Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading

Startet av Ledam, mandag 14. april 2025, klokken 10:34

« forrige - neste »

Ledam

Vanligvis lader jeg om natten i garasjen slik at hurtiglading ikke er noe tema. Men nå har jeg vært en på en lengre tur og måtte lade på ladestasjon. Det som overrasket meg var at den ikke ladet med mer kW. Det kunne stå 150kW eller 300kW på stasjonen men bilen (Coupe RS 2023) tok bare drøyt 60kW på det meste. Skal det ikke være mer? 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ledam på mandag 14. april 2025, klokken 10:34Vanligvis lader jeg om natten i garasjen slik at hurtiglading ikke er noe tema. Men nå har jeg vært en på en lengre tur og måtte lade på ladestasjon. Det som overrasket meg var at den ikke ladet med mer kW. Det kunne stå 150kW eller 300kW på stasjonen men bilen (Coupe RS 2023) tok bare drøyt 60kW på det meste. Skal det ikke være mer? 

Det lader raskere om du har varmt batteri enn kaldt, og raskere med tomt batteri enn halvfullt batteri. Så et triks er å ikke vente med å lade til dagen etter, når batteriet er kaldt.
Tesla Model Y                         2021-

i3/RSiV

Sitat fra: Ledam på mandag 14. april 2025, klokken 10:34Vanligvis lader jeg om natten i garasjen slik at hurtiglading ikke er noe tema. Men nå har jeg vært en på en lengre tur og måtte lade på ladestasjon. Det som overrasket meg var at den ikke ladet med mer kW. Det kunne stå 150kW eller 300kW på stasjonen men bilen (Coupe RS 2023) tok bare drøyt 60kW på det meste. Skal det ikke være mer? 

Du får bytte til en nyere utgave  ;) Sw 4.0 og høyere så kan du forvarme batteriet før lading. Jeg hadde 169Kw på det beste etter 30 min med forvarming under kjøring i januar. Uten forvarming så er nok 60Kw med dagens temperaturer ganske normalt. Jeg har en Enyaq coupe 2024.

Ledam

Antar at oppgradering av SW er automatisk. Ser at det er versjon 3.7 på min bil.

Å varme opp batteriet ved å tappe effekt (mange kWt som kunne forlenget rekkevidden) av batteriet virker ikke som en optimal løsning. Når jeg plugger i en stasjon som kan levere 300kW så ville det tatt få minutter å varme opp batteriet med varme-element på 20-30kW. Selve ladingen går jo litt tregere i starten uansett. 

RJK

Sitat fra: Ledam på tirsdag 15. april 2025, klokken 10:51Antar at oppgradering av SW er automatisk. Ser at det er versjon 3.7 på min bil.

Å varme opp batteriet ved å tappe effekt (mange kWt som kunne forlenget rekkevidden) av batteriet virker ikke som en optimal løsning. Når jeg plugger i en stasjon som kan levere 300kW så ville det tatt få minutter å varme opp batteriet med varme-element på 20-30kW. Selve ladingen går jo litt tregere i starten uansett. 
Heller bruke noen rimelige kWh fra hjemmeladingen til å få varmet batteriet før man ankommer, enn å bli stående tildels mye lengre ved laderen, og bruke dyre kWh fra lynladeren som man kunne spart seg for.

Men klart, om du ikke ønsker å bruke den rimeligste strømmen til dette og ikke har noe imot at det tildels dobler ladetiden i WCS (worst case scenario), så er det jo bare å ikke aktivere den manuelt, og ikke navigere til selve ladestasjonen.

Du kan vel og deaktivere hele funksjonen fra menyen, slik at det kun er manuell start av denne som gjelder, og ikke automatisk forvarming basert på navigasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

Sitat fra: Ledam på tirsdag 15. april 2025, klokken 10:51Antar at oppgradering av SW er automatisk. Ser at det er versjon 3.7 på min bil.

Det er ikke forvarming av batteri på 2023. Kom i 2024. Og det er ikke automatisk oppgradering av programvare. Det er i det hele tatt ganske smått med programvareoppdatering hos VAG.
Det er ikke spesielt logisk å lage et gigantisk oppvarmingselement med tilhørende dimensjonering av pumper og rør for å varme batteriet ved ladestasjonen hvis man kan bruke et enklere og rimeligere system ved å planlegge 15-30 minutter på forhånd. I praksis spiller de kwh'ene du bruker på forvarming ingen rolle i ladeplanleggingen underveis. Den ene gangen av hundre du har bruk for de siste kwh'ene så forvarmer du ikke og aksepterer lavere ladehastighet. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA