"Tilbakestille" ved dekkskift?

Startet av 2ris, torsdag 20. mars 2025, klokken 11:48

« forrige - neste »

2ris

Hei!

Spørsmålet gjelder dekkskift. Litt usikker på om jeg forstår manualen rett, mtp. "Service -> Dekk -> Tilbakestill".

Skal man velge vinterdekk/sommerdekk i drop-downmenyen + trykke "Tilbakestill" hver gang man bytter dekk? Kun når man monterer helt nye dekk?

Takk for svar.

What-a-watt

Hver gang. Du får beskjed. Bare et lite trykk på skjermen,  ;)

2ris

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:50Hver gang. Du får beskjed. Bare et lite trykk på skjermen,  ;)
takk for svar! Forstår bare ikke helt hensikten. Hvis man tilbakestiller - mister man ikke da "historikken" over hvor langt dekkene har gått, altså antall rotasjoner?

What-a-watt

Har ikke hørt at bilene registrerer antall rotasjoner på dekkene.

Breezec

Funksjon for amerikanere som har samme sett hele året. De roterer foran og bak for å få lik slitasje. Vi gjør dette i forbindelse med bytte sommer/vinter så vi har kontroll på den måten.
2022 Model 3 Performance

kaistian

Sitat fra: 2ris på torsdag 20. mars 2025, klokken 19:16
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 20. mars 2025, klokken 11:50Hver gang. Du får beskjed. Bare et lite trykk på skjermen,  ;)
takk for svar! Forstår bare ikke helt hensikten. Hvis man tilbakestiller - mister man ikke da "historikken" over hvor langt dekkene har gått, altså antall rotasjoner?
Slik jeg forstår denne funksjonen, er at den skal holde oversikten over hvor mange km du har kjørt siden siste rotasjon, slik at du får rotert dekkene ved hver 10 000 km som er det Tesla anbefaler.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kaistian på torsdag 20. mars 2025, klokken 20:40
Sitat fra: 2ris på torsdag 20. mars 2025, klokken 19:16
Slik jeg forstår denne funksjonen, er at den skal holde oversikten over hvor mange km du har kjørt siden siste rotasjon, slik at du får rotert dekkene ved hver 10 000 km som er det Tesla anbefaler.

Jeg har kjørt 90.000 kilometer med mine vinter- og sommerdekk på 2021 Model Y LR 4WD, og ikke rotert, og ikke hatt system på hvilke dekk som sto hvor. Synes dekkene er utrolig jevnslitte. Altså ikke noen plass som er slitt mer enn andre plasser som jeg har lagt merke til, men må nok se litt nøyere. Jeg tror det er utrolig mye viktigere å rotere på f.eks. VW ID4, som har en annen "spissing" på hjulene foran, osv, og som sliter mer dekk.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Jeg måler mønsterdybde ved hvert hjulskift. TM3 og Y sliter helt klart mest bak. Setter derfor de mest slitte foran ved hjulskift.

Breezec

Sitat fra: Handyman på fredag 21. mars 2025, klokken 09:26Jeg måler mønsterdybde ved hvert hjulskift. TM3 og Y sliter helt klart mest bak. Setter derfor de mest slitte foran ved hjulskift.
Ja likedan på min, jevnt slitt, men mer bak enn foran.
2022 Model 3 Performance

Lucaria

Kan det ha å gjøre litt med hvor tung fot man har?  ;D

Handyman

Vår bil kjøres kun rolig i Chill. Det er jo en bakhjulsdrevet bil frem til den trenger AWD, så den vil naturligvis slite mest bak.

turfsurf

På vår performance er bakdekkene utslitt mens foran er slitt 2mm.  Den har aldri stått i chill.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Breezec

Sitat fra: Lucaria på fredag 21. mars 2025, klokken 09:54Kan det ha å gjøre litt med hvor tung fot man har?  ;D
Måler kjøreglede i mm slitasje pr sesong  :laugh:
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA