Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?

Startet av GeirHM, søndag 30. mars 2025, klokken 11:51

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Det er heldigvis ikke begrenset til dette forumet. Det ser en jo i spørreundersøkelser så vel som hører det blant venner, bekjente, jobbsituasjon etc. Kjenner flere som har kjøpt bil den senere tid som tidligere har vurdert Tesla men som nå finner merket helt uaktuelt. Ingen av dem er på forumet :)

Legger en til nyheter som kilde er det veldokumentert at en stor andel av den norske befolkningen tar tydelig avstand.
Om en kjøper nå og tror det aspektet ikke har noe å si fordi en selv synes det ikke er relevant så kan det være en får en overraskelse. Men - ikke sikkert alle en møter tør å fortelle om avskyen de føler. Heldigvis kunne vi velge en bil som var både bedre for oss og rimeligere enn Y når vi kjøpte sist :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. mai 2025, klokken 14:16Det er heldigvis ikke begrenset til dette forumet. Det ser en jo i spørreundersøkelser så vel som hører det blant venner, bekjente, jobbsituasjon etc. Kjenner flere som har kjøpt bil den senere tid som tidligere har vurdert Tesla men som nå finner merket helt uaktuelt. Ingen av dem er på forumet :)

Legger en til nyheter som kilde er det veldokumentert at en stor andel av den norske befolkningen tar tydelig avstand.
Om en kjøper nå og tror det aspektet ikke har noe å si fordi en selv synes det ikke er relevant så kan det være en får en overraskelse. Men - ikke sikkert alle en møter tør å fortelle om avskyen de føler. Heldigvis kunne vi velge en bil som var både bedre for oss og rimeligere enn Y når vi kjøpte sist :)


Blir jo interessant å se om Tesla velger ny CEO, og om han virkelig slutter å lede DOGE... og om dette har betydning for oppfattelsen av Tesla.

https://www.tv2.no/broom/nye-tall-vil-ikke-ha-bil-fra-usa/17683431/
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Klykken på fredag 02. mai 2025, klokken 14:01Bilkjøp er for de aller aller fleste et økonomisk valg. "norske verdier" og politikk tror jeg ikke en eneste person tenker på utenfor dette forumet..

Men at alternativene har blitt gode er utvilsomt, og ikke minst bra! :)

Er ganske uenig i det, veldig lite økonomi som spiller inn. Da hadde ingen kjøpt noe annet enn en brukt polo. Det handler om å få så mye utstyr, størrelse, status, teknologi og «god følelse» for så lite penger som mulig.

En stor majoritet lurer også seg selv med «manne-matte» at det «lønner seg» å selge 4 år gammel bil og kjøpe helt ny bil fordi man får subsidiert lånerente første tre årene.

Noen velger å ikke bry seg om CEOen i et selskap gjør sieg heil på tv for første gang siden 1945, og vil heller ha godt integrert kartleser og ladenettverk. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

ToWalkOrDrive

#33
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. mai 2025, klokken 08:59
Sitat fra: Klykken på fredag 02. mai 2025, klokken 14:01Bilkjøp er for de aller aller fleste et økonomisk valg. "norske verdier" og politikk tror jeg ikke en eneste person tenker på utenfor dette forumet..

Men at alternativene har blitt gode er utvilsomt, og ikke minst bra! :)

Er ganske uenig i det, veldig lite økonomi som spiller inn. Da hadde ingen kjøpt noe annet enn en brukt polo. Det handler om å få så mye utstyr, størrelse, status, teknologi og «god følelse» for så lite penger som mulig.

En stor majoritet lurer også seg selv med «manne-matte» at det «lønner seg» å selge 4 år gammel bil og kjøpe helt ny bil fordi man får subsidiert lånerente første tre årene.

Noen velger å ikke bry seg om CEOen i et selskap gjør sieg heil på tv for første gang siden 1945, og vil heller ha godt integrert kartleser og ladenettverk. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.


Ikke alle som får plass til to barnevogner og 2 ukers sommerferie-bagasje i en Polo. Da må det være en Polo med hengerfeste.

Klart at nå som regjeringen har fjernet mye av elbilfordelene økonomisk og renten er så høy så kan en jo fort spare mye på å kjøpe en brukt Avensis. Men om du ikke kjøper ny elbil nå så kan toget gå for alltid, siden man plutselig får en enorm avgifts-/prisøkning på nye biler. Blir interessant å se hvordan regjeringen blir etter valget i høst, og hvor mye MDG / SV / Rødt / Venstre / Pasientfokus får bestemme for at AP skal kunne klamre seg til makten. Tipper kamelene blir godt innsmørt for svelging da.

Litt mer manne-økonomi:
Dersom en i dag betaler 6-7% rente på en 4 år gammel Model Y med 10 års nedbetaling, og selger denne, og går i 0 i gjeld/formue på den etter salg, og kjøper flunk ny Model Y med 0% rente i 3 år med 10 års nedbetaling, så går de månedlige nedbetalingene ned de neste 3 årene....akkurat lenge nok til å komme over kneiken med høye renter på hus og hytte  ;D  ;)  ;D

En annen ting med ny bil er at du får resatt garanti-tiden. Enkelte bilmodeller (som Audi e-tron) har visst litt mye knot, og for folk som ble litt for ivrige da renten var på 1-tallet tåler gjerne ikke en verkstedsregning på 30.000. Kjenner og en fyr som hadde en BMW 5-serie diesel som hadde over 100.000 i motor-verkstedsregninger på 2 år.... men velger en Toyota så funker det nok bedre...utenom 20.000-kroners bremseregninger...
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. mai 2025, klokken 10:22
Sitat fra: Vaduz på torsdag 08. mai 2025, klokken 08:59
Sitat fra: Klykken på fredag 02. mai 2025, klokken 14:01Bilkjøp er for de aller aller fleste et økonomisk valg. "norske verdier" og politikk tror jeg ikke en eneste person tenker på utenfor dette forumet..

Men at alternativene har blitt gode er utvilsomt, og ikke minst bra! :)

Er ganske uenig i det, veldig lite økonomi som spiller inn. Da hadde ingen kjøpt noe annet enn en brukt polo. Det handler om å få så mye utstyr, størrelse, status, teknologi og «god følelse» for så lite penger som mulig.

En stor majoritet lurer også seg selv med «manne-matte» at det «lønner seg» å selge 4 år gammel bil og kjøpe helt ny bil fordi man får subsidiert lånerente første tre årene.

Noen velger å ikke bry seg om CEOen i et selskap gjør sieg heil på tv for første gang siden 1945, og vil heller ha godt integrert kartleser og ladenettverk. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.


Ikke alle som får plass til to barnevogner og 2 ukers sommerferie-bagasje i en Polo. Da må det være en Polo med hengerfeste.

Klart at nå som regjeringen har fjernet mye av elbilfordelene økonomisk og renten er så høy så kan en jo fort spare mye på å kjøpe en brukt Avensis. Men om du ikke kjøper ny elbil nå så kan toget gå for alltid, siden man plutselig får en enorm avgifts-/prisøkning på nye biler. Blir interessant å se hvordan regjeringen blir etter valget i høst, og hvor mye MDG / SV / Rødt / Venstre / Pasientfokus får bestemme for at AP skal kunne klamre seg til makten. Tipper kamelene blir godt innsmørt for svelging da.

Litt mer manne-økonomi:
Dersom en i dag betaler 6-7% rente på en 4 år gammel Model Y med 10 års nedbetaling, og selger denne, og går i 0 i gjeld/formue på den etter salg, og kjøper flunk ny Model Y med 0% rente i 3 år med 10 års nedbetaling, så går de månedlige nedbetalingene ned de neste 3 årene....akkurat lenge nok til å komme over kneiken med høye renter på hus og hytte  ;D  ;)  ;D

En annen ting med ny bil er at du får resatt garanti-tiden. Enkelte bilmodeller (som Audi e-tron) har visst litt mye knot, og for folk som ble litt for ivrige da renten var på 1-tallet tåler gjerne ikke en verkstedsregning på 30.000. Kjenner og en fyr som hadde en BMW 5-serie diesel som hadde over 100.000 i motor-verkstedsregninger på 2 år.... men velger en Toyota så funker det nok bedre...utenom 20.000-kroners bremseregninger...

Det er gøy hvordan hjernen fungerer, ingen ville noensinne påstått at det lønner seg å selge en bil du kjøpte til ca 550k, har eid i 4 år og kan selge til 300k (innbytte), for så å kjøpe en ny bil til 550k igjen. Men om man gjør rabatten om til subsidiert rente og heller øker prisen til 580k, da kan du faktisk overbevise en god del om at dette er en kjempe-deal.

Etron har vel tapt seg ca 100k i året siden den var ny, så 30k for en reparasjon er jo ingenting for noen år til på veien.

100k på to år er nok de billigste årene for den BMW 5-serien også.

Om du virkelig tenker økonomi kjøper du en id4 pro 2021 modell til 250k. Eller gammal avensis eller en superb eller noe.

Klykken

#35
De månedlige utgiftene går ned, bilholdet blir 100% forutsigbart frem til nytt garantiutløp og får samtidig en helt ny bil, og for oss er det det som teller. Vi har ellers god avkastning på å ha EK på fond og børs og kan når som helst vurdere å cashe ut bilen, men da går vi ned på potensiell prosentvis avkastning. Det hele er en avveining. Hatt det slik siden 2021 og har økt det som da var EK betraktelig siden den tid, så vi fortsetter med det fremfor å cashe ut bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Sitat fra: Klykken på fredag 09. mai 2025, klokken 23:36De månedlige utgiftene går ned, bilholdet blir 100% forutsigbart frem til nytt garantiutløp og får samtidig en helt ny bil, og for oss er det det som teller. Vi har ellers god avkastning på å ha EK på fond og børs og kan når som helst vurdere å cashe ut bilen, men da går vi ned på potensiell prosentvis avkastning. Det hele er en avveining. Hatt det slik siden 2021 og har økt det som da var EK betraktelig siden den tid, så vi fortsetter med det fremfor å cashe ut bilen.

Alternativkostnaden for kapitalen er den samme uansett om du kjøper kontant eller tar opp lån. Subsidiert lånerente vil si at du må eie bilen i hele perioden for å få rabatt, mens en lavere pris gir lavere kapitalkostnad fra dag en, og det er garantert.

Det billigste totalt sett er å kjøpe 3-4 år gamle biler og eie de i 6+ år.

Om du derimot ønsker å betale mer for nyere bil av andre grunner enn rent økonomisk så er jo det selvfølgelig et valg man tar, men å si at man sparer penger på å selge en bil etter maksimalt verditap for deretter å kjøpe ny bil igjen er helt feil.

Klykken

Sitat fra: Vaduz på søndag 11. mai 2025, klokken 17:25Om du derimot ønsker å betale mer for nyere bil av andre grunner enn rent økonomisk så er jo det selvfølgelig et valg man tar, men å si at man sparer penger på å selge en bil etter maksimalt verditap for deretter å kjøpe ny bil igjen er helt feil.
Haha, jada det er jo helt rett. Men det er det mentale i det hele og de potensielle utgiftene som venter på vår gamle bil etter garantiutløp som trigger. Er så "bortskjemt" med forutsigbart bilhold at det veier mer enn sluttsummen etter at bilen potensielt er cashet ut.

Tviler ellers på at jeg ville fått 300k for vår 21' Y på markedet ellers, så det er jo også noe å ta med i regnestykket. 

Men ja, bil er tap.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Eller kjøpe en Kina-bil med opp til 10 års garanti.... ;)

Ingeniøren

Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. mai 2025, klokken 08:09Eller kjøpe en Kina-bil med opp til 10 års garanti.... ;)

De med lang garanti tar det gjerne igjen på ettermarked tjenester. Husker jeg så på en Kia elbil med 7 års garanti når jeg kjøpte min i3. De var dyrere på standard service i tillegg til at de skulle ha inn bilen en gang i året... Hos BMW fikk jeg en 5 års service pakke til gunstig pris. Inn annethvert år.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

What-a-watt

#40
Etter at garantien på min Tesla gikk ut (1 1/2 år siden, og 109K km.), har den kostet meg nærmere 50K i reparasjoner. Og siste krone er garantert ikke betalt...

Ps. Neste reparasjon er A/C-kompressor til 18K. Time bestilt.

ToWalkOrDrive

#41
Sitat fra: Klykken på mandag 12. mai 2025, klokken 08:06
Sitat fra: Vaduz på søndag 11. mai 2025, klokken 17:25Om du derimot ønsker å betale mer for nyere bil av andre grunner enn rent økonomisk så er jo det selvfølgelig et valg man tar, men å si at man sparer penger på å selge en bil etter maksimalt verditap for deretter å kjøpe ny bil igjen er helt feil.
Haha, jada det er jo helt rett. Men det er det mentale i det hele og de potensielle utgiftene som venter på vår gamle bil etter garantiutløp som trigger. Er så "bortskjemt" med forutsigbart bilhold at det veier mer enn sluttsummen etter at bilen potensielt er cashet ut.

Tviler ellers på at jeg ville fått 300k for vår 21' Y på markedet ellers, så det er jo også noe å ta med i regnestykket. 

Men ja, bil er tap.

Hva som er den mest lønnsomme beslutningen å gjøre vet man ikke før om noen år. 2025-modellen av Model Y er en del bedre for de fleste (i følge en del tester) enn 2021-modellen (støy-demping). Og med tanke på at det er 71.000 Model Y på veiene, så kan det være om et par år at bruktprisen på 2021 Model Y ville falt ganske kraftig. Når du selger nå så har kjøper alle garantier aktive, også 5-årsgarantien på bilen. Så kjøperen vet han slipper å gå på deg om noe er gale med bilen, (og du slipper å stå ansvarlig). Så ofte vil en jo se at bruktpriser faller en del etter at garantien går ut. På Model Y ville jeg ikke være så bekymret å eie utover garanti. Men du slipper uansett en del utgifter når du har garanti på ny bil.

Med dagens toll-krig på gang, og inflasjon, og eventuelle nybil-avgifter fra januar 2026 eller 2027 så kan godt nybilprisene også stige en del fremover, hvis en f.eks. ventet to år.

Jeg solgte forresten min Model S i 2019, et halvt år før garantien gikk ut, og fikk 67% av det jeg ga for den, og den falt i verdi en del et år etterpå da garantien gikk ut, og andre nyheter kom til. Med 300.000 så har du vel bare ca 50.000 i verditap i året så langt, som er bra, og kunne blitt en del mer om et par år.

Så det jeg prøver å si at innbytte på 300.000 samt å kjøpe ny Model Y LR med 0% rente i 3 år virker å være et bra valg også økonomisk.
Tesla Model Y                         2021-

What-a-watt

Har han fått det i innbytte hos Tesla? Neppe. Han har nok en ekstremt velholdt bil (veldig anerkjent detailer), og muligens solgt privat på Overhalla  ;) . Alt det teller nok med... Eller hva, Klykken? ;D

Klykken

Innbytte hos Tesla ja, helt seriøst. og ikke særlig annerkjent detailer  😂 prøver å holde bilen ren og pen, bare 🤘🏼
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Sitat fra: What-a-watt på mandag 12. mai 2025, klokken 08:52Etter at garantien på min Tesla gikk ut (1 1/2 år siden, og 109K km.), har den kostet meg nærmere 50K i reparasjoner. Og siste krone er garantert ikke betalt...

Ps. Neste reparasjon er A/C-kompressor til 18K. Time bestilt.

Det var heftig, hadde faktisk trodd at model y var noe mer holdbar, særlig Shanghai. Håper sørkoreanerne lager bedre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA