Hovedmeny

#5

Startet av Daniel_0007, tirsdag 26. august 2025, klokken 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

"Ulempen" i dette tilfellet er at en får ganske mye ekstrautstyr ved å gå fra 469 til 499".
Jeg trenger ikke 650hk, det holder lenge med 580 (strengt talt tilstrekkelig med 300 som jeg har i dag).

Ville nok også gått for 20" sommer og vinter fremfor 21 da jeg er allergisk mot kantkjørte hjul. Det er så ufattelig stygt, og i tillegg lettere å skade understell når smellen kommer i metall fremfor gummi. Har ikke sjekket om gummi er bredere enn felg, noe som hjelper litt.

Jeg ser at flere av testerne skryter av komfort, så det kan godt hende 21" er mykt nok for mine preferanser. Men - ikke noe jeg ville betalt ekstra for om det var tilvalg.

Ser at de har sørget for elektrisk solgardin for taket. Rails er også på plass. Nyutviklede matrix-lys, men med Mercedes med på laget regner jeg med lysene er som en bør forvente.

Det jeg kanskje savner er ventilerte seter med massasje (nice to have), og jeg må få testet autopiloten for å se om den er like komfortabel og god som det VAG leverer. Gidder ikke fantombrems og annet surr, men kanskje fartsgrense-tilpasning kan slås av for å unngå sånt fra kartdata.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 29. august 2025, klokken 15:27"Ulempen" i dette tilfellet er at en får ganske mye ekstrautstyr ved å gå fra 469 til 499".
Jeg trenger ikke 650hk, det holder lenge med 580 (strengt talt tilstrekkelig med 300 som jeg har i dag).

Ville nok også gått for 20" sommer og vinter fremfor 21 da jeg er allergisk mot kantkjørte hjul. Det er så ufattelig stygt, og i tillegg lettere å skade understell når smellen kommer i metall fremfor gummi. Har ikke sjekket om gummi er bredere enn felg, noe som hjelper litt.

Jeg ser at flere av testerne skryter av komfort, så det kan godt hende 21" er mykt nok for mine preferanser. Men - ikke noe jeg ville betalt ekstra for om det var tilvalg.

Ser at de har sørget for elektrisk solgardin for taket. Rails er også på plass. Nyutviklede matrix-lys, men med Mercedes med på laget regner jeg med lysene er som en bør forvente.

Det jeg kanskje savner er ventilerte seter med massasje (nice to have), og jeg må få testet autopiloten for å se om den er like komfortabel og god som det VAG leverer. Gidder ikke fantombrems og annet surr, men kanskje fartsgrense-tilpasning kan slås av for å unngå sånt fra kartdata.

Vel - velger man Brabus så får man som sagt en del utstyr som enkelte, i alle fall jeg, ville betalt for å slippe å ta imot. Mao - det er pluss en ting og minus en annen...Og så spørs det jo om man kan leve med dette man ikke vil ha. Er vel kanskje som damer dette - noen ser fantastisk flott ut, men når man blir kjent er det ikke sikkert hele pakka blir så vakker og man vil velge noe annet.  I dette tilfelle er det litt synd at Smart har 2 andre utstyrs modeller som i praksis har alt, men i en mer dempet utgave enn denne litt skrikende brabus - som da man ikke tar inn. Hvordan det blir med forsikring over tid er vel også noe å tenke på - 600 HK er vel en grense som kan trigge litt der. Forøvrig er det ulik bakmotor på Brabus vs de andre - dvs. man har en sterkere bakmotor på denne. Det kan nok gjøre kjøreopplevelsen mer "rykkete" også. Mao mister man kanskje ikke bare komfort , men også litt dynamisk kjørefølelse ved å velge Brabus. Jeg vet ikke helt ennå da jeg ikke har kjørt noen av dem - men jeg mistenker at kjøredynamikken er litt mer avdempet og passer bilen bedre for modellen som ikke er Brabus. Det er min erfaring fra andre biler med litt hestekrefter at den mest råe ofte også blir litt rufsete...

batterimannen

Enig med at det hadde vært bra med en utgave som har alt utenom harry Brabus logoer, røde detaljer over alt og ekstra hk.

Noen som vet om den har full enpedalskjøring? At den går helt til full stopp? Har sett at både ja og nei har blitt rapportert.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hELgenen

Sitat fra: batterimannen på lørdag 30. august 2025, klokken 23:34Enig med at det hadde vært bra med en utgave som har alt utenom harry Brabus logoer, røde detaljer over alt og ekstra hk.

Noen som vet om den har full enpedalskjøring? At den går helt til full stopp? Har sett at både ja og nei har blitt rapportert.

Du finner brukermanual her:

https://manual.smart.com/model/1744706701174

På side 118 står det om s-pedal. Det fremstår som om dette er en pedal kjøring.


hELgenen

Vet ikke om noen har prøvekjørt? Vel jeg har tatt en liten runde med denne bilen - en Brabus versjon
(så ingen Pulse versjon..)

Bilen fremstår utvendig som fornuftig skrudd sammen. Det eneste jeg reagerte på er bakfanger - her var det veldig tynn plast - kan ikke huske jeg har vært borte i en bil med så tynn plast.

Jekkepunkt for bilen fremstår fornuftige og ikke slik som for Xpeng G6 der man har noen fluffy plastdeksler som må bort først.

Beveger vi oss inn i bilen og kikker på bagasjerommet - så fremstår det egentlig som mye mindre enn tallene skulle tilsi. Her har man sikkert regnet med både bunn og lasting helt opp til taket. Jeg tror ikke mange får plass til flere store kofferter her...Volumet er ikke praktisk utformet for å si det slik. Men pakker man bag osv..da får man nok utnyttet volumet bedre.

Bakseteplassen er fantastisk stor og flott. Her vil man kort og godt trives og beina får en helt naturlig perfekt stilling. 2 USB C tilkoblinger der bak - hvor en mener jeg det stod 60W på.........
Baksetene var bilens høydepunkt sett opp mot hvilken som helst annen bil........

Går vi foran og setter oss inn foran rattet så ble jeg positivt overrasket over selve rattet...selv med alcantara så fremstår dette som noe man trolig kan leve med over tid..Med det tenker på at at alcantara ofte har lett for å bli stygg om man har fettede fingre og slites på en stygg måte sammenlignet med vanlig skinn..Det er i alle fall egen erfaring. Her synes jeg de uansett har løst dette godt gitt ulempen med alcantara ratt. Det som derimot var en nedtur var knappene på rattet - dvs. det er ikke noe galt med de fysiske knappene..foruten at det var klin umulig for meg å lese tydelig hva slag symboler det faktisk var på knappene. Litt sterkere svartfarge på ikonene hadde gjort seg her...Men dette kan det jo være at man venner seg til og husker fra gang til gang...uansett..det er en side for cruise og kjøring..en side for media...

Så over til skjermene. Det er en hovedskjerm rett foran deg/rattet - den er klar og har passe oppløsning med relevant informasjon.  Over der kommer head-up med sånn midt på treet visning. Dårligere enn BMW, men omtrent som ID.4 vil jeg si. Jeg justerte ikke lysstyrken - så det er mulig man kan få denne til å fremstå som bedre...jeg vet ikke..

Til venstre for rattet..nede til venstre..har man fysiske knapper for bakluke,frunk, lys osv...og på døren finner man mercedes setjustering..Helt grei løsning og setene er ok nok å sitte i - men ingen forlengelse av seteputen her...
Setene har forøvrig kjøling - og det fungerte helt greit.

Så til høyre for rattet kommer den første infotainmentskjermen. Den har en glassflate som gjør at den reflekterer noe hinsides. Jeg forsøkte å bruke det innebygde kartet, men klarte ikke se en pøkk...Måtte koble til mobilen og bytte til Android Auto - da klarte jeg i det minste å lese kartet. Oppløsningen er god, men det innebygde kartet er...ja søppel....Men responsen i skjermen er god...
Kan fort nevne at til venstre på denne skjermen er det en del faste hurtigknapper - dette var kjekt. Og under selve hovedbildet har man også noen små ikoner med hurtigknapper..litt slik Tesla har det.
DAB radioen var litt treg å få i gang - men det virket til slutt..
Førsteinntrykket er dog at skjermen reflekterer veldig..Dette er dog IKKE tilfelle for skjermen foran rattet...

Kikker man så opp fra føreplassen så ser man rett opp i ett gedigent glasstak som man kan velge å skjerme slik man kan på ID.4 GTX...men har har man en ekte bryter..ikke en slider...Fungerte helt ypperlig.

Så til det noe sære med bilen - nemlig et infotainmentsystem for passassjer. Det er nytt for meg - men har kan altså poden, eller hva man skal kalle dem, sitte å streame spotify,se youtube eller film...og man kan faktisk også lett flytte det som presenteres her mellom de 2 skjermene...dra 3 fingre og kaste appene over...snedig........

Vel nok om dette - det folk lurer på er kanskje kjøreegenskapene...

Og er veien fin..så kjører bilen fint den...Passe stille..ikke noe som skiller den fra andre biler i klassen selv om den har doble laminerte sideglass både foran og bak.Jeg trodde kanskje den skulle være ennå stillere..men den var ikke det sammenlignet med BMW iX1 eller ID.4.
Dette var 21" - så mulig det hadde betydning.....Hvordan lufttrykket var i forhold til anbefalinger aner jeg ikke..Men bilen lå greit på veien...føltes trygg og krengte heller ikke så mye i svingene slik man har forventninger om ved denne type bil. Men blir veien litt mer humpete...gjerne litt grusvei med småhumper..da synes jeg det bråkte og klirret litt..Spesielt fra dørene...Kanskje det var fordi bilen har rammeløse vinduer? Jeg vet ikke - men her var det ikke BMW skrudd sammen for å si det slik. Er det til å leve med? Tja...jeg vil tro det - fordi det var defintivt ikke tilstede på grei asfalt.....Men dette er noe man må være klar over...Dette er ikke en bil man føler er ekstremt godt skrudd sammen - men greit skrudd sammen. Kanskje det var bare denne bilen..jeg vet ikke...Men samlet sett, når man vet om fluffy plast på bakfanger og hører litt småskrammel fra dørene...da får man dessverre ikke den kvalitetsfølelsen man får når man setter seg inn i bilen. For setene og alt inne i bilen fremstår virkelig bra når man tar på det...men når man kjører på humpete veier..så faller kvalitetsinntrykket litt.

Så til noe snodighet jeg ikke helt klarer å plassere...under kjøring opplevde jeg at bilen tilsynelatende bremset mye opp selv...Etter å ha pushet på gassen igjen og kikket ned på pedalene...så TROR jeg at dette skyldes at jeg må ha trykket brems og gass (begge med høyrefoten plassert på gassen) ned samtidig...Det er nemlig en stang som går fra brems inn mot gasspedal som gjør at man kan oppleve å trykke på gass og samtidig trykke bremsen inn også. Men å trykke bremsen ned og komme bort i gassen - altså motsatt..det tror jeg ikke vil være noe problem. Som sagt..dette var litt snodig...Men etter å ha kikket ned på pedalene og justert plassering av foten..så opplevde jeg ikke mer av dette....

Men jeg synes kanskje avstanden mellom gass og brems..var litt liten

Annet støy..Nei - jeg kjørte ikke fort..jeg hadde null interesse av å prøve fartsressursene på bilen (vil anta de fleste andre gjør det) - men jeg var vel aldri over 60-70 km/t med denne. Forbruket er derimot høyt, egentlig svært høyt gitt kjøreturen jeg tok. Den lå mellom 17 og 18 kwh/100 km.....Det er for sammenligning ca 5 kwh MER enn jeg brukte på samme strekning i samme hastighet med en ID.4 samme dag.
Jeg vil anta forbruket vil roe seg ned til rundt 22-25 kwh/100 km i 90 km/t på en grei sommerdag..Det skuffet jo, men var forventet. Noen voldsomme summer i ekstra strømregning vil nok årlig ikke bli..men dersom man KUN har saktelading hjemme..så kan det jo faktisk ende opp med at man ikke klarer å lade opp igjen bilen til dagen derpå..Jeg regnet litt på det - og for egen del vil jeg bruke 2-3 timer MER i lading på 2.9 KWT på denne vs dagens ID.4 etter pendling til/fra jobben. De fleste har nok større lademuligheter...men for de som måtte lade med KUN 16A...så kan det jo være greit å være klar over at forbruket er høyt..og at det vil kreve en del timer å lade opp igjen bilen......


Annet? ? God bakkeklaring vil jeg trekke frem..19 cm var det vel..
Serviceintervall - 30 tusen..eller hvert 2 år..
Forsikringskostnader - for egen del rundt 20k for 20k kjørelengde inkl. denne statlige avgiften...Noe lavere på denne enn f.eks Xpeng G6...selv Brabus versjonen var lavere priset...Kanskje det er kortvarig "glede" fordi selskapene ikke har priset den inn skikkelig ennå? Men også mulig deletilgang, priser osv..er enklere her fordi Geely og Mercedes begge har orden på dette. Vet fra eierskap med Polestar 2 at det fungerte i alle fall greit..
Men hva koster service...her har jeg ikke fått noen skriftlige tall ennå..og jeg vil ikke gå ut med noen muntlige da det blir helt feil uten dokumentasjon. Serviceintervall stemmer i alle fall med hva andre markeder har - så 30k 2 år er nok korrekt - så gjengir det her....

En liten ting til..for den er liten..nemlig vindushviskerne på bilen..De er ganske korte...Og spylermotoren var ikke av den kraftige sorten.....Tenkte ikke så mye på det der og da - men det var ikke all verdens trykk faktisk......Synes glasset bar preg av bitte småriper allerede også...Skulle jo tro at kvaliteten på dette ikke står tilbake fra noe annet..så det var nok tilfeldig eller så lurte jeg meg selv fordi solen traff ruten så godt - men nevner det i tilfelle flere kan henge noe på denne knaggen....

Nå tror jeg ikke at jeg kommer på noe mer...en bil som fremstår som en god bil som førsteinntrykk - og om kvaliteten over tid holder seg slik at bilen ikke faller som stein på bruktmarkedet, og service er enkelt og billig - så er dette et godt kjøp. Er det derimot ett bedre kjøp enn konkurrentene?

Mja..det er ikke så enkelt så svare på - men den slår godt fra seg..og det er jo dette med utstyret og inntrykket man får ved å sette seg inn i den som taler for. Og vissheten om enorme krefter løfter jo bilen litt opp psykisk på handlelisten... Det som taler mot er jo få  merkeverksted og usikkerheten med kvalitet over tid.

eikerkongen

Takk for en svært god tekst om en interessant bil, hELgenen! Jeg så på den hos BOS på Kjellstad lørdag. Fikk kun sett, mellom to prøveturkunder. Tydelig at bilen får kjørt seg om dagen.
Selger fortalte at det sitter spionkamera som overvåker at fører ikke ser bort på høyre skjerm sammen med passasjer. Faller du for fristelsen blir visstnok skjermen ikke mulig å se på for sjåfør.

BubbaJoFet

#21
Testet #5 forrige fredag, i regn ut fra Lier. Dro en runde til Sande og tilbake, ca 40 km med fart opp til 140 km/t. Snittfart på litt over 70 km/t og forbruk på 21 kW/100 km.

Jeg er primært opptatt av kjørefølelse, komfort, interiør og støy, jeg har testet storebror Zeekr 7x, som jeg mener at uten de elektriske dørene, ville den vært blant topp 5 av hva som finnes på markedet i dag.

Bilen er stille, raffinert (nær NIO, prøv en EL6/7/8) og har en fin overgang mellom regenerering og friksjonsbrems, noe som ikke alltid stemmer med elbiler. Styringen er presis og avslappet med en naturlig følelse, blant det bedre jeg har kjent etter at servo ble elektrisk.

Bilen var like lett å håndtere i 50 som i 140, føles ikke nervøs, om noe overmotorisert. Har aldri kjent når awd kobler inne som med denne bilen, men det skal visstnok være en feature for å emulere kickdown. Men ikke i nærheten av like ubalansert som XC40 med AWD.

Interiøret var på høyden med EQC, ikke noe å sette fingeren på, dog mørkt og kunne gjerne hatt massasje i setene, ventilasjonen var god.

Soltak «gardinen» var helt tett, det er i mine øyne en fordel, selv om fukt har en tendens til å akkumulere seg, vet ikke kapasiteten på varmepumpe, men om en skal kjøre i hetebølger i Europa, trenger en all hjelp en kan få fra isolasjon.

HUD var kjempebra, skjermene klare og kunne kanskje hatt ett mer voksent GUI, litt ungdommelig uten at det tilførte logikk. Fant ut i etterkant at det finnes temaer. Spotify og 3dje parts video var på plass, samme med Android Auto og CarPlay.

Alt i alt, en no brainer, samme vil jeg si med #3 til 360 000, hvor Pulse har «riktig» utstyr.

#5 må en ha Brabus, etter min mening, varme i bakseter, HUD og ett flott Sennheiser anlegg er verdt 30k.

Angående røde eksteriør detaljer koster det ikke mye å foliere bort, antagelig mindre enn en biff i England

https://www.thesun.co.uk/news/34710125/co-op-gps-trackers-steak-thieves/

Røde setebelter syntes jeg kledde det sorte interiøret.

Med vinterhjul og alt av matter, hengerfest etc, koster #5 570k'ish. Og med BOS kan en få rabatter.

Det finnes en #5 med luftfjæring og massasje i forsetene, Summit edition, dessverre tas den ikke inn til Norge enn så lenge. Ser den selges i Nederland og Tyskland. Det ville vært langt mer «Norgesbil»  enn Brabus. 


Daniel_0007

#22
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 04. september 2025, klokken 15:42Testet #5 forrige fredag, i regn ut fra Lier. Dro en runde til Sande og tilbake, ca 40 km med fart opp til 140 km/t. Snittfart på litt over 70 km/t og forbruk på 21 kW/100 km.

Jeg er primært opptatt av kjørefølelse, komfort, interiør og støy, jeg har testet storebror Zeekr 7x, som jeg mener at uten de elektriske dørene, ville den vært blant topp 5 av hva som finnes på markedet i dag.

Bilen er stille, raffinert (nær NIO, prøv en EL6/7/8) og har en fin overgang mellom regenerering og friksjonsbrems, noe som ikke alltid stemmer med elbiler. Styringen er presis og avslappet med en naturlig følelse, blant det bedre jeg har kjent etter at servo ble elektrisk.

Bilen var like lett å håndtere i 50 som i 140, føles ikke nervøs, om noe overmotorisert. Har aldri kjent når awd kobler inne som med denne bilen, men det skal visstnok være en feature for å emulere kickdown. Men ikke i nærheten av like ubalansert som XC40 med AWD.

Interiøret var på høyden med EQC, ikke noe å sette fingeren på, dog mørkt og kunne gjerne hatt massasje i setene, ventilasjonen var god.

Soltak «gardinen» var helt tett, det er i mine øyne en fordel, selv om fukt har en tendens til å akkumulere seg, vet ikke kapasiteten på varmepumpe, men om en skal kjøre i hetebølger i Europa, trenger en all hjelp en kan få fra isolasjon.

HUD var kjempebra, skjermene klare og kunne kanskje hatt ett mer voksent GUI, litt ungdommelig uten at det tilførte logikk. Fant ut i etterkant at det finnes temaer. Spotify og 3dje parts video var på plass, samme med Android Auto og CarPlay.

Alt i alt, en no brainer, samme vil jeg si med #3 til 360 000, hvor Pulse har «riktig» utstyr.

#5 må en ha Brabus, etter min mening, varme i bakseter, HUD og ett flott Sennheiser anlegg er verdt 30k.

Angående røde eksteriør detaljer koster det ikke mye å foliere bort, antagelig mindre enn en biff i England

https://www.thesun.co.uk/news/34710125/co-op-gps-trackers-steak-thieves/

Røde setebelter syntes jeg kledde det sorte interiøret.

Med vinterhjul og alt av matter, hengerfest etc, koster #5 570k'ish. Og med BOS kan en få rabatter.

Det finnes en #5 med luftfjæring og massasje i forsetene, Summit edition, dessverre tas den ikke inn til Norge enn så lenge. Ser den selges i Nederland og Tyskland. Det ville vært langt mer «Norgesbil»  enn Brabus. 



Enig, summit edition er også mer ment for offroad som hadde passet bedre her og. Tipper siden bos selger Mercedes og så ønsker de sikkert at hvis man skal ha luftfjæring så må man gå for noe Mercedes tilbyr. Også snodig de ikke tar inn premium som har mye av brabus utstyret men mer anonym utsende.
Test kjørte brabus og syns mekaniske bremsene hogget ganske kraftig til når man er bremset, er vant fra Tesla hvor man må trykke ganske langt inn før de mekaniske kicker inn.

Har og kjørt zeekr 7x, selv uten luft fjæring så syns jeg de kjørte ganske likt og det føltes ganske premium innvendig men litt skeptisk på holdbarheten til alcantara, har hørt at det kan ha en tendens å falme over tid.

Personlig så står litt mellom denne og G6, syns denne gir mer for penga, g6 virker litt overprisa, ja lader blant de kjappeste men interiøret er ikke like premium.
Model 3 2019 LR Rwd

BubbaJoFet

#23
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. september 2025, klokken 16:55Enig, summit edition er også mer ment for offroad som hadde passet bedre her og. Tipper siden bos selger Mercedes og så ønsker de sikkert at hvis man skal ha luftfjæring så må man gå for noe Mercedes tilbyr. Også snodig de ikke tar inn premium som har mye av brabus utstyret men mer anonym utsende.
Test kjørte brabus og syns mekaniske bremsene hogget ganske kraftig til når man er bremset, er vant fra Tesla hvor man må trykke ganske langt inn før de mekaniske kicker inn.

Har og kjørt zeekr 7x, selv uten luft fjæring så syns jeg de kjørte ganske likt og det føltes ganske premium innvendig men litt skeptisk på holdbarheten til alcantara, har hørt at det kan ha en tendens å falme over tid.

Personlig så står litt mellom denne og G6, syns denne gir mer for penga, g6 virker litt overprisa, ja lader blant de kjappeste men interiøret er ikke like premium.

Absolutt resolutte bremser på Smart #5 og Zeekr 7x, men f.eks. Xpeng synes jeg er umulig å få stanset helt mykt, synes ikke det var problematisk i disse bilene.

Jeg hadde hellet mot Smart fremfor G6, HUD for meg er utslagsgivende. Jeg har ikke prøvd 2025 modellen av G6, vel og merke.

En outsider, om en har litt tid, er Xpeng P7. Nye modellen er hatchback og har dual chamber luftfjæring, HUD og endelig ett ratt en vil holde i. Interiøret ser også fint ut, er direkte konkurrent til Xiaomi SU7. Regner med at det er den jeg bytter ut NIOen med, hvis ikke nye EL8 kommer hit med prisene som Kina får.

hELgenen

Har bare kjørt Smart så kan ikke vekte mot nye Xpeng der,men ett momemt som fremstår som litt ullent er deletilgang. Modellen er ny,merket har få forhandlere. Videre er det en heftig servicekostnad ved 2 service på 15k++. Det er som regel alltid noe med helt nye modeller..som da kan kreve verkstedbesøk.
Forøvrig mye å like..men også mye å føle usikkerhet ved. Har kun kikket på xpeng g6 i butikk og helt ærlig så fremstår den mer moderne mhp infotainment og vesentlige bedre betjening. Men ingen HUD og ingen skjerm til passasjer slik som smart. Garanti derimot er dårligere på smart vs xpeng. App og slikt..virker som xpeng ligger foran. Og hva med verditap? Er mange ukjente variabler her.
Smart ga meg ikke en "lyst på" følelse...der og da..Det har forsåvidt ingen i mercedes fanilien gjort heller. Designet er litt "klumpete" og man tenker "tykk og tung". De andre i smart familien er litt "lett og snerten"..så litt snodig familiemedlem er jo smart #5.
Men det er vel uansett denne modellen som kan kapre volum for merket tror jeg.

RiteOnLine

Mye bra med denne bilen. Bra skyv. Litt følsom/brå brems, men griper godt ved hard nedbremsing. Støynivå på nivå med Juniper. Litt tung og lite aerodynamisk gir dessverre i overkant forbruk. Lydanlegg holder ikke mål. Greit oppløst på normale lyttenivåer, men mangler trøkk i bassen når man drar på litt (Zeeker 7x var enda mer skuffende..) Bra adaptive lys, elektrisk hengerfeste m.m. drar opp. Fantastisk ladehastighet på 800V. Men største ankepunktet er ladehastigheten Tesla SC (400v) makser på rundt 85kw. Det er litt showstopper..

batterimannen

Det er ikke bare du som har problemer med å se hva som står på skjermen pga gjenskinn:
https://m.youtube.com/watch?v=sJI8BztsA7A&t=723s&pp=ygUVRWxlY3RyaWZ5aW5nIHNtYXJ0ICM1

Jeg er også overrasket over at volumet i bagasjerommet virker veldig stort, men når man ser bilder eller videoer, så ser det nesten ut som på vår XC40. Veldig mye av volumet er under plata, så det blir ikke like praktisk.

Jeg synes både Smart #5 og Zeekr 7X har en tapt mulighet på bagasjerom. Det er at de har begge valgt massivt(!) med beinplass på andre seterad. Hadde de gått for skyvbare seter, så kunne man valgt om folk over 2 meter skal kunne sitte bak seg selv, eller om man trenger mye bagasje.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Er det noen som har målene på lengde, bredde og høyde i bagasjerommet med plata i øverste posisjon?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Etternøleren

Sitat fra: batterimannen på søndag 07. september 2025, klokken 08:25Er det noen som har målene på lengde, bredde og høyde i bagasjerommet med plata i øverste posisjon?

https://youtu.be/b0VWKNTIEk4?si=_hXbw6Bf4vsYJptk&t=391

6:31 i videoen.

turfsurf

Mye skryt, men er det så ekstremt bra egentlig? Med 540km rekkevidde på 95kWh netto, så er det veldig høyt forbruk. Og så må man legge til 17k for å få med hengerfeste. Med vinterhjul er man da fort oppe i 550k.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA