Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglade med Leaf -feilmelding

Startet av PK, fredag 04. januar 2013, klokken 19:39

« forrige - neste »

PK

Hei.

Da er det dag2 med Nissan Leaf, og vi er på "langtur".
Derfor la vi inn visitt på Rema1000 ved Krambua i Bergen.
Men, det gikk ikke så godt...
Jeg satte kabelen inn, klemte håndtaket sammen, og trykket start.
Så kom det opp, feil med kommunikasjon, slå av bilen..bilen var avslått ogbilen. Bilen var avslått.. prøvde å restarte bilen, låse den,  slå den av igjen. Ut og inn med kabelen. Ingenting hjalp..

Noen som har ideer for hva som skjer..?

Det tragikomiske er at vi kjørte til neste hurtiglader, den.var helt sort, ingen liv i skjermen... Så nå sitter vi i en sofa på ikea, mens Eilif står å låser på vanlig måte.... Hehe
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

leafster

Ingen telefonnummer å ringe på hurtigladerene? Jeg har også "angst" for defekte hurtigladere. Da jeg hurtigladet i Vestby på vei hjem i jula fungerte kun én av tre ladere på samme stasjon. Det er mer regelen enn unntaket med driftstans på disse laderne virker det som.

jkirkebo

Sitat fra: leafster på fredag 04. januar 2013, klokken 19:59
Ingen telefonnummer å ringe på hurtigladerene? Jeg har også "angst" for defekte hurtigladere. Da jeg hurtigladet i Vestby på vei hjem i jula fungerte kun én av tre ladere på samme stasjon. Det er mer regelen enn unntaket med driftstans på disse laderne virker det som.

Hvilken var det som ikke virket på Vestby ? De to åpne har alltid sett ut til å være i orden når jeg har vært der, og jeg har brukt de noen ganger i vinter. Den tredje krever et kort som ingen vet hvordan man får tak i, ikke engang de som har satt den opp ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PK

Lurer på om det kan være feil på pistolen på den på Krambua, for den fikk ikke sånn klikk som eg fikk på den andre..
Hmm... Noen som har erfaring med den hurtigladeren på Krambua i Bergen..?
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

shb

Hei. Brukte den på Krambua torsdag. Var ok. Men den hos ABB i Fyllingen er kranglete. Må rikkle på utløser knappen. Den går ikke i lås ellers. Kom onsdag til svart skjerm på Knarvik. Ikke noe tlf nr å melde feil til på laderen. Ringte sentralbordet på BKK. Snakket med en som skulle sende en å sepå saken onsdag. Det var svart skjerm på torsdag også. Sjekket ikke i dag.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

leafster

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 20:05
Hvilken var det som ikke virket på Vestby ? De to åpne har alltid sett ut til å være i orden når jeg har vært der, og jeg har brukt de noen ganger i vinter. Den tredje krever et kort som ingen vet hvordan man får tak i, ikke engang de som har satt den opp ;)

Siemensladeren var den eneste som virket. Laderen i midten (Delta?) feilet på initsiering både 26. des og 1. januar. Den til venstre skulle ifølge supportmannen være åpnet for bruk uten kort. Feilen på laderen i midten "kunne skyldes" uttesting av ny type kontakt.

Forøvrig (mens jeg allikevel har kuppet tråden, sorry) så kunne supportmannnen opplyse om at det ville bli betaling fra 1.feb. 250+mva/mnd. Lading uten abonnement skulle koste 500,- pr gang (!). Merker jeg er veldig i tvil på dette. Men nå som vi bare har Leaf så har jeg kanskje ikke noe valg :-\ Alternativet er i såfall å gøtse på fortum, men de har jo ikke akkurat bedre opptid på sine ladere. De setter vel bare opp én og én i slengen også. Foreslår at evt videre diskusjon vedr Vestby tas i denne tråden om Vestby: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6154.msg64207.html#msg64207

Hans Håvard Kvisle

Det er dumt at det ikke oppgis på hurtigladerne et telefonnummer til en 24/7-tjeneste. Ofte kan det nok være småfeil/trøbbel som kan løses over telefon.

Jeg har tidligere bedt både Hordaland fylkeskommune, BKK - og andre operatører/eiere som mangler det - om å jobbe med å finne løsninger. Da kan vi også formidle denne kontaktinfoen via NOBIL. Jeg håper det snart kommer i orden.
St.Hanshaugen

PK

Ringte BKK jeg også. De var kjent med feilene.
Krambua var det en fjær i pistolen som var litt dårlig, slik at den ikke går i lås alltid.
Den i Knarvik viste de ikke hva som var feil. Samme feilen på begge steder idag og.
Han fra BKK opplyste at man ikke var blitt enig om hvem som skulle ha serviceansvaret for laderene enda (BKK, ABB eller fylkeskommunen). Så han visste ikke når feilene ville bli utbedret.
Litt overrasket over det svaret, så klart noe en må følge opp fra foreningen.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Hans Håvard Kvisle

Det følges opp. Jeg har oppfordra til å få orden på dette siden BKK-laderne kom igang før jul. Nå fikk jeg også høre at Knarvik ikke virker, til tross for at vi får sendt statusinfo i sanntid til NOBIL om at den er i drift. Må derfor fjerne den så lenge fra hurtigladekartet og oversikten som viser status for hurtigladere.
Et håp om at ABB får den i orden i løpet av 1.halvdel neste uke.
St.Hanshaugen

PK

Stemmer. Den i Knarvik er død. Skjermen er helt blank.
Ser på oversikten på elbil.no at siste statusoppdateringen var 31.12.12.
Håper den kommer igang igjen snart :-) og den ved krambua.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

PK

Hurtigladeren i Knarvik er oppe å går igjen :)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA