Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Performance vs. Standard

Startet av OleJA, fredag 11. januar 2013, klokken 11:36

« forrige - neste »

Quattro

Jeg har egentlig kun vurdert Performance. Enten kjøper jeg Performance eller ikke Model S.

Men velger jeg Standard er jo problemet i og for seg løst (da jeg sparer noen kroner), men da har jeg plutselig ikke så lyst.

Spørsmålet da er, kommer jeg til å angre på at jeg valgte Standard i stedenfor Performance?

Ser det er gode argumenter for å velge Standard i stedenfor Performance i tillegg til ca. 70' NOK.

Hva med en evt. andrehåndsverdi? Hva vil lønne seg?

Kommer det andre elbilprodusenter med tilsvarende prestanda før staten kommer og krever sitt på bilavgiftene?

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Jejl

#16

Jeg er ikke i tvil om at jeg vil foretrekke performance fremfor orginal, hvis prisen var lik. 

En kommer ikke vekk fra at en sannsynligvis skal selge bilen en dag, og titusenkronersspørsmålet er hvilken som vil tape seg mest i verdi. Jeg har ikke noe 5 eller 15 års perspektiv på "investeringen", men annser det som sannsynlig at elbiler vil få avgifter en gang i dette tidsrommet.

Når en en gang skal selge, kan det jo være at avgifter har ført til at performance koster 300. 000,- mer enn orginal som ny. Da vil en kanskje tjene på å ha kjøpt performance. Jeg tror faktisk at dette er ganske sannsynlig.
Sitat fra: Lanber på fredag 11. januar 2013, klokken 20:44
Seriøst? Har du 5-15 års perspektiv i bilkjøp?!
Du må heller se på produktet idag, om performance tiltaler deg da går du for den.  Selv har jeg 2 Lotuser. En gjør 0-100 på 4+ sek og den andre 6 blank. Med mindre jeg virklig bruker motoren så er faktisk den tregeste den som føles sprekest ut, digresjon ja. Kan jo ikke sammenligne bensin m EL.

Sitat fra: Jejl på fredag 11. januar 2013, klokken 18:25
Jeg hadde egentlig bestemt meg for Standard, men bygynner å helle mer og mer mot Performance.

Argumenter for Performance:

For å få tilsvarende økt akselerasjon fra 0-100 i en fosilbil må en ut med kanskje 4-500.000,- ekstra.

Om 5-15 år er det kanskje blitt avgifter på elbil, og hvis noe av avgiften kommer på effekten vil nok bruktbilverdien på Performance stige i takt med disse avgiftene.

Argumenter mot:

Dyrere

Dyrere forsikring

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på fredag 11. januar 2013, klokken 20:44
Seriøst? Har du 5-15 års perspektiv i bilkjøp?!

Er det så uvanlig ? Jeg har samme perspektivet selv, og kjenner også til folk som kjøper ny bil ca. hvert 20.år...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Hos Gjensidige fikk jeg en forsikringspris på ca 2000,- mer for Performance utgaven.
(Jeg tar ennå disse forsikringsprisene med en klype salt, men skal ikke forundre meg om differansen blir enda større).

Gledelig å lese om erfaringene til eierne av en standard 85. Tror neppe det blir noen nedtur heller for de fleste av oss "undermotoriserte" nordmenn.
Ser fortsatt dette som min "once in a lifetime opportunity", og da må en sikte høyt.
Som andre nevner falt mye av det økonomiske argumentet bort ved at 21"erne blir ekstra.
Hadde de fortsatt vært inkl. er det ingen umulighet for at jeg har kjøpt et sett ekstra 19" sommer som et tredje hjulsett.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

ebbrey

Model S kunne hatt 200 hk og gjort 0-100 på 8 sek, hadde fortsatt handla den. Så blir standard utgaven på meg.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

laumb

Den kunne hatt 1.2L bensinmotor på 95hk og jeg tror fortsatt søren meg jeg hadde handla den..

Blip

Sitat fra: laumb på søndag 13. januar 2013, klokken 20:13
Den kunne hatt 1.2L bensinmotor på 95hk og jeg tror fortsatt søren meg jeg hadde handla den..
Det er en fanboy-uttalelse! ;D

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

laumb

DET er korrekt Blip!
Jeg er en av dem som nå har ventet siden 2005 på at Ford skal forstå avgiftsnivået i Norge og komme med 2.0L Mustang, eller som elbil, så den blir avgiftsfri.. :D

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på søndag 13. januar 2013, klokken 20:13
Den kunne hatt 1.2L bensinmotor på 95hk og jeg tror fortsatt søren meg jeg hadde handla den..
Det hadde nok ikke jeg :) Det er en lekker bil, men med bensinmotor hadde vi mista frunken og den overlegne elektriske kjørecomforten. Kjørefølelsen er en av hovedgrunnene til at jeg har bestilt bilen (og prøvekjøringen bekreftet at bilen faktisk var så god å kjøre som jeg håpte!).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kjølholdt

Tenker at dette er muligheten til å få en bil i 1,5-1,8 mill klassen til 660 tusen, har hatt min forrige bil i 8 år nå vil være 9 år når jeg selger den. Tesla model s om det blir standard eller performance satser jeg på å haminst dobbelt så lenge. Denne type bil selv om det er El bil vil om 10-15 år være avgifts belagt som fossile biler. Ergo vil jeg ikke ha råd til å kjøpe lignende bil neste gang.
Til sammenligning er jo Porsche 911 turbo fra 1983 nå veteran bil, mange vil ha den.
I tillegg satser jeg på at batteri teknologien utvikler seg , og gir meg 125 kWh når jeg skal bytte. Behandler man bilen pent, har man i realiteten "ny" bil hver gang man bytter batteri
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

+1 til kjølholdt.

Jeg planlegger å beholde den til den må skrotes, for så så å restaurere den.
Jeg har kastet bort så vanvittig mye penger på å bytte bil, det er for dumt.

Bedre å spare 10-20k i året kontra å betale ekstra årsavgifter, omregistreringer osv, og heller ha det fett med unga eller pusse opp litt ekstra.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

NeRlIn

Pratet med de på Alnabru fordi jeg og gjerne vil ha en slik spoiler på en standarutgave.
Den må jeg nok se laaangt etter......

*karbonspoiler (kan sikkert ettermonteres på standardutgaven for de som skulle ønske dette).
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

jkirkebo

Sitat fra: NeRlIn på mandag 14. januar 2013, klokken 18:46
Pratet med de på Alnabru fordi jeg og gjerne vil ha en slik spoiler på en standarutgave.
Den må jeg nok se laaangt etter......

*karbonspoiler (kan sikkert ettermonteres på standardutgaven for de som skulle ønske dette).

Du kan få kjøpe min ;)

Jeg skal ikke ha, men sparer ikke noe på å bestille uten. De er visstnok enkle å ta av, så om du er villig til å betale Tesla for å ta den av og polere opp litt + en liten sum for bryet kan det sikkert la seg gjøre. Jeg vil tro det er flere som skal ha performance-utgaven men som ikke ønsker spoiler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NeRlIn

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 19:03
Sitat fra: NeRlIn på mandag 14. januar 2013, klokken 18:46
Pratet med de på Alnabru fordi jeg og gjerne vil ha en slik spoiler på en standarutgave.
Den må jeg nok se laaangt etter......

*karbonspoiler (kan sikkert ettermonteres på standardutgaven for de som skulle ønske dette).

Du kan få kjøpe min ;)

Jeg skal ikke ha, men sparer ikke noe på å bestille uten. De er visstnok enkle å ta av, så om du er villig til å betale Tesla for å ta den av og polere opp litt + en liten sum for bryet kan det sikkert la seg gjøre. Jeg vil tro det er flere som skal ha performance-utgaven men som ikke ønsker spoiler.

Skjønner ikke hvorfor dere ikke vil ha den. Bilen blir noe tøffere, synes nå jeg;-)
Vålerenga, Oslo
Leaf kjøpt 19.04.2012-solgt
TMS 85 bestilt og bekreftet 21.12.13.
Levering: 23.05.14

Lanber

Se det, der har vi #2400. Det vil si Tesla har solgt drøye 400 biler i Europa siste måneden

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA