Hovedmeny

IM5

Startet av magnetic, fredag 01. august 2025, klokken 04:50

« forrige - neste »

magnetic

IM5

hELgenen


turfsurf

Fryktelig dårlig rekkevidde på disse bilene med så stort batteri. Dessverre som de fleste kinesiske biler, lite fokus på vekt og effektivitet. Viktigere med store tall enn gjennomføring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. august 2025, klokken 11:00Fryktelig dårlig rekkevidde på disse bilene med så stort batteri. Dessverre som de fleste kinesiske biler, lite fokus på vekt og effektivitet. Viktigere med store tall enn gjennomføring.

For MG IM6 og IM5 ser det på papiret ikke ut som noe som imponerer - men så har du f.eks konkurrenten Xpeng G6 - den er så vidt jeg har lest mye mer effektiv....Så jeg tror ikke vi skal konkludere for alle kinesiske biler. Det vil alltid være ulike kompromiss som må gjøres under design av en elbil. Regner en kroner og ører på forskjellen på 1500 mil av 1.5 vs 2 kwh pr mil så blir det 750 kwh pr år...sier vi prisen er 2 kr i snitt på dette så havner vi på 1500 kroner..dobler vi til 4 kroner så snakker vi 3000 kroner pr år..Og i praksis er det vel heller ikke slik at forskjellen er så stor som 0.5 kwh/mil? Men jeg er enig at en del av disse kinesiske bilene fremstår ikke som effektive..Men de har som regel mer komfort enn f.eks Tesla..Og prisen er kanskje litt lavere også...

Etternøleren

Er disse så ineffektive? Leste at de hadde så lang rekkevidde pga semi-faststoff batterier og at det ga de en ekstremt bra rekkevidde. CLTC er vel over 1000km.

hELgenen

Sitat fra: Etternøleren på fredag 01. august 2025, klokken 23:10Er disse så ineffektive? Leste at de hadde så lang rekkevidde pga semi-faststoff batterier og at det ga de en ekstremt bra rekkevidde. CLTC er vel over 1000km.

Sjekk denne :

https://youtu.be/kb8cxIDKTcM

Det kommer opp litt mhp forbruk der..

Boikott My Ass

Spent på denne funksjonen, Regn-natt modus. Jeg sliter med dårlig nattesyn og dette kan nok være ett bra hjelpemiddel. Har NV på BMw'n, men det funker dårlig i regn dessverre.

Regn-natt modus
Få god oversikt selv i ekstremvær med Regn-natt modus. Radar, kameraer og sensorer jobber sammen for å gjenskape omgivelsene dine på skjermen når sikten er dårlig

En ting jeg hater med de fleste nye biler er glasstak. Virker da veldig usikker ifm. ulykker og vilt påkjørsel. Må da være mye mere sårbart med glass over hodet enn stål??

Bmw 530i G30

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 02. august 2025, klokken 01:27Spent på denne funksjonen, Regn-natt modus. Jeg sliter med dårlig nattesyn og dette kan nok være ett bra hjelpemiddel. Har NV på BMw'n, men det funker dårlig i regn dessverre.

Regn-natt modus
Få god oversikt selv i ekstremvær med Regn-natt modus. Radar, kameraer og sensorer jobber sammen for å gjenskape omgivelsene dine på skjermen når sikten er dårlig

En ting jeg hater med de fleste nye biler er glasstak. Virker da veldig usikker ifm. ulykker og vilt påkjørsel. Må da være mye mere sårbart med glass over hodet enn stål??



Selvkjøringsnivået er vel ikke oppe i Lvl 4-5, så du kan ikke stole på det. Kanskje du bør vente på dagslys før du kjører?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Etternøleren på fredag 01. august 2025, klokken 23:10Er disse så ineffektive? Leste at de hadde så lang rekkevidde pga semi-faststoff batterier og at det ga de en ekstremt bra rekkevidde. CLTC er vel over 1000km.
Oppgitt rekkevidde på 44 miles for LR sa de i ene videoen. De er omtrent samme rekkevidde med 100kWh batteri som Tesla klarer med 75kWh. Men nå er dette en litt større bil da. Uansett ikke veldig effektiv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. august 2025, klokken 13:21
Sitat fra: turfsurf på fredag 01. august 2025, klokken 11:00Fryktelig dårlig rekkevidde på disse bilene med så stort batteri. Dessverre som de fleste kinesiske biler, lite fokus på vekt og effektivitet. Viktigere med store tall enn gjennomføring.

For MG IM6 og IM5 ser det på papiret ikke ut som noe som imponerer - men så har du f.eks konkurrenten Xpeng G6 - den er så vidt jeg har lest mye mer effektiv....Så jeg tror ikke vi skal konkludere for alle kinesiske biler. Det vil alltid være ulike kompromiss som må gjøres under design av en elbil. Regner en kroner og ører på forskjellen på 1500 mil av 1.5 vs 2 kwh pr mil så blir det 750 kwh pr år...sier vi prisen er 2 kr i snitt på dette så havner vi på 1500 kroner..dobler vi til 4 kroner så snakker vi 3000 kroner pr år..Og i praksis er det vel heller ikke slik at forskjellen er så stor som 0.5 kwh/mil? Men jeg er enig at en del av disse kinesiske bilene fremstår ikke som effektive..Men de har som regel mer komfort enn f.eks Tesla..Og prisen er kanskje litt lavere også...
Nå veier jo disse bilene nesten 2,5t (AWD). Ikke rart de bruker mye strøm. Ulempen med høyt forbruk er jo ladetiden på AC. Prisen på strømmen er ikke så viktig, men blir fort noen tusen i året (60.000km i året / 20% hurtiglading) det og. Kjekt med stort batteri for V2H bruk da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. august 2025, klokken 02:03
Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 02. august 2025, klokken 01:27Spent på denne funksjonen, Regn-natt modus. Jeg sliter med dårlig nattesyn og dette kan nok være ett bra hjelpemiddel. Har NV på BMw'n, men det funker dårlig i regn dessverre.

Regn-natt modus
Få god oversikt selv i ekstremvær med Regn-natt modus. Radar, kameraer og sensorer jobber sammen for å gjenskape omgivelsene dine på skjermen når sikten er dårlig

En ting jeg hater med de fleste nye biler er glasstak. Virker da veldig usikker ifm. ulykker og vilt påkjørsel. Må da være mye mere sårbart med glass over hodet enn stål??



Selvkjøringsnivået er vel ikke oppe i Lvl 4-5, så du kan ikke stole på det. Kanskje du bør vente på dagslys før du kjører?

Hva har dette med selvkjøring å gjøre? Er dette ikke bare assistenter - skjerm - som skal hjelpe føreren i å se i dårlig omgivelser.

Boikott My Ass

Sitat fra: hELgenen på lørdag 02. august 2025, klokken 08:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. august 2025, klokken 02:03
Sitat fra: Boikott My Ass på lørdag 02. august 2025, klokken 01:27Spent på denne funksjonen, Regn-natt modus. Jeg sliter med dårlig nattesyn og dette kan nok være ett bra hjelpemiddel. Har NV på BMw'n, men det funker dårlig i regn dessverre.

Regn-natt modus
Få god oversikt selv i ekstremvær med Regn-natt modus. Radar, kameraer og sensorer jobber sammen for å gjenskape omgivelsene dine på skjermen når sikten er dårlig

En ting jeg hater med de fleste nye biler er glasstak. Virker da veldig usikker ifm. ulykker og vilt påkjørsel. Må da være mye mere sårbart med glass over hodet enn stål??



Selvkjøringsnivået er vel ikke oppe i Lvl 4-5, så du kan ikke stole på det. Kanskje du bør vente på dagslys før du kjører?

Hva har dette med selvkjøring å gjøre? Er dette ikke bare assistenter - skjerm - som skal hjelpe føreren i å se i dårlig omgivelser.


Stemmer, er ett assistent system litt som Night Vision.
Bmw 530i G30

Mr Beach

Positiv video her: https://youtu.be/gTTwBDzA62Q?si=y_iO5w6HN0VwaUPh

De har også en skrevet test der forbruket ikke er så ille: 20.6kWh/100km
https://www.chasingcars.com.au/?post_type=review&p=104655
Tesla Model3 SR+ 2021 - Hentet 22.06.21
Peugeot e2008 2020. Solgt
Toyota Prius 2016 - solgt
VW Golf variant TSI 2015 - Leaset
BMW 320d touring 2012 - Leaset
MB E200d 2010 - solgt
BMW 318d touring 2008 - solgt
Audi A2 tdi 2003 - solgt
VW Golf GTI 1998 - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA