Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading hos arbeidsgiver

Startet av Nord, onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19

« forrige - neste »

leafster

Et forbruksmåler til stikkontakten fra Clas eller Jula kan også skaffe deg god oversikt. Hvis man plasserer denne "oppstrøms" skjøteledningen vil den få med seg både tap i lader og skjøteledning.

Griffel

Her er jo saken komplisert ved at parkeringsplass eier er en annen enn arbeidsgiver.

Dersom strømmen til elbil er et "usynlig" tillegg på bedriftens strømregninger det lettere å la de ansatte få lade gratis enn når dette kommer spesifisert på en regning fra en som leier ut en plass. Antagelig vil det ha regnskapsmessige konsekvenser.

Utleier har jo heller ikke noe forhold til elbileieren, og en kan vel ikke forvente at vedkommende bekoster strøm til tilfeldige brukere, men tvert imot synes at dette er en tjeneste han kan ta betalt for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:15
Her er jo saken komplisert ved at parkeringsplass eier er en annen enn arbeidsgiver.

Dersom strømmen til elbil er et "usynlig" tillegg på bedriftens strømregninger det lettere å la de ansatte få lade gratis enn når dette kommer spesifisert på en regning fra en som leier ut en plass. Antagelig vil det ha regnskapsmessige konsekvenser.

Utleier har jo heller ikke noe forhold til elbileieren, og en kan vel ikke forvente at vedkommende bekoster strøm til tilfeldige brukere, men tvert imot synes at dette er en tjeneste han kan ta betalt for.

Hvis bedriften leier parkeringsplasser av en utleier kan de jo fint sette som krav at x% av plassene skal ha tilgang til fri lading. Så får bedriften en samlet regning der alt er bakt inn og ingenting er spesifisert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. februar 2013, klokken 17:29
Hvis bedriften leier parkeringsplasser av en utleier kan de jo fint sette som krav at x% av plassene skal ha tilgang til fri lading. Så får bedriften en samlet regning der alt er bakt inn og ingenting er spesifisert.
Husk at dette var en plass hvor det bare var slengt ned en skjøteledning, og hvor leieforholdet trolig var etablert lenge før dette spørsmålet var aktuelt. Reglene for MVA og hvordan utleier er registrert kan også skape trøbbel her. Poenget var at dette ikke bare var opp til bedriften, men også utleier.
(MVA på strøm, ikke MVA på parkeringsplassen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Karus

Sitat fra: Nord på onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Jeg har et generelt inntrykk av at de aller fleste her inne har en arbeidsgiver som er svært positiv til elbil-tiltaket vi fremmer.

Jeg lurer derfor på hvordan ordning dere har med arbeidsgiver?
Betaler du for brukt strøm?
Er arbeidsgiver vrang og nekter lading i det hele tatt?
Eller er arbeidsgiver raus og sponser deg med strøm og kanskje en ordentlig ladestasjon?

Jeg spør fordi dette er et aktuelt tema for min egen del.
Arbeidsgiver synes dette er et artig tiltak. Og det var heller ikke noe problem for utleier av parkeringsplass å legge ut en skjøteledning.

Nå, 3 måneder senere, fikk jeg trekk i lønn.
Det var trukket 800 kroner. Et beløp for hele året med lading tenker jeg.
Neida. Dette var for 2 måneder.
To ting; De har belastet en strømpris på 125 øre (Trodde du det var med MVA? Neida! Legg på det også!)
I tillegg hadde jeg angivelig et forbruk på 22,4 kWh per dag... Utleier har angivelig kontroll på forbruket.
Dette er nesten mer strøm enn det er plass til i batteripakka. Lader til 80% på en Leaf. Dessuten benyttes bare 40% av batteripakka når jeg skal på jobb.
Min nærmeste sjef er uenig i at jeg skal bli belastet, men økonomiaavdelingen har et annet syn.

Jeg betaler mer enn gjerne for strømmen jeg bruker. Skulle bare mangle. Misunnelsen er ofte større enn kjønnsdrifta, og ønsker å stå for mitt valg av bil.

Hvordan løser dere dette med arbeidsgiver? Hvis det betales, hvordan ordning har dere? Fast symbolsk beløp? Måler? Bør utleier / arbeidsgiver ha et påslag til nesten dobbel strømpris? Hvem bør stå for en evt måling? Ladepunktet jeg benytter er en kabeltrommel og er tilgjengelig for alle med tilgang til plassen. Jeg har dog ingen tro på at denne blir benyttet av andre. Så selv har jeg ingen tiltro til den avregningen som blir utført blir gjort ærlig.

Synspunkter?
Dette høres merkelig ut. Men for å gjøre det rett kan du jo kjøpe en strømmåler som du setter inn i stikkontakten, mellom stikkontakten og laderen, eller mellom stikk i vegg og skjøteledningen. Da kan du dokumentere forbruket. Hos Malmberg på Helsfyr (Oslo) fås disse til 179,-. Har kjøpt en selv for å bruke hjemme. Denne kjekke "dingsen" sjekker også spenning, frekvens, amper, effekt (kW) og strømmen du bruker (kWh). Veldig kjekk :-)
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

Leaffen

Et eksempel fra min arbeidsgiver:

4 stk 16A stikk Shuko (en kurs til hver).
3 stk Podpoint stasjoner (hver sin kurs).

Totalt sikkert en investering på over 100.000. Vi ansatte betaler ingenting for strømmen foreløpig. Pr i dag er vi 8 stk elbileiere. Det kommer sikkert til å bli flere. Arbeidsgiver er velvilligheten selv. Kommer sikkert til å investere i flere Podpointer etterhvert. Arbeidsgiver bruker lademuligheter som argument for å skaffe seg de mest innovative ansatte.

Vi har et visst press på parkeringsplasser. Vi er derfor enige i bedriften om at ladeplasser er tilgjengelig for fossilbiler etter kl 0900.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA