Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Megapulse til Blybatteri??

Startet av morkm, fredag 15. februar 2008, klokken 10:36

« forrige - neste »

morkm

Jeg har hørt det finnes noen bokser som man kan sette på batteriene som forsinker / forhindrer sulfatering av platene? jeg har studert dette og er ganske overbevist om effekten, men ikke helt!!

Er det noen her som har erfaringer med dette ??
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

bosonic

hallo morkm

Jeg har testet ut Europulse for noen år tilbake, og registrerte en kapasitetsøkning på noen "kasserte" batterier, hvorvidt det var et resultat av pulsingen eller "riktig bruk" av lader kan jeg ikke dokumentere.

Jeg avskriver på ingen måte effekten av disse "pulsdingsene" som skal forsinke sulfateringsprosessen og har tenkt å investere i nye enheter da min gamle Europulse for lengst er død.

Har mulighet til å sette sammen noen selv og har funnet et par forslag til "hjemmesnekra" utgaver på nettet.


Legger med noen linker som omhandler temaet.
Du har sikkert vært innom de fleste, men det kan kanskje være interessant for andre å studere.

http://www.megapulse.no/index.htm
http://www.europulse.com/no/index.shtml
http://www.sparelys.no/
http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8144
http://www.tbbecker.de/stn/PP12V/batteri_desulfator.htm
http://www.clp.se/?page=158&display=207:213
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

En sånn liten boks med en lysdiode på er uansett ikke lønnsom å kjøpe, den koster like mye som 10 batterier. Jeg fikk en brukt CANpulse slengt etter meg for noen (10?) år siden og monterte den i en fossilbil. Kan ikke si at levetiden på batteriet økte noe merkbart. At den skal kunne reparere utbrukte batterier har jeg liten tro på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Er det det samme greie som folk prøver å markedsfører til å friske opp NiCADs? Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

min erfaring med Europulse er at de virker meget bra og får helt ødelagte batterier til å fungere i flere år. denne erfaring er fra et startbatteri i en bil. batteriet tok ikke lading og var ubrukelig. med europulse koblet til fungerte det som det skulle til og med på vinteren, men om det er lønnsomt er jo en annen sak. miljøvennlig tenker jeg at det er i hvertfall.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

morkm

Takker for svar fra dere...

Kommentarer til prisen.
Man kan kjøpe disse fra utlandet for 600kr stykke. Jeg trenger 3 stykker til min bil, må kjøpe en 48v en 36v og en 12v grunnet plasseringen av batteriene (6 foran og 10 bak) Prisen blir da under 2500kr ink MVA og frakt. Hvis dette forlenger livet til batteriene er det god miljøpolitikk og god økonomi tror jeg.

Svar til KEN.
Jeg tror ikke det er det samme som frisker opp NICAD batterier. (tror ikke det er sulfatering som er problemet med disse) NICAD kan jeg ikke mye om.
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

elektrolux

Jeg ville nok brukt penger på ballanseringskretser først, og dersom der framdeles var skranglende mynt i lommen vurdert desulfatreringsutstyr.

Et batteri i aktivt bruk burde vel være lite utsatt for dette. Og det er riktig at NiCd ikke sulfatrerer. Bly gjør det vistnok ved hvilespenning under 12,8 V på en 12V blokk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Bare pass dere med slike bokser slik at det ikke tar fyr.
Har sett flere slike bokser som har brent opp, men fordi de har vært montert i en metallboks har det gått bra.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bosonic

Sitat fra: El rayo på fredag 15. februar 2008, klokken 16:48
En sånn liten boks med en lysdiode på er uansett ikke lønnsom å kjøpe, den koster like mye som 10 batterier. Jeg fikk en brukt CANpulse slengt etter meg for noen (10?) år siden og monterte den i en fossilbil. Kan ikke si at levetiden på batteriet økte noe merkbart. At den skal kunne reparere utbrukte batterier har jeg liten tro på.

Dersom "disse boksene" har elektronikk som er holdbar og gir en levetidsøkning på batteriene vil det da lønne seg å bruke de da boksene flyttes over på nye batterier etter hvert.

Husk at "boksene" blir aktive under lading av batteriet, og gir ingen derfor ingen effekt når laderen er inaktiv.
På en elbil (med blybatterier) som er i daglig i bruk vil den tiden "boksen" er innkoblet være en betydelige del av døgnets 24 timer, og følgelig skulle effekten bli god.

Jeg synes ditt testgrunnlag var noe spinkelt El rayo 8)

Sitat fra: PLUTO på fredag 15. februar 2008, klokken 17:53
min erfaring med Europulse er at de virker meget bra og får helt ødelagte batterier til å fungere i flere år. denne erfaring er fra et startbatteri i en bil. batteriet tok ikke lading og var ubrukelig. med europulse koblet til fungerte det som det skulle til og med på vinteren, men om det er lønnsomt er jo en annen sak. miljøvennlig tenker jeg at det er i hvertfall.

Har du Europulse på fossilbilen din nå?
Husk på at en "boks" kan brukes på flere batterier, du bare rulerer den mellom dine 12 batterier, slik som fossilbil, båt, motorsykkel osv.
Når den brukes på batterier som står ubrukt så må den kombineres med en konstantspennings lader på 13,6 V

Sitat fra: morkm på lørdag 16. februar 2008, klokken 10:59
Takker for svar fra dere...

Kommentarer til prisen.
Man kan kjøpe disse fra utlandet for 600kr stykke. Jeg trenger 3 stykker til min bil, må kjøpe en 48v en 36v og en 12v grunnet plasseringen av batteriene (6 foran og 10 bak) Prisen blir da under 2500kr ink MVA og frakt. Hvis dette forlenger livet til batteriene er det god miljøpolitikk og god økonomi tror jeg.


Jeg synes det er prisverdig at du vil gjøre et forsøk med "desulfateringsbokser" morkm, har du bestemt deg for hvilket merke du går for?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. februar 2008, klokken 12:25
Jeg ville nok brukt penger på ballanseringskretser først, og dersom der framdeles var skranglende mynt i lommen vurdert desulfatreringsutstyr.

Et batteri i aktivt bruk burde vel være lite utsatt for dette. Og det er riktig at NiCd ikke sulfatrerer. Bly gjør det vistnok ved hvilespenning under 12,8 V på en 12V blokk.

Bly batterier sulfaterer alltid, også når det er oppladet, MEN prossessen går veldig seint når batteriene er helt oppladet og øker i takt med graden av utlading.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

morkm

Takker for mange tilbakemeldinger...

Jeg har kjøpt allerede av merket Megapulse som jeg forventer å få i posten om en uke eller noe mer. Skal prøve å få målt batteriene før jeg monterer slik at jeg har litt referanse før og etter bruk.

Skal komme med tilbakemelding når jeg har noe...
Golf CityStromer 1997 importert fra tyskland Nov 2007
Bosted: Asker
Gleder meg over å kjøre kollektivfelt

Ken

Jeg vet at NiCads sulfatere ikke men danner krystaller på platene. Vet dere noe on prosessen som fornye dem som flere hevder på nettet.

http://rejuvenator.prnc.net/
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 16. februar 2008, klokken 19:27
Jeg vet at NiCads sulfatere ikke men danner krystaller på platene. Vet dere noe on prosessen som fornye dem som flere hevder på nettet.

http://rejuvenator.prnc.net/
Første halvdelen av artikkelen var bare tomt prat, orket ikke lese resten. Det er forskjell på tette NiCd som det er bilde av og våte som er i Th!nk og PSA. Det er mange andre tråder som omhandler NiCd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Ken på lørdag 16. februar 2008, klokken 19:27
Jeg vet at NiCads sulfatere ikke men danner krystaller på platene. Vet dere noe on prosessen som fornye dem som flere hevder på nettet.

Ideen er å dra dem eksta langt ned under kontrollerte former. Metoden jeg og Boogie benytter har jeg utviklet gjennom teori og praksis og den ser ut til å fungere meget bra til å "redde" og friske opp blokker som har stått i en pakke. Samt til å kvalitetssikre at blokkene med hell kan benyttes videre i en seriekobling.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Jeg lest det emnet Rekondisjonering av NiCad batterier akkurat så jeg har vært oppfrisket i saken. Bare trist at man ikke kan være sikker at elektrolitt nivå er tilstrekkelig før man kjører dem gjennom heftig lading/utlading. Det med å vippe blokkene til 45 grader er kanskje nok til en erfaren person å vurdere det. Ikke noe som Mantena gidder.
Det eneste jeg har lest med ikke væske fylt blokker er at man lader dem 10% og så utlader dem. Deretter opp til 20% og så utlade dem osv.Jeg tror at det var til å fjerne såkalt minne effekten og øke kapasiteten.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Hei Ken,
Ved å vippe blokken 45grader vil det være mulig å se bevegelse i elektrolytten gjennom plasten i toppen av blokken.
Da ser en også om det er likt nivå i enkeltcellene.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA