Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priskutt og interesse

Startet av Leitf, tirsdag 01. april 2025, klokken 08:23

« forrige - neste »

Leitf

Prisen på Seres 5 er kuttet kraftig: https://elbil.no/kutter-prisen-pa-seres-5-i-norge-med-en-tredel/

Man får nå bilen med hengerfeste, varme i ratt og vinterdekk til 440 000 kr.
Dette må vel gjøre bilen aktuell for flere?
Hvorfor skrives det så lite om bilen på forumet her?
Noen som har kjøpt og vil dele erfaringer eller noen som har tanker om bilen?

Rosstopher

Grunnen til at det skrives lite på forumet om Seres 5 er nok at ingen kjøper den. De sier det er en direkte konkurrent til Model Y, og de sier at de merker at Tesla-skammen kommer, men likevel er det bare solgt 52 stk hittil i år, selv med 200k i avslag. Ganske gøy salgstall egentlig, for konkurrenten Model Y har solgt kvadraten av det, altså 52*52.  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Det er jo litt synd at det lille som er gjort av tester er fra da bilen kostet 600.000, så dommene er med tanke på den prisen. At en får den for 440.000 med alt det utstyret som nevnes her (dekk, hengerfeste osv), gjør jo at bilen virker som et kupp. Virker som en litt "luksus-bil" med tanke på fjøring, seter og støy blant annet. Det som trekker ned er litt begrenset bagasjeplass og litt gammel-BZ4X-Toyota-rekkevidde. Så dermed kan gjerne en del barnefamilier falle av lasset.

Nå som det er, og også følger med, hengerfeste, så er det jo et kupp!
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Man får utgående Model Y LR AWD til 40k mer, og da har man ca. 100 km mer rekkevidde (jeg forstår det som at rekkevidden på Seres 5 er 435 km WLTP). Da syns jeg ikke Seres 5 virker som noe kupp. Sammenlignet med nye Model Y er det 120k i forskjell, så da begynner det å monne, men da får man også over 15 mil mer rekkevidde med Model Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 13:20Man får utgående Model Y LR AWD til 40k mer, og da har man ca. 100 km mer rekkevidde (jeg forstår det som at rekkevidden på Seres 5 er 435 km WLTP). Da syns jeg ikke Seres 5 virker som noe kupp. Sammenlignet med nye Model Y er det 120k i forskjell, så da begynner det å monne, men da får man også over 15 mil mer rekkevidde med Model Y.

Nei, hvis du skal ha en ubrukt Model Y (ikke-demo), og du vil ha svart, og uten vinterdekk så er gammel Model Y 76.931 dyrere. Men så må en betale klargjøring på Seres. Vet ikke hvor mye den er. Og for Tesla må du lete i reste-hyllen, siden det begynner å bli få igjen av de.

Kommer veldig an på hva en verdsetter i en bil. De virker så forskjellige som de får blitt.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:16
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 13:20Man får utgående Model Y LR AWD til 40k mer, og da har man ca. 100 km mer rekkevidde (jeg forstår det som at rekkevidden på Seres 5 er 435 km WLTP). Da syns jeg ikke Seres 5 virker som noe kupp. Sammenlignet med nye Model Y er det 120k i forskjell, så da begynner det å monne, men da får man også over 15 mil mer rekkevidde med Model Y.

Nei, hvis du skal ha en ubrukt Model Y (ikke-demo), og du vil ha svart, og uten vinterdekk så er gammel Model Y 76.931 dyrere. Men så må en betale klargjøring på Seres. Vet ikke hvor mye den er. Og for Tesla må du lete i reste-hyllen, siden det begynner å bli få igjen av de.

Kommer veldig an på hva en verdsetter i en bil. De virker så forskjellige som de får blitt.

Jeg glemte å ta med vinterdekk ja. Jeg tenkte å sammenligne biler uten å betale ekstra for farger, men det kan godt tenkes at Seres kommer bedre ut hvis man skal ha en spesiell farge. Billigste ubrukte Model Y LR AWD (hvit) ligger til 505.031 kroner inkludert vinterdekk. Uansett om det er snakk om 40k eller 80k så er det tydelig at det ikke er nok til at nordmenn løper mann av huse for å kjøpe den.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. april 2025, klokken 14:16

Jeg glemte å ta med vinterdekk ja. Jeg tenkte å sammenligne biler uten å betale ekstra for farger, men det kan godt tenkes at Seres kommer bedre ut hvis man skal ha en spesiell farge. Billigste ubrukte Model Y LR AWD (hvit) ligger til 505.031 kroner inkludert vinterdekk. Uansett om det er snakk om 40k eller 80k så er det tydelig at det ikke er nok til at nordmenn løper mann av huse for å kjøpe den.

Ja, uten vinterdekk kostet Seres 5 kroner 427.700 i svart. Kan og få hvit, og da koster den 419.800 inkl krok. Kan og fåes for 399.900 uten krok. Seres-prisene er før klargjøring/levering.

Virker som at Seres 5 prøver å etterligne Porsche / Audi. Så det er mulig at den er bedre om du må over masse dårlige veier og fartshumper. Virker som den er ett hakk opp sånn sett.

Men på Tesla får du jo nå 2 år supercharging inkludert, så der kan en jo spare en del, særlig om en har en superlader i nabolaget. I tillegg har en jo 3% rente. Vet ikke hvilken rente Seres-forhandlerne kan skilte med.

Dersom jeg var fristet til å kjøpe Model Y ville jeg ventet et kvartal og sett om det dukket opp kupp fra Tesla på ny modell. Vil tro både den og brukte Model Y nå vil komme ned en del i pris.

kaiat

Kikket litt på den, men kun 300 kg nyttelast ifølge vognkort blir for stusselig for en familiebil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kaiat på onsdag 02. april 2025, klokken 10:02Kikket litt på den, men kun 300 kg nyttelast ifølge vognkort blir for stusselig for en familiebil.

Kanskje du bør vente på Seres Aito 9  ;D
Med legg-støtte til baksetepassasjerene, samt lerret og projektor! Har ikke sjekket nyttelast på den. Kommer ca slutten av året.

Radial

Og når noe går i stykker, hvordan går det da? Finnes det ett verksted i nær omkrets som tar jobben?
Får man tak i nye vindusviskere uten å ha konto på Aliexpress?🙂

Dette er eksempler på ting som man fort sliter med på slike mikromerker.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på torsdag 03. april 2025, klokken 22:03Og når noe går i stykker, hvordan går det da? Finnes det ett verksted i nær omkrets som tar jobben?

He he AliExpress der altså. Husker et av de første Kina elbilene merkene som kom til Norge. Mange år siden nå og det var vel den bilbutikk merket som senere hadde maxus også. Husker ikke navnet på bilmerket men var det cherry? De ble bare borte de bilene der. Ble de solgt til noen i Norge eller ble de sendt hjem til kom med båt ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 03. april 2025, klokken 22:03Og når noe går i stykker, hvordan går det da? Finnes det ett verksted i nær omkrets som tar jobben?

Ja, og hvis du ser på Seres så går en veldig stor andel av forhandlerne med underskudd. Fordelen med Seres er at de selges gjennom norske forhandlere som også har andre ben å stå på, så hvis den går i stykker kan du gå mot dem. Men du ønsker ikke å gå gjennom et norsk døgnflue-selskap. Dersom jeg skulle kjøpt Seres ville jeg kjøpt i fra Gumpen Motor, selv om Gumpen-selskapene og er splittet opp på mistenkelig vis, sikkert for å kunne knekke av råtne grener. Men denne grenen går i hvert fall med overskudd enn så lenge. Men om 10 Seres-biler er råtne, og Seres går konk, og Gumpen ikke har forsikringer som dekker sånt, så sliter både de og du.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA