Bil til RJK!?

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 11. juni 2025, klokken 21:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. juni 2025, klokken 15:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. juni 2025, klokken 13:48
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. juni 2025, klokken 12:05For oss som gjør litt selv, er dette med uttak for div verktøy helt genialt.

Kunne stå godt inne skogen med 3,5t full henger med plank, og ha eget AC uttak til kappsaga/kompressoren/ladere uten å brenne av hverken bensin eller diesel på aggregater.

Helt genialt, mangler bare camp-mode og hard-top med AC, så kan du fint finne soveløsning på lasteplanet også😅

Men da må man tåle at den kanskje er kinesisk...🙈

Ja, inni måtte en være 1,70 for å sove, men ser det går an å åpne opp så en kan få med ting på 2,40. Men står ikke så mye om du da kommer inni bilen, og i så fall om air condition luft kan fåes ut på planet, om en har bygget et lite hus med takterrasse  :D
Ser ut som du må sove høyt om du skal være inne, og ikke klare deg med 1,70, siden det var snakk om å senke vinduet for å få plass til f.eks. surfebrettet.

Men med V2L og et taktelt, kan man fint dra opp strøm til en AC-vifte, og koble til varmetepper. Da kan man få det varmt og koselig også i takteltet.

Jeg er akkurat 1,70, så er jeg aleine i bilen, kunne jeg klart meg fint med plassen om jeg får på en madrass, og legger jeg meg skrått, kan jeg til og med strekke både tærne og hendene over hodet. Men det får man absolutt ikke gjort om man er 2 og man da bare kan ligge den korte veien, så dette er vel mer soveplass for unger.

Hadde man kunne satt på en boks på planet opp mot vinduet, og fått lagt seterygg nedover inn i en slik boks, kunne det dog blitt helfint.

Et annet alternativ ville vært å lagt madrass på planet (eventuelt lagt ned bakplan-døra) og fått lang nok liggeplass der. Fant ikke ut hvor langt planet i seg selv er.

Med overbygg som er fleksibelt nok til å kunne forlenges (og senkes med plater der det blir åpent når plandøra er åpen), så kunne man fått masse soveplass der og. Og med V2L sørger man for varme gjennom natta også der.

Da har man fort soveplass til 5, selv om man ikke bruker taktelt eller (oppblåsbart) sidetelt, men må selvsagt sørge for å utnytte lagringsplassen slik at man ikke må sette noe ubeskyttet utenfor om man skal sove både i kabin og på planet.

F.eks. kan kjøleboksen stå i frunken (slipper viftestøy fra denne), og ellers bruke fotbrønnene i kupéen, om man ikke har bygget oppbygd gulv på planet, har lagring under og madrassen oppå det opphøyde gulvet. Kanskje kan et opphøyd gulv gi akkurat rett høyde til å få føttene eller hodet inni kupéen, og fremdeles være beskyttet av hard-top'en på planet.

Uansett, her er flust med valgmuligheter. Og V2L kan gi deg all strømmen man trenger for å ha det behagelig temperert i løpet av natta, selv med 5 på tur. Ja, inkludert bikkja om man har den og med! 8)

Dersom man i trådens ånd skal unngå at Kina får verdensherredømme for raskt, men at RJK får en ekstremt fleksibel bil, så må vi få med en Ford som alternativ til de kinesiske.

Ford e-Transit Custom har f.eks. (en av mange konfigurasjoner):
- 6 seter
- Over 320km rekkevidde (ok, litt kort)
- Strømkontakt for 230volt 2300 watt til verktøy osv
- 2 meter langt lasterom (kan jo lage to-tre etasjer om en er 4-5 personer  ;D )
- Hengerfeste som kan dra tungt
- Takbøyler som kan holde taktelt osv

https://www.ford.no/oversikt-nyttekjoeretoey/nye-ford-e-transit-custom
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 21:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. juni 2025, klokken 15:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 10. juni 2025, klokken 13:48
Sitat fra: Radial på tirsdag 10. juni 2025, klokken 12:05For oss som gjør litt selv, er dette med uttak for div verktøy helt genialt.

Kunne stå godt inne skogen med 3,5t full henger med plank, og ha eget AC uttak til kappsaga/kompressoren/ladere uten å brenne av hverken bensin eller diesel på aggregater.

Helt genialt, mangler bare camp-mode og hard-top med AC, så kan du fint finne soveløsning på lasteplanet også😅

Men da må man tåle at den kanskje er kinesisk...🙈

Ja, inni måtte en være 1,70 for å sove, men ser det går an å åpne opp så en kan få med ting på 2,40. Men står ikke så mye om du da kommer inni bilen, og i så fall om air condition luft kan fåes ut på planet, om en har bygget et lite hus med takterrasse  :D
Ser ut som du må sove høyt om du skal være inne, og ikke klare deg med 1,70, siden det var snakk om å senke vinduet for å få plass til f.eks. surfebrettet.

Men med V2L og et taktelt, kan man fint dra opp strøm til en AC-vifte, og koble til varmetepper. Da kan man få det varmt og koselig også i takteltet.

Jeg er akkurat 1,70, så er jeg aleine i bilen, kunne jeg klart meg fint med plassen om jeg får på en madrass, og legger jeg meg skrått, kan jeg til og med strekke både tærne og hendene over hodet. Men det får man absolutt ikke gjort om man er 2 og man da bare kan ligge den korte veien, så dette er vel mer soveplass for unger.

Hadde man kunne satt på en boks på planet opp mot vinduet, og fått lagt seterygg nedover inn i en slik boks, kunne det dog blitt helfint.

Et annet alternativ ville vært å lagt madrass på planet (eventuelt lagt ned bakplan-døra) og fått lang nok liggeplass der. Fant ikke ut hvor langt planet i seg selv er.

Med overbygg som er fleksibelt nok til å kunne forlenges (og senkes med plater der det blir åpent når plandøra er åpen), så kunne man fått masse soveplass der og. Og med V2L sørger man for varme gjennom natta også der.

Da har man fort soveplass til 5, selv om man ikke bruker taktelt eller (oppblåsbart) sidetelt, men må selvsagt sørge for å utnytte lagringsplassen slik at man ikke må sette noe ubeskyttet utenfor om man skal sove både i kabin og på planet.

F.eks. kan kjøleboksen stå i frunken (slipper viftestøy fra denne), og ellers bruke fotbrønnene i kupéen, om man ikke har bygget oppbygd gulv på planet, har lagring under og madrassen oppå det opphøyde gulvet. Kanskje kan et opphøyd gulv gi akkurat rett høyde til å få føttene eller hodet inni kupéen, og fremdeles være beskyttet av hard-top'en på planet.

Uansett, her er flust med valgmuligheter. Og V2L kan gi deg all strømmen man trenger for å ha det behagelig temperert i løpet av natta, selv med 5 på tur. Ja, inkludert bikkja om man har den og med! 8)

Dersom man i trådens ånd skal unngå at Kina får verdensherredømme for raskt, men at RJK får en ekstremt fleksibel bil, så må vi få med en Ford som alternativ til de kinesiske.

Ford e-Transit Custom har f.eks. (en av mange konfigurasjoner):
- 6 seter
- Over 320km rekkevidde (ok, litt kort)
- Strømkontakt for 230volt 2300 watt til verktøy osv
- 2 meter langt lasterom (kan jo lage to-tre etasjer om en er 4-5 personer  ;D )
- Hengerfeste som kan dra tungt
- Takbøyler som kan holde taktelt osv

https://www.ford.no/oversikt-nyttekjoeretoey/nye-ford-e-transit-custom
Denne bilen er helt klart vurdert, men funnet for "lett" pga den korte rekkevidden, i likhet med Stellantis-trillingene/firlingene/femlingene (kommer jo både som Opel, Peugeot og Citroen, i tillegg til Toyota og Fiat om jeg ikke har misforstått helt).

Fordelen med en bil som dette, er at man kan modifisere med snurreseter fremme og hevetak, som kan redusere/fjerne behov for taktelt, som dessverre vil spise av en allerede kort rekkevidde. Men denne har vel 100 kg takvekt, så her er valgfriheten stor.

Og med god plass til markise og ev sidevegger til disse, eller fortelt for å ha utvendige sitteplasser med tak og ev. vindbeskyttelse når man står litt mer stasjonært. Dette gjerne i kombo med taktelt/hevetak.

Dessuten, her er plass til både bagasje og soveplass med nedfelte seter. ID. Buzz er og vurdert pga den lengre rekkevidden. Begge biler har V2L, som er bra, men samtidig mangler campermode, paradoksalt nok.

Og med hevetak og 5/7 seter, kan man faktisk få både sitte og ståhøyde i bilen, samt sosial seteløsning med snurreseter fremme. Perfekt på lumre, kalde og våte dager der det frister mest å oppholde seg innendørs.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, er vel ID Buzz du kan komme lengst med, om en ikke kjøper den kommersielle versjonen av en Transit som vel har 89 kWh batteri tilgjengelig strøm. Ser det er en egen sport med ID Buzz campers...
Virker som det er mange som lever av å bygge om Buzz'er...
https://www.facebook.com/groups/2121893838012661

ToWalkOrDrive

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 22:33Ser Mercedes kommer med en Camper van!

Blir vel samme pris som 2,5 Forder...

https://electrek.co/2025/06/11/mercedes-new-ultra-luxury-electric-van-coming-soon/

For egen del vil jeg helst ikke ha en komplett campervan, men en "hverdags-transportør" som lett gjøres om til en weekend-camper, men som og kan soves i selv når man ikke har "camper-innredningen" med seg.

Derfor utelukkes egentlig de høye bilene som baserer seg på storebrødrene som MB Sprinter og VW e-Crafter. Dessuten vil det være lettere å kjøre rundt med de mindre varebilene, både pga den lavere høyden og kortere lengden, samt at de store vil slite stort på motorveiene pga luftmotstanden.

Jeg kjører mest mellomlange og lange turer som inkluderer mye motorvei, og lite i det daglige da jeg bor 5-7 minutters gåtur fra jobb. Til byen bruker jeg gjerne kollektiv-transport.

Jeg har både trikk, tog og buss innen 5-10 minutters gange fra boligen. Og både Kiwi, Rema 1000, Coop Mega og apotek max 5 minutter unna, så nærmere enn jobben.

Men jeg kjører stort sett månedlig til Sverige for å kjøpe inn brus og mat som fryses eller tåler kjøleskapslagring eller å ligge i skap og hyller.

Forresten så har man allerede Mercedes-baserte weekend-campers som baserer seg på elektriske EQV og/eller e-Vito som er mye identiske (litt mindre "luxus" på e-Vito):

Sjekk gjerne innlegg i "den store Camping-tråden":
https://www.diskusjon.no/topic/1917285-den-store-tråden-om-camping-med-bilbobil/page/22/#comments

Ellers veldig fornøyd med et av de siste vedtakene som er gjort:

https://www.tv2.no/broom/endrer-bobil-regel-helt-meningslost/17802833/

Stortinget har vedtatt å endre vektgrensen for bobiler til 4 250 kg. Dvs, det er inkludert ev. tilhenger.

Dagens regler tillater å kjøre bobil inntil 3 500 kg og hekte på en tilhenger på opptil 750 kg, totalt 4 250 kg, på B-lappen.

Nå vil man fremover kunne velge om det er bil +henger eller bare bil som totalt kan bli 4 250 kg, da det ansees som sikrere og bedre at vekten legges til selve bobilen.

De fleste som kjører bobil, har ingen behov for å trekke henger, men vektgrensene gjør at små bobiler i dag går over vektgrensen bare man fyller de opp med drivstoff, gass og vann i tankene, og da blir det lite igjen til mat, klær etc.

Og for elektriske bobiler, vil en økt vekt kunne gi mulighet for større batterier, og fremdeles noe ekstra nyttelast, så dette er en gledens dag for alle oss som vil ha et elektrisk "hus på hjul".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Da har BYD 6års garant/150K, med tilbakevirkende kraft.
8år på DU og omformer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA