Forstår ikke helt hvorfor folk tenker at de ikke kan komme biler som folk har råd til etter 2025.

Nå er f.eks. Tesla Model 3 standard tilgjengelig, god rekkevidde, kr <350K med vinterhjul. Kampanjerente 1.99%. Konkurrentene vil måtte forsøke å matche dette.

https://www.tv2.no/broom/offisiell-billigste-tesla-noensinne-1/18352784/

Og så har man feks. MG MGS6 med 4x4, med momsfritak til 1. mars. Antar den havner rundt 450K med vinterhjul og levering?

Folk hadde vel stått i kø om slike alternativer fantes for noen år siden. Konkurransesituasjonen er helt annen, og det veier opp for endel av avgiftsoppgangen framover.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. desember 2025, klokken 13:29
Sitat fra: Gazer75 på onsdag 03. desember 2025, klokken 18:54Merkeleg korleis dei spyttar på folk med dårleg råd. No har rikfolk fått kosa seg med null MVA fram til 2021 og så 500k fritak.
Når det kjem rimelegare bilar på markedet som folk flest har råd til då slenger dei på MVA frå første krone.
Skatteletten dei snakkar om utgjer så lite at ein må spare i 10 år for å dekke inn auken i pris på bil.

Hadde håpa å spare nok til å få råd til ein bil rundt 400k om 2-3 år, men å finne ein god bil til 320k + MVA blir ikkje lett. Med inflasjon og MVA så stig også bruktbil prisen.

Kjem nok til å vurdere brukt fossil som neste bil i protest. Kanskje ein ladbar hybrid om det finnest. Betalar jo i dag ekstra avgift for elbilen per år som utgjer ein tank med bensin. Denne differanse vil sikkert auke med åra.

Forstår ikke helt hvorfor folk tenker at de ikke kan komme biler som folk har råd til etter 2025.

Nå er f.eks. Tesla Model 3 standard tilgjengelig, god rekkevidde, kr <350K med vinterhjul. Kampanjerente 1.99%. Konkurrentene vil måtte forsøke å matche dette.

https://www.tv2.no/broom/offisiell-billigste-tesla-noensinne-1/18352784/

Og så har man feks. MG MGS6 med 4x4, med momsfritak til 1. mars. Antar den havner rundt 450K med vinterhjul og levering?

Folk hadde vel stått i kø om slike alternativer fantes for noen år siden. Konkurransesituasjonen er helt annen, og det veier opp for endel av avgiftsoppgangen framover.

Ja, Arbeiderpartiets trussel om moms fra første krone har nok fått folk til å få litt panikk. Men momsforskjellen mellom 500.000 og 0 som grunnlag er jo 125.000, så det betyr nok en del, selv om det nå skjer først fra 2028 at forskjellen fra nå til da er så stor. Er nok mye FOMO ute nå, ja  ;D  :D  ;D
Sikkert mange som kjøper ny bil nå som sikkert ikke burde kjøpt ny bil nå.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA