Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2026, elbil debatten har startet

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 11. mars 2025, klokken 18:44

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Se elforeningens leder på dax18 nå nettopp som gjorde en svært god figur.

Motdebattant var Robert Næss. Han ønsker fulle avgifter på elbiler - gjerne i går - gjorde en dårlig opptreden.

Kristina redegjorde for den norske elbil suksessen og at vi nå må bare ikke kaste alt på havet. Hun er en svært dyktig debattant :+1:

Programmet kan sees i nrk spillern

Se skjermbilde

Vaduz

Er for kraftig reduksjon i elbil subsidiene. De er allerede bedre eller like gode som fossilbiler, markedet trenger ikke mer hjelp. Vi har allerede kunstig høye priser på en del elbiler da produsentene vet de kan melke oss.
Gi pengene til europeisk forsvar og Ukraina i stedet.

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. mars 2025, klokken 19:51Er for kraftig reduksjon i elbil subsidiene. De er allerede bedre eller like gode som fossilbiler, markedet trenger ikke mer hjelp. Vi har allerede kunstig høye priser på en del elbiler da produsentene vet de kan melke oss.
Gi pengene til europeisk forsvar og Ukraina i stedet.
Ser den og jeg støtter også Ukraina kampen :+1: mot Putin og at forsvarsevnen generelt sett skal økes.

Men jeg støtter veldig de signalene elbilforeningen gav i denne debatten. Stå på Christina

Her er innslaget https://tv.nrk.no/se?s=dagsnytt-atten-tv



arthur

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. mars 2025, klokken 19:51Er for kraftig reduksjon i elbil subsidiene. De er allerede bedre eller like gode som fossilbiler, markedet trenger ikke mer hjelp. Vi har allerede kunstig høye priser på en del elbiler da produsentene vet de kan melke oss.
Gi pengene til europeisk forsvar og Ukraina i stedet.

Tjener produsentene penger på produksjon av elbiler i dag?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Syklist

#4
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. mars 2025, klokken 19:51Vi har allerede kunstig høye priser på en del elbiler da produsentene vet de kan melke oss.


Er ikke enig i det. Prisen uten moms er høyere i mange andre land enn i Norge. Spesielt land med elbilsubsidier, slik som Frankrike (og tidligere Tyskland).  I Norge er det mye mer transparens og konkurranse på elbilfronten, siden fossilbiler har nok avgifter til å være lite attraktive.

I mange andre land pusher forhandlere og produsenter fossibiler, og bruker elbil som alibi som de selger til "velbeslåtte grønne".

Når man sammenlikner priser, er transportkostnader til Norge og bedre garanti også grunner til at prisen eventuelt er noe høyere her.

En gradvis økning av moms på elbil, med samtidig avgiftsøkning på bensin og diesel er veien framover. Det skal ikke lønne seg med forurensning.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Vaduz

Sitat fra: Syklist på onsdag 12. mars 2025, klokken 09:05
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 11. mars 2025, klokken 19:51Vi har allerede kunstig høye priser på en del elbiler da produsentene vet de kan melke oss.


Er ikke enig i det. Prisen uten moms er høyere i mange andre land enn i Norge. Spesielt land med elbilsubsidier, slik som Frankrike (og tidligere Tyskland).  I Norge er det mye mer transparens og konkurranse på elbilfronten, siden fossilbiler har nok avgifter til å være lite attraktive.

I mange andre land pusher forhandlere og produsenter fossibiler, og bruker elbil som alibi.

En gradvis økning av moms på elbil, med samtidig avgiftsøkning på bensin og diesel er veien framover. Det skal ikke lønne seg med forurensning.

Kia EV9 var minst 100k dyrere i Norge enn Sverige, mulig det ikke stemmer over hele fjøla, men synes uansett ikke at vi trenger like mye subsidier nå. 95% elbil andel, har vært subsidiert i 13 år nå i stor skala, så på tide å dytte momsgrensa nedover. Fossilbil skal selvfølgelig ikke lønne seg, men vi er et godt stykke unna at det er tilfelle. Enig med siste avsnittet ditt.

goggo

Ja "elbil kampen" er jo vunnet for personbiler i Norge så det er på høy tid å redusere/fjerne dette MVA fritaket nå, og heller øke incentivene i varebilmarkedet slik at vi kan få de opp på 90% tallet også.

Jeg foreslår MVA fritak på 300.000 i 2026, 150.000 i 2027, og så fjerne det helt deretter. :)

Mitt argument er at elbil andelen av nysalget vil likevel aldri gå ned under ca 90%, men like viktig er at man lokker flere kjøpere til å kjøpe mindre og lettere biler som er mere miljøvennlige. Vi har altfor mange store personbiler på veiene i Norge.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Syklist

Kanskje 400k i 2026, 200k i 2028 og 0 i 2030 gjør overgangen litt mer gradvis.

Absolutt enig angående størrelse og vekt. Man kan øke vektavgiften, spesielt over 2 tonn.

(Skulle gjerne hatt bedre utvalg lettere og lavere elbiler med høy effektivitet, slik som 1-gen Ionic og E-Up.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Rosstopher

Vi trenger ikke å ha vektavgift på biler. Tanken om at bil er et unødvendig luksusgode og bør ha særavgifter slik som alkohol, tobakk og sukker er ganske utdatert. Vi trenger ikke å ønske oss tilbake dit at staten krever Ola Nordmann for titusener eller hundretusener i særavgifter for et nødvendig transportmiddel. Elbiler bør ha full moms, vrakpantavgift og ingenting annet. Momsen kan gjerne innføres gradvis og forutsigbart.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

ToWalkOrDrive

Så lenge Norge har skikkelig dårlige veier på landsbygda, og folk kjører rundt i trafikkfarlige biler, og hvor fossil-bil-andelen er 70% av bilparken, så synes jeg vi kan kjøre 500.000 som 0-mva-avgift-grensen. Er utrolig hvor bra en sånn "auto-stopp" på moderne biler er, og hvor lett det er å gjøre den handsfree for mobil. Synes Norge bør fortsette den linjen i 5 år til, så kan en øke avgiftene gradvis etter det. Merker allerede hvor mye bedre luften er i byer, og det arbeidet bør fortsettes, samtidig som det er fin familiepolitikk.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 12. mars 2025, klokken 11:03Vi trenger ikke å ha vektavgift på biler. Tanken om at bil er et unødvendig luksusgode og bør ha særavgifter slik som alkohol, tobakk og sukker er ganske utdatert. Vi trenger ikke å ønske oss tilbake dit at staten krever Ola Nordmann for titusener eller hundretusener i særavgifter for et nødvendig transportmiddel. Elbiler bør ha full moms, vrakpantavgift og ingenting annet. Momsen kan gjerne innføres gradvis og forutsigbart.

Vektavgiften handler vel mest om å betale tilbake de utgiftene ekstra slitasje påfører veier og infrastruktur, ikke «luksus», selv om det kan argumenteres for en sterk korrelasjon mellom «luksus» og vekt på bil.

Tenker at man fint kan senke MVA grensen til 250k og øke vektavgiften fra rundt 2 tonn og oppover allerede nå.
Så kan man fjerne momsfritak om 2-3 år, og beholde halv bom videre på ubestemt tid og heller øke grunnsatsene etter behov.

Electric cars in Norway

#11
Sitat fra: Vaduz på fredag 14. mars 2025, klokken 08:00
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 12. mars 2025, klokken 11:03Vi trenger ikke å ha vektavgift på biler. Tanken om at bil er et unødvendig luksusgode og bør ha særavgifter slik som alkohol, tobakk og sukker er ganske utdatert. Vi trenger ikke å ønske oss tilbake dit at staten krever Ola Nordmann for titusener eller hundretusener i særavgifter for et nødvendig transportmiddel. Elbiler bør ha full moms, vrakpantavgift og ingenting annet. Momsen kan gjerne innføres gradvis og forutsigbart.

Vektavgiften handler vel mest om å betale tilbake de utgiftene ekstra slitasje påfører veier og infrastruktur, ikke «luksus», selv om det kan argumenteres for en sterk korrelasjon mellom «luksus» og vekt på bil.

Tenker at man fint kan senke MVA grensen til 250k og øke vektavgiften fra rundt 2 tonn og oppover allerede nå.
Så kan man fjerne momsfritak om 2-3 år, og beholde halv bom videre på ubestemt tid og heller øke grunnsatsene etter behov.

Vaduz :+1: ser den men hvorfor senke mva? Det er fortsatt en jobb å gjøre for å nå klimamålet

daktari

Det naturlige er gradvis innføring av mva.

Andre avgifter som vekt, sjeldne metaller, hk, NOx etc er bare noe staten tillater seg fordi de vet folk MÅ ha en eller flere biler, og dermed kan skru vanlige folk litt ekstra. Omregistreringsavgiften også.

Rart å høre folk i et bilforumet be om dyrere biler.

Jeg antar at Robert Næs, som rik aksjeanalytiker, forsøker velte utgiftene over på vanlige folk for å kunne gi skattelette til egen gruppe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

SitatRart å høre folk i et bilforumet be om dyrere biler.
He he dagens beste så langt :+1:

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på fredag 14. mars 2025, klokken 08:00
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 12. mars 2025, klokken 11:03Vi trenger ikke å ha vektavgift på biler. Tanken om at bil er et unødvendig luksusgode og bør ha særavgifter slik som alkohol, tobakk og sukker er ganske utdatert. Vi trenger ikke å ønske oss tilbake dit at staten krever Ola Nordmann for titusener eller hundretusener i særavgifter for et nødvendig transportmiddel. Elbiler bør ha full moms, vrakpantavgift og ingenting annet. Momsen kan gjerne innføres gradvis og forutsigbart.

Vektavgiften handler vel mest om å betale tilbake de utgiftene ekstra slitasje påfører veier og infrastruktur, ikke «luksus», selv om det kan argumenteres for en sterk korrelasjon mellom «luksus» og vekt på bil.

Tenker at man fint kan senke MVA grensen til 250k og øke vektavgiften fra rundt 2 tonn og oppover allerede nå.
Så kan man fjerne momsfritak om 2-3 år, og beholde halv bom videre på ubestemt tid og heller øke grunnsatsene etter behov.


Mulig noen har brukt slitasje-argumentet for å innføre vektavgift, men forskningen viser at det ikke stemmer. Det er nok en jantelov-avgift slik som vi er så glade i her på berget.

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA