Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rustdannelse i hjulfestet

Startet av askekladden, mandag 14. april 2025, klokken 10:00

« forrige - neste »

askekladden

Da jeg skulle skifte hjul i helgen så jeg at det er veldig mye rust i og rundt der hvor felgen er festet til bilen. Hadde store problemer med å få tatt hjulet av bilen. Bilen var ny juli 2023 og jeg har aldri opplevd tilsvarende mengde rust på noen biler jeg har hatt tidligere, selv på biler som er langt eldre.

Motorforum sier bare at dette er helt normalt, både for denne modellen og for biler generelt. De tilbød seg ikke engang å se på bilen. Hva er deres erfaring?

vinsun

Det er nok helt normalt at navet der felgen festes ruster og at aluminiumsfelgen sitter fast i rust etter en lang vinter med mye salt på veiene. Erfaring fra VW, Citroen og Renault. Tenker det er mest et estetisk problem. Følg med på at det ikke danner seg rust på bremseskivene og husk å bremse ordentlig innimellom. Det er veldig irriterende om bremsene må skiftes på første EU kontroll fordi de har blitt brukt for lite.
2022 Renault Megane E-tech (2024-)
2017  VW e-golf (2018-2024]
2014  Renault Zoe (2016-2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA