Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opp mot 1800 elbilbatterier lagret uten sikring – politiet har sperret av område

Startet av automat, lørdag 12. april 2025, klokken 21:24

« forrige - neste »

automat

Ser ut til å gjelde gamle batterier fra Opel Ampera E. Som er lagret uforsvarlig i Østfold.

«Opp mot 1800 elbilbatterier lagret uten sikring – politiet har sperret av område
Politiet mener batteriene kan være livsfarlige og har startet etterforskning.»

https://www.nrk.no/ostfold/har-sperret-av-et-omradet-med-farlige-elbilbatterier-1.17380669

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#1
Dette er flaut av både LG og GM og BOS.

Kopi:

Overrasket
Det er selskapet Bertel O. Steen som importerer Opel til Norge, og som i 2021 organiserte utskiftingen av batteriene.
Kommunikasjonsdirektør Stein Pettersen i Stellantis, som er den delen av konsernet som importerer Opel, sier til NRK at de ikke har kjennskap til hva som skjedde med batteriene etter at de ble byttet.
– Dette er batterier som ikke var våre. Det var bare våre verksteder som tok dem ut og gjorde dem klare for transport videre, sier Pettersen.
Han forteller at batteriene er eid av batteriprodusenten LG og at hele utskiftingen skjedde i samarbeid med amerikanske General Motors (GM).
– Vi ble veldig overrasket over at disse batteriene ikke er fraktet ut av landet for lengst, sier Stein Pettersen.
De fleste batteriskiftene skjedde ifølge Bertel O. Steen fra 2021 til 2023

RJK

Sliter med å se hvordan dette er flaut for BOS, når de har levert batteriene til transportørene som skulle hente de fra dem. Fra da av er jo ikke lengre batteriene BOS sitt ansvar.

Er jo transportøren/mottakeren og derved LG+GM som dette er flaut for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: RJK på lørdag 12. april 2025, klokken 23:33Sliter med å se hvordan dette er flaut for BOS, når de har levert batteriene til transportørene som skulle hente de fra dem. Fra da av er jo ikke lengre batteriene BOS sitt ansvar.

Er jo transportøren/mottakeren og derved LG+GM som dette er flaut for.
Arbeidet skjedde i Bertel O. Steen lokaler så de har medansvar.

Kopi fra Nrk saken:

Det er selskapet Bertel O. Steen som importerer Opel til Norge, og som i 2021 organiserte utskiftingen av batteriene.


Ingeniøren

Et sted må vel slikt lagres...

Har stått i fred i flere år uten at noe har skjedd men nå som alle vet hva som finnes der begynner det å bli farlig...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

goggo

Startet ikke Northvolt et batterirecykling anlegg i Østfold et sted? Hvorfor i all verden skal disse brannfarlige batteriene sendes ut av landet når det kan tas hånd om av proffene her til lands?

Eller er det recycling anlegget lagt ned i kjølvannet av Northvolt konkursen?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Hydro har kjøpt opp resten av Northvolt sine aksjer i Hydrovolt. Hydrovolt har virksomhet i Fredrikstad.
https://www.hydro.com/no/global/media/news/2025/hydro-acquires-remaining-shares-in-hydrovolt/

Utfra medieomtalen ser det ikke ut som Hydrovolt har noe med denne saken å gjøre. Det står også at det er LG Chem som eier batteriene. Hvorfor de velger å lagre de utendørs i trekasser på denne måten kan vel bare de svare på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 13. april 2025, klokken 06:17
Sitat fra: RJK på lørdag 12. april 2025, klokken 23:33Sliter med å se hvordan dette er flaut for BOS, når de har levert batteriene til transportørene som skulle hente de fra dem. Fra da av er jo ikke lengre batteriene BOS sitt ansvar.

Er jo transportøren/mottakeren og derved LG+GM som dette er flaut for.
Arbeidet skjedde i Bertel O. Steen lokaler så de har medansvar.

Kopi fra Nrk saken:

Det er selskapet Bertel O. Steen som importerer Opel til Norge, og som i 2021 organiserte utskiftingen av batteriene.
Hva med å lese hele saken som jeg faktisk gjorde ;) , for der står også dette:

"– Dette er batterier som ikke var våre. Det var bare våre verksteder som tok dem ut og gjorde dem klare for transport videre, sier Pettersen.

Han forteller at batteriene er eid av batteriprodusenten LG og at hele utskiftingen skjedde i samarbeid med amerikanske General Motors (GM)."

For meg fremstår dette som at det er LG og GM som har ansvaret for at disse mellomlagres nå, istedet for å ha blitt fraktet til gjennvinningsanlegg som kan destruere dette på forsvarlig måte, og derved få gjenbrukt materialene som er gjenvinnbare.

Dermed er det og de som har ansvaret, gjennom de partene de har avtaler med for dette, at det oppbevares trygt og miljømessig riktig.

Forutsatt selvsagt av at ikke BOS har kommet med en skrøne her.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA