Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opprette ladepunkt privat

Startet av Laxey, tirsdag 08. januar 2013, klokken 00:17

« forrige - neste »

Laxey

Hei,

Vi er noen personer i et sameie som ønsker ladepunkter til våre elbiler. Det er pr. i dag lys og sikringsskap, men ikke stikkontakter i det felles garasjeanlegget. Vi er også pålagt egen måler pr. ladepunkt for at ikke sameiet skal belastes.

Er det noen som har gjort noe tilsvarende eller vet sånn ca. hvor mye det kan koste? Er  også veldig interessert i selskaper eller personer jeg kontakte ifbm en slik jobb.

På forhånd takk for hjelpen!

bruisepristine

#1
Bor i borettslag med parkering i kjeller. Fikk beskjed av borettslag at jeg selv måtte kontakte elektrikker og legge opp egen kurs (16A) tilknyttet min strømmåler i hovedsikringsskapet i borettslaget. Hadde elektrikker på befaring og fikk totalpris på 8.200 for 16A kurs, stikkontakt m/lås, alt på min p-plass som befinner seg ca 45 meter og gjennom en brannvegg fra hovedsikringsskap, slapp heldigvis å dra kurs fra sikringskap i leilighet 5 etg over!
Synes dette var en helt ok pris.
i-MiEV 2013
MG4 2023

phaugneland

Elbilforeningen jobber med en veileder til borettslag som ønsker å tilrettelegge for ladeplasser til elbil. Se www.elbil.no/prosjekter/borettslag/ for generelle tips og råd.

I ditt tilfelle ville jeg bedt om å betale et fast månedsbeløp basert på forbruk om ikke din strømmåler står nærheten av ladeplassen. Et eget abonnement på ladepunkt vil koste uforholdsmessig mye i faste kostnader fordi elbilen er så billig i drift. En undermåler kan installeres på hvert punkt for årlig avregning og evt. justering av fast månedsbeløp.

Hvis dere bor i Oslo eller Akershus kan borettslaget søke støtte om 60% prosent av kostnadene opptil 10.000 kroner per ladepunkt.

Enhver elektriker kan installere ladepunkt, enten vanlig stikkontakt eller ladeboks med eller uten fastmontert ladekabel. Leverandører av ladeutstyr er blant annet Proxll, Salto og Garo. En dedikert ladeboks koster fra ca. 10.000 kroner inkl. montering. Kan være lurt å be om pristilbud fra flere hvis det er snakk om mer enn ett ladepunkt.
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

elektrolux

Hovedkostnaden blir ofte at det forlanges eget målepunkt. Hver måler belastes gjerne med nesten 2000 kr året i faste utgifter, eller like mye som en normal Elbil bruker i strøm på et år.

Det bør være mulig å sette opp et felles skap med en måler og 20-30 sikringer til hvert sitt ladepunkt. Da vil fastdelen bli kraftig redusert, og en kan finne en måte å dele strømkostnadene på brukerene.

Ellers har prisene på selve ladestasjonene falt i det siste. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA