Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med høyspenningsbatteri for 2021-2024 EQA og EQB

Startet av Kkona, torsdag 20. februar 2025, klokken 09:49

« forrige - neste »

Kkona

Hei, adac.de, tilsvarende NAF i Norge, kom med melding at Mercedes har noen utfordringer med høyspenningsbatteriene på 2021-2024 EQA og EQB. 

Om dette innebærer en total innbytte, ala Hyundai Kona, eller kun omprogrammering, er uvisst.
Hyundai byttet til slutt over 100 000 batteripakker, for noen år tilbake.

Gå til adac.de, Aktuelles til høyre, Rückruf, tittel Brandgefahr! Rückruf Mercedes EQA und EQB.
Alternativt lenke https://www.adac.de/news/auto-rueckruf-mercedes-eqa-eqb/.
Dessverre på tysk.
Om dette gjelder for norske EQA/EQB utgaver er også et åpent spørsmål.

Orbit

NHTSA har også noe informasjon, bl.a. at eiere (i USA) skal informeres før 1. april. Det er ikke nevnt hvem som har levert battericellene på EQB. (EQA selges vel ikke i USA.) Mercedes har brukt mange underleverandører, blant annet LG som har gitt problemer for mange andre bilprodusenter.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2025/RCLRPT-25V050-9300.PDF
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2025/RCMN-25V050-1332.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kkona

Tyske nettsider hevder at dette gjelder kun 70.5 kWh batteriene, med andre ord + versjonene av EQA og EQB.
Har du en EQA eller EQB, standard eller 4MATIC, er disse med 66.5 kWh batterier, som har annen produsent, og dermed ikke tilbakekalling.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA