Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar effektariff og saktelading livet av battericeller?

Startet av Trekkoppbil, søndag 30. mars 2025, klokken 15:18

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Har flere opplevd det som et problem med ubalanse eller dårlige celler etter ekstrem saktelading?

Har erfaring fra eldre Leafer, at aldringa blir svært liten, når man parkerer bilen i skånsom kjellertemperatur med skånsom SOC.
Med disse bilene følte man kapasiteten på dagliglivet, og man fulgte med på SOH, SOC og hvor mange kwt man hadde ved fullada batteriet. Og kapasiteten tapte seg fort, om bilen blei brukt av hensynsløse bilister.
Kjøpte man bruktbil med daukjørt batteri, tok det seg opp igjen etter noen langturer med noe hurtiglading på låg SOC, og AC-lading på 6kw, som var semihurtig på ett 20kwt-batteri.

Erfaring med 2021 Jaguar er motsatt:
Ved parkering i samme kjeller, gikk det greit helt til effektariffen kom. da satte ved ned strømmen fra 16 til 6A normalt, og i stedet for å lade med 11/9kw og 0.1C, lader vi med ca 0,03C og lading over nesten 30 timer, og praktisk talt aldri hurtiglading.

På slutten av 2024 var den første cella dårlig og måtte byttes.

ChatGPT mener lading under 0.05C over tid er problematisk, lading over 20-30timer eller mer fører til ubalanse, plating og cellefeil, og at det kan være årsak til feilen vi hadde.


hanche

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. mars 2025, klokken 15:18ChatGPT mener lading under 0.05C over tid er problematisk, lading over 20-30timer eller mer fører til ubalanse, plating og cellefeil, og at det kan være årsak til feilen vi hadde.

Jeg vet ikke nok om temaet til å ha en egen mening, men vær litt forsiktig: Det er vel kjent at ChatGPT og andre LLMer hallusinerer iblant, det vil si produserer ren og skjær sprøyt. Det skjer kanskje ikke så ofte, men ofte nok til at du alltid bør etterprøve det den sier om et tema. Disse modellene kan være veldig nyttige for å sette deg på rett spor, men ikke for å trekke harde konklusjoner.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA