Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MB EQA / EQB / EQC - Dyre biler i drift/vedlikehold/deler?

Startet av g3neralenhawk12, tirsdag 08. april 2025, klokken 09:22

« forrige - neste »

g3neralenhawk12

Er på utkikk etter ny bil, og nå tenker jeg å gå over til elbil. Har følgende krav: AWD, hengerfeste (kun til sykkelstativ for elsykler), SUV, har over 400 km per lading på en god dag.

Var i går å så på Mercedes-Benz sine EQA og EQB. Syns begge modellene falt godt i smak. Det jeg likte var blant annet at det fysiske knapper til nødvendigheter inne i bilen, og ikke kun en skjerm. God sittekomfort, god plass - særlig i EQB´en. I tillegg er det god kampanje på modellene for tiden.

Snakket med en i etterkant som mente at det var veldig dyrt å eie en Merdeces-Benz ettersom verkstedkostnadene er veldig høye i forhold til andre biler om noe skulle oppstå.
Er Mercedes mye dyerere å eie enn f.eks. Hyundai, Audi,Skoda osv? Eller var det et større problem på diesel/bensin-bilene?

chargedup

BOS har høye servicekostnader, iaf Mercedes på EQE. Var vel ca 12' for førstegangs service etter 2 år. Tilsvarende service i Sverige koster ca 6', så BOS har ganske bra påslag. Vet at noen som jobber på verkstedet hos BOS kjøper originaldeler fra Ebay/tyske Mercedes forhandlere til sine egne biler, fordi det er billigere enn ansattprisen. Min 3 år gamle importbil uten garanti har ikke hatt noen feil og kun vært innom verkstedet på den ene servicen, men jeg vet at BOS ikke er rimelige.

Det er klart at gjennomsnittlig verkstedkostnand mest sannsynlig blir lavere på en Hyundai enn en Mercedes over 10 års eie. Hvis man kjøper nybil og den eies i garantitiden er nok ikke forskjellen i vedlikeholdskostnad veldig stor fra merke til merke. Den faktisk store kostnaden på nye biler er verditapet, ikke om service skulle koste 5' eller 12'.

Fra husk er BMW gasnke billige på serviceavtaler (må kjøpes når bilen er ny) og deler blant premiummerkene.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 08. april 2025, klokken 12:02Fra husk er BMW gasnke billige på serviceavtaler (må kjøpes når bilen er ny) og deler blant premiummerkene.
18.000,- kostet BSI (veiledende) for 6 år på i4. Men BSI er ting man pruter på ved bestilling.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA