Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Billigste måte å lade en Nissan e-NV200 fra blå 3 fas kontakt?

Startet av Torpedo Ted, onsdag 07. mai 2025, klokken 14:53

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Har en en e-NV200 som vel har Type 1 kontakt.
Den trenger av og til å lade på byggeplass med blå 4-pin kontakt (32A 3-fase).

Hva er rimeligste måte å ordne en lader med disse kontaktene?

Foreløpig billigste løsning jeg har funnet er Tesla UMC med blått 3-pin adapter, og så enda et blått adapter til 3-fas, og et siste adapter fra type 2 til type 1. Rimelig idiotisk opplegg altså...

RJK

Du har vel en nødlader med Schuko-stikk, så da trenger du adapter som tar ned fra 4-pins 32A 3-fase til 3-pins 1-fase, og så fra denne til Schuko.

Alternativt, en byggsentral som denne, da 4-pins blå er litt sært...

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/byggsentraler/byggsentral-402392/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Det viktigste spørsmålet er om du trenger 32 A lading. Dette forutsetter at også bilen støtter dette, noe jeg tror er tilfellet for e-NV200 (på Leaf som bruker samme innmat var vel dette et valgbart tillegg).

Skal du gå for 32 A, trenger du du dette (eller tilsvarende):

Klarer du deg med 10 A, er forslagene over med en eller annen overgang til vanlig stikkontakt (f.eks byggsentral) og så lading med vanlig nødlader på stikkontakt en mulighet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Oppdatering: Samme ladekabel som over finnes brukt på Finn til 1450 - 1650 kr. Du må ha adapter til 3-fas 32A i tillegg, men tror ikke du kan kommer billigere til 32 A enn dette!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torpedo Ted

Sitat fra: RJK på onsdag 07. mai 2025, klokken 17:18Du har vel en nødlader med Schuko-stikk, så da trenger du adapter som tar ned fra 4-pins 32A 3-fase til 3-pins 1-fase, og så fra denne til Schuko.

Glemte å si at vi trenger minimum 16A ladehastighet... Den medfølgende laderen er jo urbukelig, den er vel 6A eller noe slikt.

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:20Oppdatering: Samme ladekabel som over finnes brukt på Finn til 1450 - 1650 kr. Du må ha adapter til 3-fas 32A i tillegg, men tror ikke du kan kommer billigere til 32 A enn dette!
Takk! Det var jo en billig løsning for ene bilen vår, men vi har noen flere biler også, så å kjøpe nytt blir jo fort dyrere enn alternativet med Tesla laderen og to adaptere.

RJK

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2025, klokken 09:53
Sitat fra: RJK på onsdag 07. mai 2025, klokken 17:18Du har vel en nødlader med Schuko-stikk, så da trenger du adapter som tar ned fra 4-pins 32A 3-fase til 3-pins 1-fase, og så fra denne til Schuko.

Glemte å si at vi trenger minimum 16A ladehastighet... Den medfølgende laderen er jo urbukelig, den er vel 6A eller noe slikt.

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. mai 2025, klokken 21:20Oppdatering: Samme ladekabel som over finnes brukt på Finn til 1450 - 1650 kr. Du må ha adapter til 3-fas 32A i tillegg, men tror ikke du kan kommer billigere til 32 A enn dette!
Takk! Det var jo en billig løsning for ene bilen vår, men vi har noen flere biler også, så å kjøpe nytt blir jo fort dyrere enn alternativet med Tesla laderen og to adaptere.
Min nødlader kan lade på 12A, flere av de tidligere støttet opp til 16A. Dette ble redusert for flere, da kravene til Schuko-lading krevde at uttaket i veggen skulle begrenses til 10A.

Så kommer nok an på hva bilforhandleren la med. Men 10A burde den som minimum levere, nettopp pga grensen som ble satt. Selvsagt ikke helt utenkelig at noen da la med det billigste de kunne fremskaffe, fordi flere og flere installerte ladebokser som koblet til Type 1 eller Type 2.

Alternativt, kanskje den står i en innstilling som begrenser den mer? På min justeres trinnene ved å koble nødladeren til strømuttaket, men ikke bilen. Så har den en knapp på baksiden som kan holdes inne for å gå til neste trinn. Gjentas til du får høyeste alternativ. Først nå kobles den til bilen.

Andre nødladere hadde tilsvarende prosedyre for å skifte hva de kunne lade bil med, gitt at uttaket i veggen støttet det!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Du kan plukke opp restlageret til NoFuel på 16 A type-1 ladere til 599 kr/stk:
https://nofuel.no/produkt/ratio-6-10-16a-mode2_type1-cee/

Disse kan ikke plugges rett i 3-fas 32 A. Du må ha adapter 3-fas til 1-fas, men det må også være nedsikring til 16A på denne for at det skal være forsvarlig. Med mange biler på samme sted er nok en byggsentral et bra alternativ for dette, og kanskje er det allerede en slik der med eksisterende 16A CEE 1-fas?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gadgetman

e-NV-200(tilogmed 2017, ikkje sikker på nyere) har max ladehastighet 6,6KW på AC, og det er oppgitt som 'ekstrautstyr'. Standard var 3,3KW på Type 1 kontakta. 
(Godt mulig at alle som ble importert har 6,6KW lading)   

Og ja, 1-fas, så for å nå 6,6KW så trenger du 32A kurs.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA