Boikott av Kina elbiler take 2

Startet av turfsurf, onsdag 07. mai 2025, klokken 15:02

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 06. juni 2025, klokken 22:53
Sitat fra: Jalla på fredag 06. juni 2025, klokken 22:37Og da synes du det er helt OK at det går utover europeiske bilprodusenter?
Jeg påstår at dette har vært planen til Kina i lang tid, men at de nå bruke Trump som unnskyldning.

Jeg sier bare at det hele skyldes Trump. Jeg tror ikke Kina hadde en slik plan liggende. Men jeg vet ikke,og heller ikke du. Det jeg derimot vet er at Kina gjorde dette som et svar på Trump. Og om en skal boikotte noe så gjør det mot amerikanske varer. USA er ikke en alliert lenger.
Kina har da tidligere gjort uvennlige grep mot land de føler har behandlet de dårlig. F.eks. mot Norge etter at Liu Xiaobo, ble tildelt Nobels fredspris i 2010.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 06. juni 2025, klokken 23:55
Sitat fra: Jalla på fredag 06. juni 2025, klokken 22:37Og da synes du det er helt OK at det går utover europeiske bilprodusenter?
Jeg påstår at dette har vært planen til Kina i lang tid, men at de nå bruke Trump som unnskyldning.

Jeg sier bare at det hele skyldes Trump. Jeg tror ikke Kina hadde en slik plan liggende. Men jeg vet ikke,og heller ikke du. Det jeg derimot vet er at Kina gjorde dette som et svar på Trump. Og om en skal boikotte noe så gjør det mot amerikanske varer. USA er ikke en alliert lenger.
Kina har da tidligere gjort uvennlige grep mot land de føler har behandlet de dårlig. F.eks. mot Norge etter at Liu Xiaobo, ble tildelt Nobels fredspris i 2010.

Trump gjør jo uvennelige ting mot hele verden inkl. Europa og nå vil han faktisk ha sanksjoner mot Ukraina også. Trump fremstår jo som en russisk agent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-grunn-til-a-bombe-dem-til-helvete/83192117

Kina er jo i den situasjonen at de vil at resten av verden skal gi blanke f..i hva de gjør i eget land - så skal de gi blanke f..i hva vi og andre gjør i eget land. USA derimot vil jo definere krav mot andre land mhp handel. Mao blande seg inn i andre lands styresett og regler. Da snakker jeg ikke bare om toll, moms, men også med tanke på områder som likestilling,arbeidsforhold,åpenhet osv osv..De går altså aktivt inn og definerer krav mot andre land de skal handle med. Dette gjør ikke Kina - de respekterer andre lands regler og lover - det gjør ikke Trump sitt USA. Folk må få opp øynene her. Greit nok at man ikke vil handle fra Kina fordi man mener de bryter mot menneskerettigheter osv..men det USA gjør er jo i en helt annen liga og vesentlig verre. Jeg forstår at det å snu tankesettet til å tenke at USA faktisk er verre enn Kina - er ekstremt krevende og vanskelig. Men man kan jo sette seg ned med papir og blyant og notere seg ned hva Trump krever av andre land og sammenligne dette med hva Kina krever av andre land. Og så kan man kikke litt på hva Trump gjør i USA om dagen. Her blir menneskerettigheter også krenket i større og større omfang dag for dag. Du har ICE som reiser rundt i sivile biler og hopper ut i full militær uniform og pågriper mennesker uten dom helt vilkårlig og sender dem ut av landet. Det er faktisk blitt slik at å reise til USA er vesentlig mer risikofyllt enn å reise til Kina.

Jalla

Du tror ikke sier du - hvis du fortsatt ikke har fått med deg hvordan Kina systematisk har overtatt område etter område så har du sovet godt, eller lukket øynene med vilje.

De har subsidiert egen produksjon slik at firma i andre deler av verden har fått problemer, og når de er billige nok så kjøper de opp av Kina. Har du virkelig ikke forstått hvorfor REC er der de er? De har gjort det samme med batterier, og andre områder. At de nå velger å gjøre mer eller mindre det samme med sjeldne jordmetaller, og bruker Trump som en unnskyldning overrasker ikke. Det er bare en fin unnskyldning på et planlagt spor.

USA er fortsatt vår allierte som vi sikkerhetsavtaler med, og avtaler på mange andre områder. At USA nå en periode styres av en noe spesiell president for å si det pent rokker ikke ved dette på kort sikt.

hELgenen

Sitat fra: Jalla på lørdag 07. juni 2025, klokken 09:50

Du tror ikke sier du - hvis du fortsatt ikke har fått med deg hvordan Kina systematisk har overtatt område etter område så har du sovet godt, eller lukket øynene med vilje.

De har subsidiert egen produksjon slik at firma i andre deler av verden har fått problemer, og når de er billige nok så kjøper de opp av Kina. Har du virkelig ikke forstått hvorfor REC er der de er? De har gjort det samme med batterier, og andre områder. At de nå velger å gjøre mer eller mindre det samme med sjeldne jordmetaller, og bruker Trump som en unnskyldning overrasker ikke. Det er bare en fin unnskyldning på et planlagt spor.

USA er fortsatt vår allierte som vi sikkerhetsavtaler med, og avtaler på mange andre områder. At USA nå en periode styres av en noe spesiell president for å si det pent rokker ikke ved dette på kort sikt.

USA er ikke mer alliert med oss enn det tyskerene var i 1939.

Ser du ikke galskapen Trump driver med? Om du ikke vil kjøpe Kina varer så værsågod..men kjøp for all del ikke USA varer heller.

ToWalkOrDrive

Var gøy å lese om Tesla som ba byrådet i en svensk by fylle ut et skjema fra amerikanske myndigheter hvor det svenske byrådet måtte bekrefte at de ikke ga fordeler ved ansettelse basert på funksjonshemming, likestilling eller rase blant annet. Alt dette fordi Tesla ga penger til byrådet i forbindelse med en byggesøknad.

Det svenske byrådet ba de om å stappe skjemaet en viss plass, og at de ville overleve uten å behandle byggesøknader fra amerikanske firmaer  ;D  ;D  ;D  ;D

Det er så absurd. Ingen voksne på jobb i USA.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 07. juni 2025, klokken 10:43Var gøy å lese om Tesla som ba byrådet i en svensk by fylle ut et skjema fra amerikanske myndigheter hvor det svenske byrådet måtte bekrefte at de ikke ga fordeler ved ansettelse basert på funksjonshemming, likestilling eller rase blant annet. Alt dette fordi Tesla ga penger til byrådet i forbindelse med en byggesøknad.

Det svenske byrådet ba de om å stappe skjemaet en viss plass, og at de ville overleve uten å behandle byggesøknader fra amerikanske firmaer  ;D  ;D  ;D  ;D

Det er så absurd. Ingen voksne på jobb i USA.

Kina ville aldri gå så langt.
Vi frykter kinesere fordi de oppleves så annerledes enn oss. Men vi klarer ikke se galskapen USA driver med like klart. Trolig fordi den jevne amerikaner oppleves som mer lik oss. Men når man setter seg ned og lager en liste punkt for punkt..så er forskjellen mellom oss og Trump sin politikk og verdenssyn mye mer forskjellig enn mellom oss og Kina. Det er ekstremt vanskelig å svelge og forstå..men det er bare å sette seg ned..lese nyheter og notere ned. Så min holdning er null varer fra USA og begrens varer fra Kina..og det er USA som er det landet vi bør frykte mest.

ToWalkOrDrive

Det skremmende er at Trump har så vidt begynt sin presidentperiode. En kan ikke holde pusten til det er over. Mer enn 1000 dager igjen. Ser at den nye "bill" som Musk kritiserer, også inneholder straffeskatt / hevnskatt som mest sannsynligvis vil berøre norske selskaper i USA hvis de nye vedtatte selskapsskattene som Stortinget har vedtatt blir innført neste år.
Tesla Model Y                         2021-

automat

@hELgenen
Jeg nevner bare demokratiknusing i Hong Kong, aggressive militærøvelser rett utenfor Taiwan, og trakassering av båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet som eksempler på hvor fredelige Kina er.

Selv om Kina ikke har den bråkete taktikken som Trump har, så betyr det ikke at de er vennligsinnede. Vennlige er de kun så lenge man ikke sier dem i mot.

Det jeg ikke skjønner er at alt det gale Trump gjør, brukes som argument til å rosemale Kina.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 07. juni 2025, klokken 12:13@hELgenen
Jeg nevner bare demokratiknusing i Hong Kong, aggressive militærøvelser rett utenfor Taiwan, og trakassering av båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet som eksempler på hvor fredelige Kina er.

Selv om Kina ikke har den bråkete taktikken som Trump har, så betyr det ikke at de er vennligsinnede. Vennlige er de kun så lenge man ikke sier dem i mot.

Det jeg ikke skjønner er at alt det gale Trump gjør, brukes som argument til å rosemale Kina.

Jeg rosemaler da ikke Kina. Jeg påpeker bare at det Kina gjør mot Europa og vesten er ingenting i forhold til det USA gjør. Mange tar alt for lett på det USA gjør. Trolig fordi de lever i et forvaklet feil bilde basert på tidligere virkelighet. Verden er snudd på hodet. Kina vil gjøre handel med vesten,USA vil ødelegge Europa. USA forsøker å presse alle land i Europa til å se verden og menneskene i den slik de gjør. USA ønsker ikke samarbeid med Europa..de ønsker seg underkastelse. Jeg ser at Kina ønsker underkastelse av Taiwan,men de har ikke vist dette mot Europa. Trump ønsker seg et Europa delt med Russland der de kan utnytte ressurser og mennesker. De ønsker en verdensorden der menn går foran kvinner,hvite foran fargede og der avvikende holdninger i forhold til deres interne forvridde kristne livssyn skal være forbudt og straffes. Kina vil ikke blande seg inn i livssyn og demokratiske prosesser i Europa..USA vil.
Av to onder er det helt åpenbart at handel og påvirkning fra USA er det som peker seg ut som den størrste trusselen for vår levemåte i Europa. Vi kan gjøre handel med Kina der det tjener oss. Vi kan ikke fortsette å gjøre handel med Trump sitt USA uten påvirkning på vårt levesett. Husk Trump har bare vært ved makten siden Januar..Han har rene SS styrker som reiser rundt å plukker opp innvandrere. De neste ut er homofile og lesbiske. Alt og alle som ikke passer inn i det forvridde verdensbilde til Trump vil han gå etter. De har nylig etablert en nasjonalt overvåkningssystem der de skal samle og sammenstille informasjon om alle amerikanere. De som ikke passer inn vil bli
 forfulgt.

automat

@hELgenen, hva vet du om hva Kina egentlig ønsker? Ingenting tyder på at de ønsker en verdensorden dominert av demokrati, likeverd og toleranse.

Bare fordi Xi er mer sofistikert og tolmodig enn Trump, så betyr det ikke at Kina er noe mindre farlig.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på lørdag 07. juni 2025, klokken 18:38@hELgenen, hva vet du om hva Kina egentlig ønsker? Ingenting tyder på at de ønsker en verdensorden dominert av demokrati, likeverd og toleranse.

Bare fordi Xi er mer sofistikert og tolmodig enn Trump, så betyr det ikke at Kina er noe mindre farlig.

Ingen vet med sikkerhet - men Kina har økt sin velferd kraftig gjennom handel. Og jeg ser ikke noen tendenser hos Xi til å ha være total sprø som Trump. Xi har ikke noen behov for selvdyrkelse eller skryt slik Trump har. Xi har ikke vist noe behov for å fremstå i overdådig luksus og karre til seg så mye som mulig - slik som Trump. Selv om man ikke er demokratisk valgt betyr ikke det at man ikke arbeider for å øke leverstandard til egen befolkning og rett og slett gjøre hverdagen bedre for befolkningen generelt. Og selv om vi i vesten er veldig opptatt av demokrati - så er det faktisk slik at mange i øst frykter demokrati fordi det ofte følger med kaos og uro med denne styreformen dersom befolkningen ikke oppfører seg rasjonelt. Og vi vet at religion ofte fører med seg irrasjonell agering - og i visse religioner tyr man til vold osv..

Trump er veldig irrasjonell - han ønsker total underkastelse - total respekt - og elsker å bli overøst av skryt. Han er veldig opptatt av seg selv - og i praksis gir han vel blanke i andre mennesker så lenge han føler seg dyrket og beundret. Trump er også en lystløgner. Bare se på gamle tweets Elon dro frem mhp budsjettet - her gikk Trump helt klart i bresjen for å fjerne underskuddet for staten - så snudde han 180 grader samt trolig gikk vekk fra lovnader til Elon mhp Nasa og hvilke satsningsområder og lederskap man skulle ha der. Min teori er at Elon ikke fikk det han ville og ble fly forbanna fordi han ble løyet til av Trump.  Bare se videoen der Trump får masse skryt av Elon når han går ut av DOGE - mannen formelig sitter å gliser og smiler som om han er på randen av orgasme. Så får han kritikk av Elon for budsjettet og mannen blir total gal - han tåler ikke kritikk. Xi har en mye mer rasjonell tilnærming til det meste. Det er ikke personkult og keiser tendenser der. Men Xi vil gjerne ha Taiwan fordi det historisk har vært knyttet til Kina og fordi det trolig vil skape store verdier for Kina - ikke Xi personlig. Jeg aner ikke hvilke planer Xi og Kina har for verden - men jeg tror ikke de vil ønske å forsøke å styre over en hel verden.

automat

Tror du Uigurene opplever interneringsleirer som en velstandsøkning?

Du er klar over at kinesisk overvåkning av egen befolkning går stasi en høy gang?
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

For å gå tilbake til trådens tema, så tror jeg det er en banalisering å kun sette Kina og USA opp mot hverandre.
Den ene blir ikke bra av at den andre gjør noe dårlig.

Poenget mitt blir at det er mer komplekst.

Det er heller ikke slik at alt fra USA/Kina støtter myndighetene i de respektive land.

Det er for meg ett dilemma å støtte noe jeg etisk/politisk er motstander av, men det er ikke mulig å være totalt prinsipiell.

Catl starter nå kommersiell produksjon av sodium batterier i stor skala som koster 10 dollar per kWh......
Dette vil endre mye og om min neste bil er Tesla (som den er i dag), Neue klasse BMW eller Xiaomi YU, påvirker dette i liten grad.
Finnes åpenbart mange flere eksempler, tar bare ett for illustrasjon.

Så for hver enkelt person er det ikke åpenbart hva en skal gjøre.

Støtter Xiaomi regimet i Kina? At Tesla støtter USA er udiskutabelt! BMW kan fremdeles sies å støtte de som var nazister for de med elefanthukommelse og ingen åpning for forandring.

automat

Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. juni 2025, klokken 14:44Støtter Xiaomi regimet i Kina?

Xiaomi har samme forpliktelser som alle andre kinesiske selskaper.

"Den kinesiske etterretningsloven pålegger alle
kinesiske personer, selskaper og organisasjoner
å bistå de kinesiske etterretningstjenestene. "

https://pst.no/globalassets/2025/nasjonal-trusselvurdering-2025/nasjonal-trusselvurdering-2025_no_web.pdf

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Sitat fra: automat på fredag 13. juni 2025, klokken 22:05
Sitat fra: Counterpointer på fredag 13. juni 2025, klokken 14:44Støtter Xiaomi regimet i Kina?

Xiaomi har samme forpliktelser som alle andre kinesiske selskaper.

"Den kinesiske etterretningsloven pålegger alle
kinesiske personer, selskaper og organisasjoner
å bistå de kinesiske etterretningstjenestene. "

https://pst.no/globalassets/2025/nasjonal-trusselvurdering-2025/nasjonal-trusselvurdering-2025_no_web.pdf

Det er å dra alle over en veldig grovtannet kam.

Alle i USA (og for den sak skyld alle de handler med) pålegges å følge det Trump pålegger dem.

Har du (som jeg) telefon eller elektronikk fra Kina? Sannsynligheten for det er meget stor, og det er derfor komplisert.

Solceller, batterier mm er områder som drives frem av Kina i et tempo og størrelsesorden ingen konkurrerer med. Så miljøet kan profittere samtidig som de produserer ekstremt mye unødvendig.

Synes det er rart at en stor prosentandel av det vi i Norge handler kommer fra Kina helt eller delvis, men biler skal vi ikke kjøpe.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA