« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, tor 20. mar 2025, kl. 22:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Trykker jeg inn brems samtidig som gass så kuttes pådraget umiddelbart, og bilen bremser i ID4. Skulle en aktivere autopiloten så kuttes den også umiddelbart om en bremser.

Holder jeg gassen lenge inne så lar bilen motoren jobbe igjen. Eksmplevis fint ved bakkestart med tung henger, hvor det trengs bra pådrag fra start.
Men - motoren har ingen sjans mot bremsen selv med fullt pådrag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Breezec

Sitat fra: Øyvind.h på lør 20. des 2025, kl. 20:29Trykker jeg inn brems samtidig som gass så kuttes pådraget umiddelbart, og bilen bremser i ID4. Skulle en aktivere autopiloten så kuttes den også umiddelbart om en bremser.

Holder jeg gassen lenge inne så lar bilen motoren jobbe igjen. Eksmplevis fint ved bakkestart med tung henger, hvor det trengs bra pådrag fra start.
Men - motoren har ingen sjans mot bremsen selv med fullt pådrag.

Ja har ikke personlig erfaring, leste bare i Motor https://www.motor.no/aktuelt/brems-overstyrer-ikke-gass-i-vw-id4/307273.

Forsåvidt helt enig i at bremser på alle biler uansett klarer bremse motor, noe som igjen heller til feil pedalbruk. Trår man bremsen i bunn bremses bilen opp uansett om elektronikk skulle gi full wattpedal uten man presser på den.
2026 Model 3 Performance

Øyvind.h

Hmm. Kanskje det er endret i sw, eller så er det situasjonsbetinget.
Jeg har testet det flere ganger (etter å ha lest om det, samt for å slite litt på bremsene før jeg lærte trikset med nøytral), og gassen kuttet alltid.
Kanskje det er annerledes i høyere fart, og som nevnt tillater bilen gasspådrag om en holder begge pedaler lenge nok.
Men bremsene er mye sterkere enn motoren selv om en ikke bremser like fort som uten pådrag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: tronde på lør 20. des 2025, kl. 14:45
Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.

Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.

Det som synes mest snålt, er at det er mest biler fra Volvo, og noen få fra Volksvagen som er kjent for dette.

Når du sier "mye mer sannsynlig" gir du inntrykk av å sitte på et veldig stort datagrunnlag. Volvo har så vidt over 4% av alle elbiler i Norge, og nær 100% av kjente tilfelle med uønsket akselerasjon.

Vi vet strengt tatt ikke om Volvo er overrepresentert. Det vi vet er at de er mest i media, knyttet til Motors oppslag etter Sandvika-saken. For alt vi vet kan det være 1000 andre slike i året, men eierne spiser skammen og betaler egenandelen uten å involvere avisene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Breezec på lør 20. des 2025, kl. 16:20
Sitat fra: tronde på lør 20. des 2025, kl. 14:45
Sitat fra: Jalla på fre 19. des 2025, kl. 22:46Det er vel ikke snålt i det hele tatt å vurdere pedal forvirring.

Pedal forvirring er ikke et sjeldent fenomen, og det er mye mer sannsynlig enn at det er noe galt med bilene.
I følge NHTSA i USA forårsaker pedal forvirring ca 16000 ulykker pr år. Ca 75% av tilfellene oppstår i oppkjørsel eller på parkeringsplass. Personer over 65år og under 20 år er klart overrepresenterte.

Det som synes mest snålt, er at det er mest biler fra Volvo, og noen få fra Volksvagen som er kjent for dette.

Når du sier "mye mer sannsynlig" gir du inntrykk av å sitte på et veldig stort datagrunnlag. Volvo har så vidt over 4% av alle elbiler i Norge, og nær 100% av kjente tilfelle med uønsket akselerasjon.

Nå er vel disse to blant mestselgende elbiler. Må holde Tesla utenfor siden de har mer eller mindre sperre mot sånt. VW har vel heller ikke utkobling av wattpedal når man trykker bremsepedal, kanskje Volvo har tilsvarende mangel, kjenner ikke merket godt nok.

Jo, mine to ID.4 har hatt det. Kan tråkke gassen i bånn mens bremsen er på uten at den rikker seg.
Mine I-Pace videoer

kanata

SitatMy wife's 22 plate 2022 i3 had two sudden acceleration episodes over a few days with the second resulting in it accelerating into a wall when she'd been driving at 5 mph. The recovery driver from BMW Recovery had the same experience - twice. Said it was 'lethal' and she should never drive again. Getting close to a report from BMW AG after three weeks which will be denying fault.

SitatWe had a similar issue in an ix3. It drove its self into a wall. I was the passenger and can confirm that neither pedal was used until the brake was applied right around impact (happened too fast). BMW sent a generic letter stating that accelerator was at 99%. The letter did not line up at all with what happened and I suspect it is a standard one they send in all of these cases. When reporting to dealer, they confirmed that they have had other cases but quickly denied saying this. BMW will not share the data. The below report explains how it happens and in our case we had just left a carwash which may explain the brake shorting as described. The report also mentions i3 and ix3s. Lastly, when I hired a temp car and told the hire car company what had happened, he asked if it was an ix3, he then explained that he had other people hiring cars stating the same issue has occurred. I have some interest from media contacts to do an investigation but either way, I am not letting this go. I am in Australia by the way.

SitatBMW recalled all iX because it can accidentally accelerate. I didn't read anything similar about any other BMW, and hopefully my coming i4 or current 330e is not effected, but it is definitely a scary situation if it would happen.

SitatHad two similar experiences in my iX3. Both caused significant damage to the car. Trying to get BMW to take the issue seriously.

Fra forumet: https://www.speakev.com/threads/sudden-acceleration-in-bmw-i3.169498/

Glem heller ikke andre elbiler som BMW i3, som også sliter med "plutselig" akselerasjon.

daktari

Det har ikke vært noen tilbakekalling på iX for "accidental acceleration", så dette er jug.
Mine I-Pace videoer

kanata

Sitat fra: daktari på søn 01. mar 2026, kl. 11:27Det har ikke vært noen tilbakekalling på iX for "accidental acceleration", så dette er jug.

SitatBMW of North America has identified a rather worrying software issue that affects up to an estimated 70,852 electric vehicles from the i4, i5, i7, and iX lines.

Fra artikkelen: https://www.autoevolution.com/news/bmw-recalls-i4-i5-i7-ix-electric-vehicles-over-electric-drive-motor-software-issue-253511.html

Norge er ikke Nord-Amerika, og VW/BMW vil helst feie elbilproblemene under teppet.

hanche

Sitat fra: daktari på søn 01. mar 2026, kl. 11:27Det har ikke vært noen tilbakekalling på iX for "accidental acceleration", så dette er jug.
Bruker kanata registrerte seg på forumet for rundt 9 timer siden, og har allerede levert seks innlegg, alle sammen skremselspropaganda. Føyer seg inn i et mønster ... Nok sagt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA