Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny bil til 2m lang sjåfør med 2 bakovervendte barneseter

Startet av Fromthemountain, fredag 07. mars 2025, klokken 11:51

« forrige - neste »

vartli

Sitat fra: Radial på lørdag 08. mars 2025, klokken 22:14Fordi ca ingenting koster under 10000kr feks.... Og mange motorer konker, og ikke minst er det trøbbel med enkelte batteripakker.
Har et inntrykk av at det kan være lurt å unngå de eldste modellene. I tillegg er maskinskadeforsikring lurt for å unngå de største utgiftene. Jeg har tenkt at da er sjansen stor for at det går bra. Diesel er heller ikke trygt. Hadde reparasjon på 170000 via forsikring på 5,5 år gammel VW diesel for et år siden.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Gadgetman

Litt sent ute...   
Veit ikkje om nyeste Citroën Berlingo har forvarming, men det meste av det andre er ihvertfall der, også takhøyden...   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Fromthemountain

Takk for gode innspill, setter pris på det!

Har planer om å prøvekjøre ID.7 også, prøvde den i showroom og det var utrolig mye plass selv med barnesete bak. Problemet er bare at den er 5 meter lang.., faktisk usikker om vi har plass på gårdsplassen. Det ligger derimot noen gode tilbud ute på Finn med ID7 demobil til omtrent samme pris som en ID4. Stort sett bakhjulsdrift, men som nevnt tidligere har vi kjørt forhjulsdrift i 7 år uten noe særlig trøbbel. Bor i en storby og kjører til hytta et par ganger i året.

VoltWay

Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Jeg har bedre førerplass i Enyaq enn Model Y med to bilstoler i baksetene. Stolene er de samme.

Suverin

Jeg er 194cm og har sete helt bak og helt ned i min Solterra. Fortsatt god plass bak meg.

Spørs hvor travelt du har det; Nettopp lansert "facelift" av søsterbilen til Toyota, bZ4X, der man får litt oppfrisket interiør, litt større batteri (5kw ekstra netto), forvarming ved lading,10 års garanti. Kommer til høsten.

Jeg har hatt stort bakovervendt på passasjersiden bak, og fortsatt sittet komfortabelt i passasjersetet foran. Også grei plass i bredden. Jeg har tre stk baki.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Radial

Ja neste generasjon BZ4X (og trolig Solterra?) får flere oppgraderinger det trolig er verdt å tenke på i Q3/Q4.

Det nevnes mer effektiv drivlinje, større Varmepumpe, forvarming manuelt og automatisk som skoa gi godt over 550km wltp (sikkert 2wd), og ikke minst oppgradering til 1500kg hengervekt.

Plutselig er disse bilene blitt betydelig mer attraktive.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: VoltWay på torsdag 13. mars 2025, klokken 18:55Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. mars 2025, klokken 15:27Er lang og har prøvd Model Y og ID4, og begge disse er bra for lange sjåfører. Har lest at Enyaq er trangere med tanke på baksete-lengde-plass (de har prioritert bagasjerom).
Jeg har bedre førerplass i Enyaq enn Model Y med to bilstoler i baksetene. Stolene er de samme.

Og da har du førersetet så langt bak det går?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 13. mars 2025, klokken 21:55Ja neste generasjon BZ4X (og trolig Solterra?) får flere oppgraderinger det trolig er verdt å tenke på i Q3/Q4.

Synd de ikke får det største batteriet (77kWh netto) som kommer i Lexus tvillingen og nye C-HR.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. mars 2025, klokken 22:46
Sitat fra: VoltWay på torsdag 13. mars 2025, klokken 18:55Sjekk bZ4x. Mener å huske at den hadde ganske god plass.

Ja, så langt bak det er mulig å få det med bilstolen der.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: VoltWay på fredag 14. mars 2025, klokken 06:16

Har du prøvd å vippe bakseteryggen litt bakover?

Det var litt overraskende å høre siden jeg synes Model Y er bilen med best benplass jeg har eid, og har vist høye tall på kombinert Legroom foran og bak, samtidig som noen litt lavere jeg kjenner klager litt på bakseteplassen i Enyaq.

VoltWay

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 14. mars 2025, klokken 06:48
Sitat fra: VoltWay på fredag 14. mars 2025, klokken 06:16

Har du prøvd å vippe bakseteryggen litt bakover?

Det var litt overraskende å høre siden jeg synes Model Y er bilen med best benplass jeg har eid, og har vist høye tall på kombinert Legroom foran og bak, samtidig som noen litt lavere jeg kjenner klager litt på bakseteplassen i Enyaq.
Bakseteryggen står i laveste stilling, men den utgjør liten forskjell for plassen bilstolen tar. Forskjellen med bakseteryggen oppe og nede er primært benplass for barnet.

En fordel med Model Y er at den ikke har så mye dashbord i veien. I Enyaq har de den uforståelige svingen ned og inn mot midten av dashbordet som høyre kne kræsjer i. Simply stupid.

Håvar

Som forrige taler poengterer er det fortsatt noen biler hvor det er trangt ved knærne pga dashbord.

Jeg er 1.98 (med unormalt lange bein, selv for høyden kanskje) og hadde Bz4x i to uker pga utbedring av forsikringsskade. Opplevde at det var trangt mellom rattet og midtkonsollen. Den har en skarp skjøt i plasten på siden av midtkonsollen hvor jeg stadig skrapte opp yttersiden av kneet da jeg satte meg inn i bilen med shorts. Enyaq er ikke så mye bedre, men skraper i alle fall ikke opp huden ved bruk av kortbukser.

Hadde Besafe stretch som forsvant ut da junior ble 115 cm(lang fire-femåring). Da var det knapt plass til meg i passasjersetet foran i Y'en vår. Faren min er nesten like høy, men har kortere bein og hadde grei plass. 
Trådstarter (og andre) må rett og slett prøve hva som fungerer. Det er veldig individuelt hva vi kan leve med
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Fromthemountain

Du har selvfølgelig helt rett at man må prøve selv, alle er forskjellige.

Nå har jeg fått prøvekjørt:

- Model Y. Ikke nødvendigvis dårlig, men mindre beinplass enn håpet. Opplevdes også trangere generelt sett, var kanskje noe med bredden på bilen og stolen.

- Enyaq: Som beskrevet av andre innlegg her tar midtkonsollen mye plass som gjør at høyre bein stanger i den.

Så langt har ID.4 absolutt vært best sånn totalt sett. ID.7 var enda bedre men det blir en annen type bil.

ToWalkOrDrive

Det hadde ikke vært et alternativ med Xpeng G9, som har gjort det så bra i mange tester? Setefølelsen varierer en del blant 2-metersfolk. Noen har ubehag mellom skuldrene, andre ikke.

Fåes som 2WD som ny i din ønskede prisrange.

Som 4WD LR blir det en del dyrere. F.eks. som brukt:
https://www.finn.no/mobility/item/396198513

RWD Standard Range
kr 510.084,-
KAMPANJE
Ferdig utstyrt XPENG G9 RWD Standard Range til kr. 591.338,- med vinterhjul (ingen ekstra kostnader).

Pakken inneholder:
Premiumpakke kr. 0,- (kr. 39.990,-)
Hengerfeste kr. 0,- (kr. 12.900,-)
Valgfri farge kr. 0,- (kr. 10.000,-)
19" vinterhjul kr. 29.900,-

Tilbudet gjelder fra 1. januar til 31. mars 2025
Tilbudet inkluderer frakt og levering til våre agenter.

Til info: Kampanjeprisen er ikke riktig kalkulert nederst på siden. Vennligst kontakt din XPENG agent for tilbud.

XPENG G9 RWD Standard Range er den bakhjulsdrevne versjonen av XPENG G9 for deg som kan gå på akkord med maksimal rekkevidde, men likevel kreve et høyt nivå av premium komfort og kjøreglede.

Spesifikasjoner:
· Rekkevidde (WLTP): opptil 460 km
· Hestekrefter: 313 hk
· Dreiemoment: 430 N⋅m
· Batteristørrelse (netto): LFP 75,8 kWt
· Plattform: 800 V
· Forbruk: 19,4 kWh/100km
· Akselerasjon 0-100 km/t: 6,4 sekunder.
· Toppfart: 200 km/t
· Hengervekt: 1.500 kg
· DC-lading: opptil 260 kW (10-80 % på 20 min)
· AC-lading: 11 kW (3-fase)
· V2L: 3,3 kW (230 V strømuttak fra ladeport)
· Varmepumpe - X-HP 2.0 Intelligent Thermal Management System

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA