Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av tSla, onsdag 16. januar 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: TS på søndag 07. juli 2013, klokken 14:21
Samme år opplevde jeg å høre et stort smell utenfor kontoret, og der stå en tilsvarende MB E på veien med punktert luftfjæring og kom seg ikke av flekken..   Hva om dette skjer på forhjulet i 100km/t ?

Sjangsen er vel liten for at eksloderer skulle jeg tro?
Det som som regel skjer er at luften siver ut gradvis.

Når det er sagt er det jo en slags ballong. Men tror nok det går greit. Regner med bilen faller ned på bump stops  og du kan foreta en kontrollert nødbrems.

For å ta en eksempel, hvis ventilblokken som styrer hvilken side som skal ha luft går i stykker, og all luft i systemet forsvinner, så vil bilen falle like mye ned på alle hjul.
Hvis ikke bilen da går an å dra opp på planet til en slepebil, hva gjør man da??

Tror nok ikke sikkerheten er noe å bekymre seg for, dette er jo velprøvde systemer.
At det kommer til å bli kostbart å vedlikeholde tviler jeg ikke et øyeblikk på. Men så er det en annen komfort i luftfjærer og det er tross alt en premiumbil vi kjøper. Hvis du har tenkt å ha bilen i over fem år er det noe å tenke på. Hvis ikke er dette garantireparasjoner.

Har du tenkt å ha bilen lenge, så vil det garantert komme ombyggingskit på markedet, slik at man kan få vanlige spiralfjærer på. Da har du hatt deilig luftfjæring i mange år, og når man må bytte ut hele dævelskapen har man i alle fall en mulig til å bygge om til vedlikeholdsfri fjæring.

Kenneth Waal

Når jeg først bruker så mye penger på ny bil så skal jeg ha med alt av utstyr, hvis ikke så kommer jeg til å angre meg etter å ha kjørt bilen i en mnd. "Huff, hvorfor tok jeg ikke med.... "

Skal man kutte ut alt av ekstrautstyr pga. at det kanskje kan gå i stykker ?
- Det synes ivertfall jeg er uheldig, for da kan man ikke ha med noe av utstyret. Alt kan gå i stykker. Med de garantiene Tesla kommer med så er det ikke noe å tenke på (..spør du meg)

Skjønner at det er forskjell på om soltaket går i stykker, enn med luftfjæringene pga økonomiske årsaker, men det er for å sette det litt på spissen.

Kjøp det man har lyst på, lev i nuuet! ;) Man lever bare en gang, livet er for kort til å kjøre en gammel kjedelig bil. Jeg synes ikke man skal tenke økonomi HELE tiden.

Det er ivertfall mine tanker.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

TS

Sitat fra: Kenneth Waal på søndag 07. juli 2013, klokken 18:00
Når jeg først bruker så mye penger på ny bil så skal jeg ha med alt av utstyr, hvis ikke så kommer jeg til å angre meg etter å ha kjørt bilen i en mnd. "Huff, hvorfor tok jeg ikke med.... "

Skal man kutte ut alt av ekstrautstyr pga. at det kanskje kan gå i stykker ?
- Det synes ivertfall jeg er uheldig, for da kan man ike ha med noe av utstyret. Alt kan gå i stykker. Med de garantiene Tesla kommer med så er det ikke noe å tenke på (..spør du meg)

Skjønner at det er forskjell på om soltaket går i stykker, enn med luftfjæringene pga økonomiske årsaker, men det er for å sette det litt på spissen.

Kjøp det man har lyst på, lev i nuuet! ;) Man lever bare en gang, livet er for kort til å kjøre en gammel kjedelig bil. Jeg synes ikke man skal tenke økonomi HELE tiden.

Det er ivertfall mine tanker.

Jeg velger Tesla for å redusere bla. for å driftskostnader og behov for driftsstopp som følge av slitedeler. Ønsker rett og slett minst mulig risiko .
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

glaserud

Sitat fra: TS på søndag 07. juli 2013, klokken 19:14
Jeg velger Tesla for å redusere bla. for å driftskostnader og behov for driftsstopp som følge av slitedeler. Ønsker rett og slett minst mulig risiko .

Risikobetraktningen virker å være litt rar, siden:

1. Risiko ved gjennomprøvd luftsystem (Continental) vs.
2. Risiko ved blodfersk bilprodusent (Tesla)

;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Kallagtunet


Teslafrank

Spurte en rep fra Tesla ang programmering, det kan komme en software-oppdatering som man kan "senke" bilen med.  (på VAG-bilene mine har jeg gjort dette med VAG-Com-programmet jeg har på pc`n min).

Og så kan man ta den "fixe" måten:  Jeg antar at Tesla`s system er noen lunde det samme som tyske biler bruker, og da står det et "potentiometer" på hver bærebru, med et lite stag festet opp i neste. På min A8 byttet jeg de små stagene (ca 10cm lang med justerbare kuler i endene), hvor man kan redusere lengden på stagene. Vips var bilen senket akkurat dit du ville.   Men, husk på at trykket i belgene på stemme, slik at du ikke slår ned på - og at de ikke eksploderer:)  Ikke å anbefale, men har fungert veldig bra over lang tid med meg.

toS

Sitat fra: glaserud på søndag 07. juli 2013, klokken 21:26
Sitat fra: TS på søndag 07. juli 2013, klokken 19:14
Jeg velger Tesla for å redusere bla. for å driftskostnader og behov for driftsstopp som følge av slitedeler. Ønsker rett og slett minst mulig risiko .

Risikobetraktningen virker å være litt rar, siden:

1. Risiko ved gjennomprøvd luftsystem (Continental) vs.
2. Risiko ved blodfersk bilprodusent (Tesla)

;)
Spot on :-)

Luft er det minste vi bør bekymre oss for. Gleder meg som en unge til å få bilen og satser nesten 700' på at Elon leverer varene. Det er det som er risikobildet etter min mening, i tillegg til avgiftsdiskusjoner og elbilinsentiver generelt. Jeg trenger ikke ny bil nå, og får S'en ett år før leasingen utløper på en bil jeg er veldig fornøyd med. Dette gjøres på en generell godfølelse basert på masse research (men allikevel)

Stig O

Nivåene på luftfjæringen bak har forandret seg. Low har blitt betydelig lavere, og det ser ut til at very high har blitt høyere. Har senkestag!
Noen ideer om hva det kan være?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Lenge siden du tok av sensorlinkene? De har en lei tendens til å feste seg, noe som i teorien kan endre sensoroutput. Jeg har av de "dyre" linkene på min og trodde jeg måtte skrote den etter halvannet år pga at den satt fast i skåla. Skrudde det av bilen og brukte ulike penetrerende oljer, varme, kulde mm uten resultat. Først etter en dag nedsenket i sterk eddik etterfulgt av hurtigrustløser (som kjøler ned til -40) fikk jeg antydning til bevegelse og fikk etterhvert movet den løs. Ryddet opp med roterende børste og fylte med fett før remontering. Hos meg så jeg ingen endring av bakkeklaringen, men her var bare ene kula på linken fast.

Originale linker setter seg fast til tider de også, bare så det er sagt.

Og ja, ikke byttet camberstag bak eller øvre bærearmer foran før høyden endret seg?

Stig O

Takk for utfyllende svar. Tenkte meg også det må være sensorlinkene som sitter fast, men synes det var rart at den var høyere en vanlig i very high. Skiftet bærearmer bak og, div. stag i fjor høst, men merket ikke noen forskjell på høyden da. Tok av linkene foran for et par år siden. Hadde store problemer med og løsne de, og gruer meg til og gjøre det igjen. Lett og knekke de grønne sensor platene i plast. Bør smøres opp hvert år, samtidig med bremseklossene. Hvilken rustløser brukte du?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Du må skru delene som sitter fast fra bilen før det jobbes med dem, så slipper du å skade plastdelene. Her ble det brukt diverse multispray blant andre Biltema og WD40, et par "vanlige" rustløsere, diesel, tynner, trykkluft, varmepistol, ild, eder og bannskap før det ble nedsenking i 35% eddik i en lengre tid og til slutt Biltema sin hurtigrustløser som også kjøler. Det gav meg kanskje 0,5mm bevegelse i kula. Deretter var det moving i lange tider med stadig påfylling av rustløser slik at bevegelsen sakte men sikkert ble større. Tror kanskje det hadde oppstått fretting inni der inntil det til slutt stod fast.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fretting


VegarHenriksen

Det høres ut som kula har satt seg fast som Muffinmann sier, men du er også sikker på at de ikke har blitt lengre/kortere (hvis de er justerbare)? Dette skjedde på min venstre bak for en stund siden og bilen lå på bakken. Noe kult, men lite praktisk, hehe  :laugh:
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Kortere = høyere bil, lengre = lavere. Ca 5-6mm på bilen for hver mm på staget. Blir de lengre er det enkelt å se uten å demontere, da skal det være klaring mellom låsemutrene og justeringshylsa. Skal de klare å bli kortere må faktisk låsemutrene skru seg ut på begge sider og lage plass til hylsa. Vet ikke hvor sannsynlig det er.

Nå er jeg slettes ikke sikker på at sensorlinkene har satt seg fast her, men det er et sted å starte.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stig O

Her var det litt forskjellig. Aluminiums braketten, som sensoren sitter på, hadde en sprekk på 80% tvers over. Kula i den ene enden satt bom fast, og jeg klarte og brekke den av inne i linken som var helt sammenskrudd (85mm). På den andre siden var den 90mm. Denne var imidlertid grei og løsne, selv om den også satt godt i den ene enden.
Da er ikke bilen kjørbar på en stund. Må ha nye lower links og ny brakett. Kanskje raskest og få hos en bilopphugger? Noen som har et tips?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA