Kjøpekontrakt - Digitale ytelser

Startet av Fromthemountain, fredag 02. mai 2025, klokken 19:09

« forrige - neste »

Fromthemountain

Har fått tilsendt kjøpekontrakt av Møller ifm planlagt bruktbilkjøp. Den inneholder 3 punkter angående digitale ytelser som jeg reagerte litt på:

Det er jo åpenbart masse digitale ytelser i (el)lbiler, synes det var rart at ikke de skulle følge med. Jeg spurte selgeren, og som han beskriver det står det egentlig at alt ansvar for bilens digitale ytelser ligger hos produsenten (Volkswagen i dette tilfellet) og ikke Møller. Det ble vist påbudt å inkludere dette i kontrakter i fjor (?). Se lenke her: https://www.nbf.no/artikler/2023/juridisktariff/ny-forbrukerkjopslov/

Betyr dette at jeg egentlig ikke kan henvende meg til Møller når det er problemer med appen for eksempel? Hvis det er noe lureri, kan/bør man rett og slett krysse av for "Nei"? 

På forhånd takk!

Rosstopher

Digitale ytelser er et rart begrep. Menes det digitale tjenester? Jeg ville ikke ha inngått en kontrakt hvor jeg ikke kan gå til selger hvis det er problem med f.eks. infotainment. Er det uklart i kontrakten så må kontrakten forbedres før levering av bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Ja det var litt av en rar kontrakt. Digital ytelse altså ;D her må vel Møller ta seg en pære eller?

Fromthemountain

"Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket."

Norsk importør av Volkswagen er vel bl.a. Møller?

Trekkoppbil

Det kan være forbrukerrettigheter som gjør det uforsvarlig å selge bruktbil i Norge, og man kan vurdere å selge til Ukraina.

Med en ny bil, følger det gjerne med digitale tjenester for begrensa perioder, fra fabrikanten, og det kan være tjenester som det er uoverkommelig for en bruktbilselger å tilby i framtida.

Det kan telemetritjenester for noen år. Kanskje får man 5 års abonnement fra fabrikanten. Gamle 2G-moduler kan ha så mange sikkerhetssårbarheter, at i USA blir dem fjerna fra bilene, på tross av at 2G-nettet er lagt ned. Kartoppdateringer kan være ekstratustyr. Det kan være alarm og tjuveriovervåking. Softwareoppgraderinger,  Osv.

Av personvernhensyn, kan man være glad så lenge man har en gammel bil med færrest mulig tjenester.
I lagringsmedier på biler kan man finne hundrevis av Gigabytes med data. Det er karakter på kjørestil for hver tur. Det kan være karakterer for hvor trøtt sjåføren ser ut.
Det kan være mye data om blåtann, og logging av telefonbruk, kontaktlister osv.
Bruktbilkjøpere har opplevd å finn svært mye peroninfo om tidligere brukere av bilen, som faste reisemål til behandlingssteder.

Med kupekameraer kan bilfabrikantene utføre ansiktsgjenkjenninger og loggføre hvem som reiser sammen med hvem, osv. Kjøper man bil fra utenlandstk diktatur, så kan de i framtida kjøre kommunikasjon over egne sattelitter, og detaljovervåke det dem vil.

Tjenester med stemmestyring, stemmegjenkjenning, og romavlytting med AI-agenter, begynner å bli vanlig med mobiltelefoner. Bare tenk hvordan Siri plutselig blander seg inn i samtaler hun ikke har noe med å gjøre.

Det kan være ingen steder med så dårlig personvern som i en bil.

Man kan gjøre seg opp meninger om hvilke tjenester man vil ha, og hvilke man ikke vil ha, og hvordan man vil bruke dem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA