"Klimaanlegget virker ikke som det skal. Oppsøk verksted"

Startet av Superman, onsdag 02. juli 2025, klokken 20:42

« forrige - neste »

Superman

Forrige mandag fikk jeg følgende melding da jeg kjørte til jobb i min Enyaq. "Klimaanlegget virker ikke som det skal. Oppsøk verksted". I forkant av meldingen virket det som at det tok litt lengre tid å kjøle ned enn forventet, selv om det ble kjøligere etterhvert.

Jeg kontaktet min kontaktperson hos Møller Bil med en gang meldingen kom. Da fikk jeg tildelt "første tilgjengelige" verkstedstime for slike garantisaker først i slutten av september! Dermed blir det å kjøre hele sommeren uten et fungerende klimaanlegg. Jeg ringte min kontaktperson i Møller Bil på nytt senere på dagen, som da fortalte at de hadde fått inn ytterligere 7-8 henvendelser om feil på klimaanlegget samme dag. Han gav meg ingen begrensinger på bruk av klimaanlegget videre før reparasjon, selv om jeg begrenser meg selv ved å slå av A/C manuelt. Nå har det ikke vært varmt her på en drøy uke, så det har ikke gjort så mye hittil. I dag var litt varmere igjen, og jeg oppdaget at A/C var kommet på igjen automatisk, uten noe følbar kjøleeffekt. Så jeg tror det faktisk er noe galt her. Er det en vanlig feil dette, siden Møller hadde fått flere slike henvendelser samme dag? Er det greit å bruke klimaanlegget i særlig grad før reparasjonen? Hva er risikoen for at varmepumpen havarerer ved videre bruk av kjøling (hvis den ikke allerede har røket)? Kanskje lekkasje eller tomt for kjølegass i A/C-anlegget / varmepumpen? Jeg har vel gjort det jeg kan her ved å kontakte verkstedet. Så da er det vel Møller som her må ta støyten på garantien om feilen forverrer seg / varmepumpen ryker før reparasjonsdato, i og med den lange ventetiden på verkstedstime? Jeg må jo uansett bruke bilen i mellomtiden, er eneste bil i husstanden, og dette er heller ikke et rød-varsel på skjermen. Personlig har jeg ikke veldig greie på bilteknikk, men forholder meg stort sett til det å kjøre bilen (og vaske den av og til)...

2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

daktari

Du har sikkertfor lite gass på anlegget, de finner sikkert en mikroskopisk skade på radiator som gjør at du må betale allikevel. Krev rask fiks eller dra til et ac-verksted.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA