Tesla AP vs VW Travel Assist

Startet av What-a-watt, lørdag 26. juli 2025, klokken 11:23

« forrige - neste »

Kenneth Frantzen

Sitat fra: Handyman på mandag 04. august 2025, klokken 22:07Fartsholderen avbrytes ikke ved filskift hvis du drar blinkeren hele veien. Her tror jeg bare de har bliket til første trinn.
Det er vel ikkje fleire trinn på blinkaren på den nye Y'n?

Handyman

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på tirsdag 05. august 2025, klokken 07:07det umulig å foreta et lite avvik for å la en motorsykkel passere, for eksempel uten å deaktivere systemet, noe som forårsaker en ubehagelig reaksjon fra styringen og en for markant nedbremsing til at du må kompensere ved å akselerere på nytt: veldig irriterende.
Her beskrives en klassisk avbrytelse av AP. Det virker som ikke de vet at AP slås av, uten rykk i verken fart eller styring, ved å deaktivere AP ved å føre hendel opp eller ved å trykke høyre hjul på rattet i nye Y.  Trykker man inn wattpedalen litt før man deaktiverer, så beholder man hastigheten. Dette kunne med fordel vært utført i to trinn på samme måte som når man aktiverer AP. Først TACC (hendel en gang) deretter autostyring (hendel to ganger), bare i motsatt rekkefølge. Da hadde man kunne beholdt TACC og bare slått av autostyring.

Dersom de også hadde funnet ut at man altid holder i rattet med et ørlite moment (vekten av hånda) så slipper de påminnelser om å "nappe" i rattet.

Typisk nybegynneradferd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på mandag 04. august 2025, klokken 12:28
Sitat fra: CorsoDante på fredag 01. august 2025, klokken 13:38Spesielt å melde at alle Tesla-eiere vil foretrekke T.A. når en kar (som på ingen måte må sies å være en fanboi) her nettopp har prøvd begge og avdekket store svakheter med T.A., herunder at det melder seg av på landeveier.

Hvor har jeg hevdet ALLE? Kan gjenta en gang til hva som stod: "Jeg er temmelig sikker på at tonen blant mange Tesla-eiere hadde vært på et halleluja-nivå om autopilot hadde vært av typen Travel Assist på VW."

Uansett hvilket system man har så må man lære seg å bruke de. Lære seg begrensningene.

Mange står seg nok ja. Tenker dette får være konklusjonen, og det verste er at vi tilsynelatende er hjertens enige.

Så får det være en smakssak hvorvidt man ønsker systemer hvor bilen kjører selv og må melde seg av med mye drama (fordi det er sannsynlighetsovervekt for at sjåføren er lettere avkoblet...), eller de systemene som kobler seg sømløst inn og ut, hvor sjåføren i større grad kjører (og er på koblet til enhver tid) og systemene assisterer.

Tenker jeg kan ta meg en tur med T.A. til vinteren, først da man får gjennomført virkelige lakmustester i dette landet. Og på vinterstid synes jeg AP er ganske god, dvs. relativt lav terskel for å koble seg inn - høy ut.
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. august 2025, klokken 12:01
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på tirsdag 05. august 2025, klokken 07:07det umulig å foreta et lite avvik for å la en motorsykkel passere, for eksempel uten å deaktivere systemet, noe som forårsaker en ubehagelig reaksjon fra styringen og en for markant nedbremsing til at du må kompensere ved å akselerere på nytt: veldig irriterende.
Her beskrives en klassisk avbrytelse av AP. Det virker som ikke de vet at AP slås av, uten rykk i verken fart eller styring, ved å deaktivere AP ved å føre hendel opp eller ved å trykke høyre hjul på rattet i nye Y.  Trykker man inn wattpedalen litt før man deaktiverer, så beholder man hastigheten. Dette kunne med fordel vært utført i to trinn på samme måte som når man aktiverer AP. Først TACC (hendel en gang) deretter autostyring (hendel to ganger), bare i motsatt rekkefølge. Da hadde man kunne beholdt TACC og bare slått av autostyring.

Dersom de også hadde funnet ut at man altid holder i rattet med et ørlite moment (vekten av hånda) så slipper de påminnelser om å "nappe" i rattet.

Typisk nybegynneradferd.

Akkurat det jeg tenkte meg. Testerne enten leser ikke manualer, de forstår ikke det som står der, eller de gidder rett og slett ikke å sette seg inn i bruken. Derfor er testene lite verdt, og gir feil inntrykk. Betviler også at alle testbilene har EAP.

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 05. august 2025, klokken 12:48

Typisk nybegynneradferd.

Akkurat det jeg tenkte meg. Testerne enten leser ikke manualer, de forstår ikke det som står der, eller de gidder rett og slett ikke å sette seg inn i bruken. Derfor er testene lite verdt, og gir feil inntrykk. Betviler også at alle testbilene har EAP.

Man kan helt sikkert avvise/forklare noe av dette med «nybegynneradferd» osv, men her er det snakk om ulike feil. Husk at mange av feilene som meldes i brukerforum , omtales av erfarne eiere.

Og så bør man stille seg spørsmålet- bør ikke disse systemene være svært enkle i bruk /intuitive , slik at også ferske eiere kan benytte systemene sikrest mulig og med færrest mulige feil og avbrudd ?
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

What-a-watt

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på tirsdag 05. august 2025, klokken 13:54Og så bør man stille seg spørsmålet- bør ikke disse systemene være svært enkle i bruk /intuitive , slik at også ferske eiere kan benytte systemene sikrest mulig og med færrest mulige feil og avbrudd ?
Det er en annen diskusjon. Moderne biler, og spesielt elbiler, har en høyere kompleksitet enn det de fleste ser for seg. Jeg har vært borte i eiere som får "aha-opplevelser" etter flere års eierskap. Noen også på dette forumet. Det stiller høyere krav til nettopp de som tester, bilselgeren, ikke minst produsentene. De siste fordi dagens brukermanualer er fulle av ansvarsfraskrivelser og advarsler. Nesten i større grad enn å være intuitive.

elbil kjøp 2025

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 05. august 2025, klokken 14:16
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på tirsdag 05. august 2025, klokken 13:54Og så bør man stille seg spørsmålet- bør ikke disse systemene være svært enkle i bruk /intuitive , slik at også ferske eiere kan benytte systemene sikrest mulig og med færrest mulige feil og avbrudd ?
Det er en annen diskusjon. Moderne biler, og spesielt elbiler, har en høyere kompleksitet enn det de fleste ser for seg. Jeg har vært borte i eiere som får "aha-opplevelser" etter flere års eierskap. Noen også på dette forumet. Det stiller høyere krav til nettopp de som tester, bilselgeren, ikke minst produsentene. De siste fordi dagens brukermanualer er fulle av ansvarsfraskrivelser og advarsler. Nesten i større grad enn å være intuitive.

Gode poeng ! Samtidig er det viktig med enkle system fordi dette i stor grad er knyttet til sikkerhet. At flest mulig kjører med aktivert førerassistanse er tross alt sikrest -selv med de feil og mangler de aller fleste /alle system i dag har.

En del av oss leier ofte biler eller kjører ulike biler i jobbsammenheng osv-da er intuitive system viktige mener jeg. 
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

daktari

Typisk nybegynneradferd.
Det burde vært som for andre merker, blink er nok, ingen pling, plong eller ekstra manøvre med hende rog føtter. Dårlig løsning da, og nå, hos Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

CorsoDante

Typisk nybegynneradferd.

Siden vi snakker om nye Y; HW4 krever ikke nag, med mindre det er mørkt. Aner ikke hvorfor Tesla tviholder på nag'en etter mørkets frembrudd (inkl. tunellen), kan være fordi Tesla ønsker å porsjonere ut forbedringene, eller en form for EU/UNECE-krav. Også litt merkelig at dette ikke er rullet ut litt bredere, men Tesla ønsker vel å motivere for at folk bytter til noe nyere, og har langt færre strenger å spille på innunder EUs red tape. Håper det sviktende salget i Europa kan smøre enkelte prosesser, herunder MYJP.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Når man baserer en test av et system på veier den ikke er ment å brukes på så er det vel ikke for mye å forventa at man også bør kunne noen triks for at det skal fungere best mulig.
På motorvei som systemet er beregnet på så er utfordringene med avbrytelse ikke vanlig. Velger man å bruke det på veier det ikke er beregnet på så bør man ta det med i vurderingsgrunnlaget.

SurSnasen

Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. august 2025, klokken 13:42
Sitat fra: SurSnasen på fredag 01. august 2025, klokken 13:36Da skal jeg få booket en prøvekjøring av ID.7 i neste uke, så får jeg sjekket opp mot Y'en om den virkelig er så ille.

Gjør det, og hvis du er i Oslo-området, så kjør ut til veibyggingen på Lysaker-Høvik. Flott sted å sammenlikne.

Da er faktisk dette gjort. Riktignok ikke ID.7, men en nyere ID.4. Den var ikke så glad i de skarpeste humpetittensvingene hvor merkingen i tillegg er slitt bort. Null problem i retning Oslo, men droppet ut i to skarpeste svingene ut av Oslo.

Teslaen har jeg de to siste ukene til nå kjørt fire ganger tur/retur på den strekningen. Som ID.4 holder den seg greit retning Oslo. Motsatt retning gir den brått opp etter nervøst sammenbrudd på akkurat samme svingene som ID.4.

daktari

Hvem synes du feiler på den mest behagelige og tryggeste måten?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på torsdag 21. august 2025, klokken 19:30Hvem synes du feiler på den mest behagelige og tryggeste måten?

Definitivt Volkswagen. Ingen drama. Man holder i rattet likevel, og styrer med. Når den gir seg er det ikke noe motorer som jobber imot og gir brå rykk når det må overtas. Det hele går mykt og udramatisk for seg.

Teslaen gir mer drama. Kraftig lydvarsel og brå rykk.

Handyman

Ingen kritikk av hvordan VW avbrytes, men det er ikka vanskelig å avbryte autostyring uten brå rykk. Men man må være forberedt på dette og styre bertemt med en viss fasthet. Da avbrytes autostyring gjerne helt umerkelig utenom lydvarslet da. Det krever en bevisst sjåfør, og gjøres det ikke slik blir det helt klart rykk og vingling. Helt klart ikke behagelig. (skrevet med tanke på de som ikke er klar over dette... altså ganske mange)

CorsoDante

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 21. august 2025, klokken 23:12
Sitat fra: daktari på torsdag 21. august 2025, klokken 19:30Hvem synes du feiler på den mest behagelige og tryggeste måten?

Definitivt Volkswagen. Ingen drama. Man holder i rattet likevel, og styrer med. Når den gir seg er det ikke noe motorer som jobber imot og gir brå rykk når det må overtas. Det hele går mykt og udramatisk for seg.

Teslaen gir mer drama. Kraftig lydvarsel og brå rykk.

Behagelig og tryggest? Man behøver vel ikke å ha jobbet med sikkerhetssystemer for å forstå at dette minner om et direkte paradoks?

Tesla antar at folk lar bilen kjøre alene, selv om man anvender AP-systemet langt, langt utenfor rammene som løsningen er designet for. Da er det på sin plass at det lanseres noen alarmer i det AP ... hopper av i svingen.

Dertil; Når man er vant med å varsles, så kan det være litt skummelt å hoppe fra Tesla AP over til en av disse løsningene som hopper "behagelig" ut (rett som det er). Selv om mange av disse produsentene har ytterligere et lag med assistanse/sikkerhets-systemer som gir beskjed i det man nærmer seg grøfta.

Spent på å prøve TA under vinterforhold. Om systemet har samme standhaftighet som AP, og om det lar seg aktivere selv med en god del snø langs veikanten.
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA