Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forumnetikette og trolling

Startet av Lars C. Krogenæs, søndag 06. januar 2013, klokken 13:26

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Tråden for Forumnetikette og trolling.

Prøv å diskuter sak, ikke person.

Kjør debatt.

Lars C. Krogenæs
Forum Admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

foxy

#1
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 05. januar 2013, klokken 23:56
Foxy, jeg er en av de som setter pris på søkelyset du setter på de tingene som ikke er som de bør være med Tesla. Det gjør at jeg reflekterer over valget mitt mht reservasjon av en Model S (som jeg allerede har gjort). Det mangler ikke på positive innlegg her inne, og det er ikke uten grunn at jeg har reservert. Jeg har en genuin tro på at det blir et lykkelig eierskap, men jeg liker å være forberedt på eventuelle minus knyttet til en såpass stor investering. Derfor leser jeg det amerikanske forumet med lupe etter særlig kanadiske eieres erfaringer, ettersom jeg tror (tilsvarende) norske vinterforhold vil gjøre at mange fremtidige eiere her på berget vil få seg noen overraskelser dersom de ikke er forberedt.

Så derfor synes jeg du skal fortsette å sette fingeren på ting vi andre ser oss blinde på, og ignorere det du opplever som personangrep. Det er i hvert fall det jeg prøver på når jeg leser dine innlegg.

Dette kan kanskje virke som et fordekt forsøk på å henge deg ut som "troll", men det er ment som en motvekt til nettopp de mange skyllebøttene du får her inne. Så lenge vi kan diskutere sak, verdsetter og respekterer i hvert fall jeg synspunktene dine. Om fremsettingen av dem har til hensikt å ødelegge for Tesla får så være, dersom de viser seg å være legitime vil det uansett ikke spille noen rolle. For hvis produktet viser seg for dårlig, vil nemlig Tesla tryne uavhengig av dine poster på dette forumet.

Happy new year and happy foruming - hilsen han med Skodaen ;)

fantastisk tilbakemelding 19quiz76! – nettopp derfor kaller man dette for et diskusjonsforum – utveksling av både negativ og positiv informasjon. 

Noen takler ikke dette og/eller ikke har kapasitet til en saklig diskusjon og velger derfor å angripe personen. Slikt opplever man ikke bare på div internettforum men også i det virkelige livet - særlig på arbeidsplassen. Både her og der pleier jeg å sette slike elementer på plass (gjelder særlig forhold når andre er berørt av slikt oppførsel!), ved å fortsette den saklige diskusjonen.

Alle som har lest mine innlegg vet at jeg ikke er bare negativ til Tesla/Models – faktisk var det jo bilen som førte til at jeg fattet interessen for Tesla. Halleluja innlegg har lite informativ verdi! Og derfor ser jeg det som en stor sammenfunnsviktig oppgave  ;) å belyse kritiske forhold rund Tesla og Model S og sette mine egne ord på det. 

Jeg er sikker på at du får en bil du kommer å få mye glede av, helt uavhengig av at jeg ikke plasserer bilen i premium segmentet av velbegrunnete årsaker! (- og seff at Tesla ikke går konkurs)
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på søndag 06. januar 2013, klokken 13:42
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 05. januar 2013, klokken 23:56
Foxy, jeg er en av de som setter pris på søkelyset du setter på de tingene som ikke er som de bør være med Tesla. Det gjør at jeg reflekterer over valget mitt mht reservasjon av en Model S (som jeg allerede har gjort). Det mangler ikke på positive innlegg her inne, og det er ikke uten grunn at jeg har reservert. Jeg har en genuin tro på at det blir et lykkelig eierskap, men jeg liker å være forberedt på eventuelle minus knyttet til en såpass stor investering. Derfor leser jeg det amerikanske forumet med lupe etter særlig kanadiske eieres erfaringer, ettersom jeg tror (tilsvarende) norske vinterforhold vil gjøre at mange fremtidige eiere her på berget vil få seg noen overraskelser dersom de ikke er forberedt.

Så derfor synes jeg du skal fortsette å sette fingeren på ting vi andre ser oss blinde på, og ignorere det du opplever som personangrep. Det er i hvert fall det jeg prøver på når jeg leser dine innlegg.

Dette kan kanskje virke som et fordekt forsøk på å henge deg ut som "troll", men det er ment som en motvekt til nettopp de mange skyllebøttene du får her inne. Så lenge vi kan diskutere sak, verdsetter og respekterer i hvert fall jeg synspunktene dine. Om fremsettingen av dem har til hensikt å ødelegge for Tesla får så være, dersom de viser seg å være legitime vil det uansett ikke spille noen rolle. For hvis produktet viser seg for dårlig, vil nemlig Tesla tryne uavhengig av dine poster på dette forumet.

Happy new year and happy foruming - hilsen han med Skodaen ;)

fantastisk tilbakemelding 19quiz76! – nettopp derfor kaller man dette for et diskusjonsforum – utveksling av både negativ og positiv informasjon. 

Noen takler ikke dette og/eller ikke har kapasitet til en saklig diskusjon og velger derfor å angripe personen. Slikt opplever man ikke bare på div internettforum men også i det virkelige livet - særlig på arbeidsplassen. Både her og der pleier jeg å sette slike elementer på plass (gjelder særlig forhold når andre er berørt av slikt oppførsel!), ved å fortsette den saklige diskusjonen.

Alle som har lest mine innlegg vet at jeg ikke er bare negativ til Tesla/Models – faktisk var det jo bilen som førte til at jeg fattet interessen for Tesla. Halleluja innlegg har lite informativ verdi! Og derfor ser jeg det som en stor sammenfunnsviktig oppgave  ;) å belyse kritiske forhold rund Tesla og Model S og sette mine egne ord på det. 

Jeg er sikker på at du får en bil du kommer å få mye glede av, helt uavhengig av at jeg ikke plasserer bilen i premium segmentet av velbegrunnete årsaker! (- og seff at Tesla ikke går konkurs)
Bra innlegg foxy! Formulerer du innleggene dine på denne måten fremover vil diskusjonene være gode og meningsfulle.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: foxy på søndag 06. januar 2013, klokken 13:42
Noen takler ikke dette og/eller ikke har kapasitet til en saklig diskusjon og velger derfor å angripe personen. Slikt opplever man ikke bare på div internettforum men også i det virkelige livet - særlig på arbeidsplassen.

Alle som har lest mine innlegg vet at jeg ikke er bare negativ til Tesla/Models – faktisk var det jo bilen som førte til at jeg fattet interessen for Tesla.
Problemet med mange av innleggene dine Foxy, er etter min mening ikke innholdet i dem, men at du har (hatt) en tendens til å gjenta deg selv til det kjedsommelige ved å spre samme utsagn over (nesten) alle tråder og sågar flere ganger i samme tråd.

Jeg sluttet av den grunn - dessverre - å lese innlegg fra deg for leeeeeenge siden, så hvis hensikten din med denne oppførselen var/er å få dele dine meninger med flest mulig andre så tror jeg du bør endre strategi.

PS: mitt første og eneste innlegg i trolling debatten
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Blip

Mye enig med 19quiz76 her. Jeg har også tidligere påpekt det jeg kaller for "fanboy"-uttalelser som ikke bidrar med annet enn positive synspunkter, mens jeg som oftest er på utkikk etter nøytrale fakta.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Maximus

Forøker å vekke denne tråden til live siden jeg er av den meningen at dette forumet akkurat nå er nede i en aldri så liten bølgedal. Og det er enda litt for tidlig for det å ende opp som et spøkelsesforum a la bilforumet.no.

Det kommer svært mange nye elbilister på veiene de nærmeste årene, og elbilforumet har til nå vært den beste, og for ikke si hyggeligste kilden til oppmuntring og kunnskap for ferske eller vordende elbileiere. Mange brukernavn kunne vært nevnt, og enkelte holder fremdeles entusiasmen oppe. Slik det bør kunne være enda noen år.

Benytter forumet nesten utelukkende via funksjonen "nyeste innlegg", og skummer derfor gjennom det meste av det som skrives her i løpet av en dag. Andelen klagende eller kjeklende innlegg er urovekkende høy når forumet leses på den måten. Spesielt gjelder det enkelttråder som, antakelig nettopp av de nevnte grunnene, innehar en stor andel av de daglige innleggene.

Slike tråder og slikt innhold er ikke inviterende. I alminnelighet frister de ikke potensielle nye deltakere til å ta forumet i bruk. Er av den oppfatningen at slike lange "interndiskusjoner" med negativt fortegn er nettopp det som enten har redusert brukermassen til enkelte interesseforumer ned til noen utvalgte frienemies eller ekkoropende individer, eller i verste fall lagt forumene øde. Bredden og mangfoldet forsvinner på steder med for mange ørkesløse diskusjoner eller for mye negativitet.

Derfor oppfordrer jeg til en viss selvjustis. Selvfølgelig skal man også diskutere problematiske forhold, både mht bilhold, bilprodusenter eller hva annet det måtte gjelde. Hvis problematisering etter hvert er det som driver samtalen framover derimot, at de samme momentene og argumentene tas opp igjen på nytt og på nytt, gjerne krydret med avsporinger, så tjener det i hovedsak kun for underholdningsverdien til den eksklusive gruppen som har ork til å delta.



Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bosonic

Jeg har vært med i elbilforum siden 2006/2007 og har dermed vært vitne til den store utviklingen av elbiler.
I denne "pionertiden" ble det stort sett diskutert tekniske saker, da bilene trengte mye TLC for å fungere.
Lars (Admin) verdsatte stor takhøyde, men de få trollene vi hadde besøk av, fikk som hatten passer.
Må si at dette var en fin tid for oss elbilentusiaster. "Alle"  var meget hjelpsomme og delte villig av sin ekspertise.

Det er jo naturlig at når vi nå har mange gode elbiler å velge mellom, så er det mange flere mennesker som er interessert. Beklageligvis har dette også resultert i at vi får mer "trolling" eller det som ofte grenser til trolling og gjør trådene uinteressante å følge med på.

Mitt råd er følgende: Du som starter en ny tråd "eier" denne og bør følge ekstra godt med slik at du kan gi en klar melding når noen "avsporer".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

geear

Ble oppfordret til å legge linken for ignorering/blokkering av brukere inn i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Bare å gå inn på denne og legge inn nicket til den man vil ignorere nederst, og trykke "Legg til". Man vil da kun se at vedkommende har skrevet et innlegg, men teksten vil være skjult, med mindre noen andre siterer innlegget. Uansett godt for både blodtrykk til de som ikke går overens, og temperaturen på forumet, at dette brukes.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA