Impotert Zoe 2020

Startet av omart, lørdag 10. mai 2025, klokken 10:38

« forrige - neste »

omart

Hei. Jeg skal kjøpe meg en ny brukt zoe (fra 2020 model) og ser at det er noen som er impotert fra blant annødre tyskland. Har det noe å si? Er det noe forskjell på de og de som er solgt i norge (bortsett fra garanti)

Takker for hjelp!

Helge

Jeg kjenner dessverre ikke til om det er forskjeller mellom siste modell av ZOE solgt i Norge og andre land i Europa. Det måtte vel i så fall primært være noe ifm kaldere klima?!

Men ut fra hva vi i vår familie har erfart med 3 stk 2020 ZOE R135 (100 kW - 135 hk) (2 stk Intense og en Edition One) må jeg være så pessimistisk at jeg vil fraråde å kjøpe slike ZOE som er så gamle at de ikke har garanti lenger!

Hva er vårt erfaringsvindu i tid med bilene?
2020 ZOE Intense Hvit  -  5år og 3mnd
2020 ZOE Intense Svart  -  3år og 4mnd
2020 ZOE Edition One Hvit - 2år og 9mnd

"Til sammen" 11 år og 4 måneder med ZOE 2020

Vi har hatt alt for mange alvorlige feil, men som heldigvis til nå har gått på garanti, men nå er det snart slutt på garanti! Alle de alvorlige feilene (kun de som nevnes her) har vi erfart de siste 2 til 3 år. Hva har skjedd av alvorlige ting?

1. Havari på selve framdriftsmotoren ved bare ca. 3 års alder (den eldste bilen)
2. Feil på kommunikasjonsmodul (måtte også byttes på den eldste bilen)
3. Bilens rattlås ville plutselig ikke lenger gå av. Bilberger måtte tilkalles. (den nyeste bilen)
4. Varmeapparatet sluttet plutselig å virke midt på vinteren! (bilen i midten mht alder var da bare knapt 2 år)
5. Bilen vil ikke starte pga flatt 12 V batteri selv med nesten helt nytt batteri (den nyeste bilen)

Feil nr.5 er vi enda ikke ferdige med og den startet i desember 2024! 12 V batteriet var byttet til helt nytt under service våren 2024 og likevel ville bilen ikke starte 17. desember 2024. Spenningen på 12 V batteriet målte vi til bare ca.5 V. Med nytt batteri ville bilen fortsatt ikke starte pga. feilmelding elektrisk motorfeil. Bilbergingsfirma klarte ikke å nullstille feilen og Renault forhandler hevdet at bilen måtte inn til dem for fjerning av feilkoder. Etter flere mil og en fergetur med bilberging "reparerte" verkstedet bilen kjapt samme dag som den ankom og byttet 12 V batteriet igjen.

Men verkstedet hadde tydeligvis IKKE funnet og reparert feilen fordi akkurat samme problem/feil oppsto igjen i februar. På nytt ble bilen transportert med bilberging til merkeverksted. Etter en del dager mente de problemet ble løst med å oppgradere programvaren i bilen for her "hadde det" nok vært en strømtyv. Min sønn (som disponerer denne ZOE'n) hentet bilen for 2.gang og nå hadde vi tro på at feilen er borte.... men NEI da.....

I april oppstår problemet for tredje gang og i familien begynner vi å diskutere å forlange opphevelse av kjøpet på denne bilen da vi nå er passert antall reparasjoner på samme feil iht. forbrukerkjøpsloven. Bilen blir for 3.gang transportert med bilberging til merkeverksted og der står den fortsatt snart 2 måneder senere... Vi lider vel kanskje ingen nød da vi disponerer en lånebil (ingen leie) mens vår bil feilsøkes. Men vi synes jo dette ikke virker trygt og er ganske uakseptabelt.

Jeg så ikke dette ca. 3 uker gamle innlegget før nå så kanskje har du kjøpt bil. Om det i så fall er en ZOE så håper jeg den er så ny at den fortsatt har garanti. ZOE har i mange år fått skryt for å være mest rekkevidde for pengene og på det feltet synes vi også bilen er god. Det er også helt ok biler å kjøre, men som du sikkert skjønner synes vi det i sum har vært alt for mange alvorlige feil på våre 3 ...særlig den nyeste og den eldste som begge har hatt 2 alvorlige feil på få år.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA