Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjon på bærekule ved bruktbilkjøp av Zoe

Startet av KjetilK, torsdag 24. april 2025, klokken 16:35

« forrige - neste »

KjetilK

Jeg kjøpte en Zoe (2019-modell) i vinter og hadde den nettopp på første EU-kontroll, som oppdaget at opphengskule og foringer på venstre side var for slitt. På Zoe pleier de å skifte bærearm og hele opplegget.

Jeg lurer på om jeg kan reklamere til selger. Bilen kom uten garanti, men med NAF-test.

Jeg måtte bytte det samme på vår gamle Zoe (2015-modell) også men den hadde gått rundt 120000, denne her har gått 70000. Nå er det slitasje på bærekulene under normal bruk, så det er ikke noen stor overraskelse at de må byttes, men bilen hadde fått nye fjærer, så man burde kanskje sett at bærekulene var slitt også. Jeg kan se argumenter både for og i mot at bærekulene bør kunne reklameres på...

Hva tror dere, bør jeg reklamere?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Rosstopher

Med mindre du mener selger visste om eller burde ha visst om dette og burde ha informert deg, eller at bilen var i vesentlig dårligere stand enn du burde kunne forvente, bør du ikke reklamere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Du oppdaget selv ikke dette ved kjøring, kunne da selger ha oppdaget det? Fordi det ble oppdaget av mekaniker når bilen var på en løftebukk på eu-kontroll? Er det rimelig å forvente at selger tar bilen på bukk for å sjekke dette før salg tenker du? Var det en teknisk rapport med bilen som beskriver dette som ok eller ikke?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

KjetilK

Nei, jeg har ikke oppdaget det ved kjøring. På den forrige bilen oppdaget jeg det under kjøring, så det har ikke gått så langt ennå.

Det som gjør at jeg tenker at selger kunne ha oppdaget det er at det ble skiftet fjærer på den før salg, og da har den jo vært på bukk. Men dere tenker at dette blir for søkt å forvente av selger?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

daktari

Ja, selger er jo helt avhengig av at den som byttet fjærene faktisk også sjekket bærekulene.
Men så lenge bilen ikke har avgitt noen symptomer, så kan det hende ikke ble sjekket en gang.
Mine I-Pace videoer

KjetilK

Litt av problemet er at jeg er litt lei av å sitte igjen med svarteper. Jeg har opplevd det litt for mange ganger. Da jeg byttet ut dieselpurka (for fire år siden, men som fortsatt står i signaturen), tok jeg det gjennom forhandler som gjorde det på kommisjon, og jeg leste for dårlig at det gjorde at jeg ble ansvarlig etter forbrukerkjøpsloven.

Rett etter salg var det noe elektronikk som tok kvelden. Den var testa av NAF og jeg leverte den 300 km hjemmefra. Alt fungerte perfekt da jeg solgte den, men det var jeg som måtte betale for den elektronikken, selv om jeg åpenbart ikke hadde noen mulighet til å vite om det. Jeg ser den ligger på Finn nå til langt mer enn jeg solgte den for...
Renault Zoe Intens 2015.

Electric cars in Norway

Sitat fra: KjetilK på lørdag 26. april 2025, klokken 01:08Litt av problemet er at jeg er litt lei av å sitte igjen med svarteper. Jeg har opplevd det litt for mange ganger. Da jeg byttet ut dieselpurka (for fire år siden, men som fortsatt står i signaturen), tok jeg det gjennom forhandler som gjorde det på kommisjon, og jeg leste for dårlig at det gjorde at jeg ble ansvarlig etter forbrukerkjøpsloven.

Rett etter salg var det noe elektronikk som tok kvelden. Den var testa av NAF og jeg leverte den 300 km hjemmefra. Alt fungerte perfekt da jeg solgte den, men det var jeg som måtte betale for den elektronikken, selv om jeg åpenbart ikke hadde noen mulighet til å vite om det. Jeg ser den ligger på Finn nå til langt mer enn jeg solgte den for...
Ja noen ganger er det bare skikkelig leit å ende som svarteper. Jeg liker å bruke auksjonen.no på de bilene jeg bistår ved salg når vi antar det vel dukke opp noe rart etter salg. Ja jeg/vi får igjen litt mindre ved salg der men da har vi ryggen fri så lenge vi har vært ærlige og ført opp det vi vet er feil på bilen. Det som kommer etter dette det slipper vi da å måtte betale for ovenfor ny eier. 

arthur

Sitat fra: KjetilK på lørdag 26. april 2025, klokken 01:08Da jeg byttet ut dieselpurka (for fire år siden, men som fortsatt står i signaturen), tok jeg det gjennom forhandler som gjorde det på kommisjon, og jeg leste for dårlig at det gjorde at jeg ble ansvarlig etter forbrukerkjøpsloven.

Dette er noe de færreste er klar over, men som jeg selv har kunnet nyte godt av, og det gjelder ikke bare ved bil, men som i mitt tilfelle ved kjøp av båt. Kjøp gjennom forhandler og selv privat! SÅ vidt jeg vet så hefter da BÅDE forhandler OG selger. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Best å selge biler med gjenværende fabrikkgaranti eller gå for leasing. At man skal stå ansvarlig for noe som svikter etter 8 år plutselig og er umulig å oppdage er håpløst.
Mine I-Pace videoer

arthur

"At man skal stå ansvarlig for noe som svikter etter 8 år plutselig og er umulig å oppdage er håpløst."

Ja, men slik er det heldigvis ikke!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Trådstarter beskriver faktisk at han måtte dekke elektronikk som røk på en 8 år gammel Mitsubishi han solgte imvia kommisjon.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA