Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring

Startet av tSla, onsdag 16. januar 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

Havebigfun

#45
Det som er genial med luftfjæring er at bilen alltid ligger på samme måte på veien- selv om du har 10 sementsekker (eller tilsvarende) i bagasjerommet.
Dessuten er muligheten å løfte den når det er svuller svært kjekt- Hvor mange biler møter man på veien med ødelagte spoilere etter vinteren- det koster og- spes hvis den er originalt.
Kjørekomfort er den 3. fordelen ;)

Jeg tror feilene med luftfjæring har gått tilbake de siste årene- jeg tror jeg tar sjansen.
Allikevel et dårlig tegn at "sørgløs"-servicepakken gradvis forringes- hvor går det hen videre kfr paralleltråden med taktrekk-nedgradering.
Spm er hvor store problemer har Tesla?? :o
Man setter ikke igang med slike prosjekt som er klart negative for markedsføringen uten å være nødt til det. De tror vel ikke at de har ankommet i apple-himmelen allerede ???

Muffinman

Sitat fra: erlendwiborg på lørdag 30. mars 2013, klokken 16:25
Har luftfjæring noen funksjon utover det å heve/senke bilen? Blir det mer mykt å kjøre ved smådumpete vei enn om jeg dropper luftfjæring?
På MB E-klasse er det ihvertfall stor forskjell. Har opplevd begge varianter. Etter en taxitur på luftfjæring ble kvinnemennesket i huset så frelst at jeg ikke får lov å kjøpe bil uten...

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

orjan

Jeg går for luftfjæring (kan vel egentlig ikke velge det bort om jeg går for performance slik planen er nå). Jeg er villig til å ta risikoen m.t.p. en mulig fremtidig reparasjon for egen regning bare for å kunne ha såpass mye bedre komfort på våre stadig mer humpete og hullete veier.

Hva vet vi om denne typen luftfjæring hos andre bilmerker? Er det mye trøbbel eller har teknologien nå kommet dit at vi egentlig burde kunne forvente 7-8 problemfrie år?
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Desdi

Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:45
Dersom det kommer et firma som planlegger å levere senkefjærer til bilen før jeg må trykke finalize, så velger jeg vanlig understell.
Om ikke det er potensiale for ett senkesett så blir det luft, motvillig.

Du kan helt sikkert regne med at noen kommer til å lage senkefjærer til S. Selv til biler med lavere volym dukker det opp senkesett. Jeg har det på min Focus og jeg elsker det på sommeren, men knapp så mye på vinteren :p Kjører en liten riksvei til jobben og den er særdeles ubehagelig å kjøre på vinteren pga telehiv. Låner noen ganger konas gamle Nissan pga dette.

Skulle gjerne sett et bilde av en S med standard fjæring fra siden, så man ser hvilket "stuk" den har. Hvis den sitter sånn passe med felgene i skjermåpningene, så tror jeg at jeg kan leve uten senking. Luftfjæring hadde vært fett, men er som andre her, redd for problemer.

Øyvind.h

#50
Sitat fra: orjan på søndag 07. april 2013, klokken 00:13
Hva vet vi om denne typen luftfjæring hos andre bilmerker? Er det mye trøbbel eller har teknologien nå kommet dit at vi egentlig burde kunne forvente 7-8 problemfrie år?

Jeg synes magnetiske dempere høres mer spennende og moderne ut (gjerne med regenerering) enn luft nå i 2013. De magnetiske bruker slik jeg forstår det en olje med viskositet som kan endres momentant. Demperne til Model S er kun høydejusterbare, så du kan ikke justere hardheten ut over forskjellene du naturlig merker ift høyden de er innstilt på.

Det skal være Continental som leverer luftfjæringen til Model S. De leverer visstok også til Mercedes. Regner med de fungerer feilfritt i minst 4-5 år, men deretter blir det sikkert litt rusk. Har hørt om flere med Mercedes som har hatt problemer med luftfjæringen, så de er nok fortsatt ikke feilfrie. Hadde det ikke vært for den bedrede komforten samt muligheten til å heve bilen til rundt 20cm bakkeklaring hadde jeg droppet det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Er det noen som vet hvilke Mercedes-modeller som har tilsvarende/samme luftfjæring som Model S?
Svoger er bilmekaniker og har jobbet noen år på Berte O. Steen med Mercedes, og jeg hadde en interessant samtale med han i går.

Han sier "Veldig få" S-Klasse med luftfjæring har noe særlig problemer. Selv ikke de fra tidlig 2000-tallet. Tatt i betraktning at Model S da har 10-13 år nyere teknologi, så burde man i hvert fall kunne sammenligne med disse.

Han nevnte også at flere kommer på våren og senker bilene sine ved å bytte ut staget på høydesensoren. Når det byttes medfører det at bilen tror den er høyere enn den er, og senker seg litt ekstra i "normal" modus. Gjengangerne monterer dette staget hver vår og bytter tilbake hver høst. Absolutt interessant.

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 09:10
Jeg synes magnetiske dempere høres mer spennende og moderne ut (gjerne med regenerering) enn luft nå i 2013. De magnetiske bruker slik jeg forstår det en olje med viskositet som kan endres momentant. Demperne til Model S er kun høydejusterbare, så du kan ikke justere hardheten ut over forskjellene du naturlig merker ift høyden de er innstilt på.

Nå blander du vel dempere og fjærer.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på mandag 08. april 2013, klokken 17:59
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 09:10
Jeg synes magnetiske dempere høres mer spennende og moderne ut (gjerne med regenerering) enn luft nå i 2013. De magnetiske bruker slik jeg forstår det en olje med viskositet som kan endres momentant. Demperne til Model S er kun høydejusterbare, så du kan ikke justere hardheten ut over forskjellene du naturlig merker ift høyden de er innstilt på.

Nå blander du vel dempere og fjærer.

Det gjør han nok ja. Model S bruker Bilstein-dempere.

Sjekk her:
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/2012-tesla-model-s-signature-performance-suspension-walkaround.html

Sitat:"This bellows (yellow) conceals an air spring that encircles a Bilstein monotube shock absorber that runs up the middle. They're optional on the Model S base model and come standard on the Performance, Signature and Signature Performance versions."
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: glaserud på mandag 08. april 2013, klokken 17:59
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 09:10
Jeg synes magnetiske dempere høres mer spennende og moderne ut (gjerne med regenerering) enn luft nå i 2013. De magnetiske bruker slik jeg forstår det en olje med viskositet som kan endres momentant. Demperne til Model S er kun høydejusterbare, så du kan ikke justere hardheten ut over forskjellene du naturlig merker ift høyden de er innstilt på.

Nå blander du vel dempere og fjærer.
Du har helt rett. Det jeg kunne tenke meg var justering av stivheten, noe som hadde vært mulig med magnetiske dempere. Men vet ikke om magnetiske dempere kan kombineres med høydejustering?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

glaserud

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 18:54
Du har helt rett. Det jeg kunne tenke meg var justering av stivheten, noe som hadde vært mulig med magnetiske dempere. Men vet ikke om magnetiske dempere kan kombineres med høydejustering?

Det er ikke noe i veien for det. I f.eks. en elektro- eller elektromagnet-basert demper bruker du et elektrisk eller magnetisk felt til å justere viskositeten til oljen i  (d.v.s. stivheten til) demperen. Dette kan gjøres helt uavhengig av om du har springfjærer eller luftfjæring (eller annen fjæring).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

dissern

Noen som har oversikt over max/min vandring?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Øyvind.h

Sitat fra: dissern på onsdag 10. april 2013, klokken 16:41
Noen som har oversikt over max/min vandring?
Mener det var fra rundt 12cm til 20cm? Dog litt kjedelig at den høyeste innstillingen er svært begrenset mtp hastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. april 2013, klokken 17:02
Sitat fra: dissern på onsdag 10. april 2013, klokken 16:41
Noen som har oversikt over max/min vandring?
Mener det var fra rundt 12cm til 20cm? Dog litt kjedelig at den høyeste innstillingen er svært begrenset mtp hastighet.

At bilen senker seg ved 30km/t er kun software. Jeg er helt sikker på at dette blir mulig å justere i fremtidige sw releaser.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

TW838

Noen som vet hvor mye bakkeklaring en kan forvente med standard fjæring? Blir det 155mm som vist under detaljer? Er fortsatt litt usikker om jeg skal velge luftfjæring kun for å ha mulighet til ekstra høy bakkeklaring på dårlige grusveier...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA