Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rebehandling av understellsbehandlingen?

Startet av Dammerun, fredag 09. mai 2025, klokken 10:09

« forrige - neste »

Dammerun

Er det noen som har en formening om nødvendigheten av rebehandling av understellsbehandlingen på Ioniq 5?
Fikk ett innkallingskort av norsk antirust om at det er på tide med rebehandling. Snakket med forhandler, og de mente det ikke trengtes. Men de som utfører understellsbehandling mener jo selvsagt at det er nødvendig.

Er det noen som har fått utført rebehandling?

RJK

Dette ligger vel i egenskapene til det man bruker. Min Kona ble levert med Mercasol-behandling, som helst burde kjøre etterbehandling etter 3-5 år for å garantere virkning over tid. Jeg har ikke rebehandlet, og heller ikke tittet under, da jeg ikke har gode plasser for å stå.

Også brukt dekkbytte hos forhandler, og der er man jo ikke på verkstedet når det gjøres, så man får heller ikke testet da. Men på den annen side, de har heller ikke bemerket at jeg burde sterkt vurdere å rebehandles, så håper det ser fint ut fremdeles.

Skulle jeg gjort på nytt nå, så kreves det vel "full pakke" fordi man ikke rebehandlet innen tidsangivelsene. Det kommer vel av at endel av behandlingen handler om hulrom der vann kan krype og legge seg, og derved får reagere med saltlaken som dannes om vinteren.

Jeg har dog kjørt bil på børsteløst vaskeanlegg, der de har underspyling, noe jeg selvsagt har gjort med visse mellomrom. Håper det har hjulpet med å holde bil rustfri til nå.

På Norsk Antirust sier de at Mercasol skal holde 15 år normalt, men kommer likevel med disse anbefalingene, pga klima og saltingen av veiene:

"For å motta en garanti må bilen gis en komplett behandling med demontering av deksler o.l. innen 2 år fra bilens første registreringsdato.
For å videreføre en garanti må bilen inn til kontroll og etterbehandling hvert 3. år, før den gjeldende garantien utløper. For personbiler kan garantien da vare i totalt 15 år."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA