Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

WattCat - Android-app for fjernstyring av I-Pace

Startet av ardevd, lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Dampmaskin

Jeg har ikke hatt akkurat de problemene, men det virker faktisk som Jaguar i sin iver etter å stikke kjepper i hjulene for WattCat, nå har ødelagt sin egen app også. Jeg får i hvert fall ikke gjort noe via appen, annet enn å lese av ladenivå.

Å låse/låse opp bilen eller starte klima via Jaguar Remote-appen kan jeg bare glemme. Det har jeg tenkt å ta opp med forhandler. Jeg har behov for å starte klima om vinteren, og hvis de ikke får dette til å fungere lenger, så blir det bare for patetisk. De kunne bare latt det være i fred.

Ingeniøren

Samtidig er det helt dødt på WattCat tråden på det engelske forumet. Trist om Wattcat dør med dette, en super app :o

Jedlix er og død om dagen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

chargedup

Range/land rover fikk man vel ikke forsikret i det hele tatt i noen få land en periode, pga tyverier. Til og med ikke av JLR forsikring fikk man forsikre bilen når man kjøpte av merkeforhandler, gitt at det var en av bilene som var "enkle" å stjele. Relativt utbredt problem altså. De fleste bilene har vel begynt å få softwareupdate på verksted. Det har gjort at det nå er vanskeligere å stjele, så tyveriene er vel på vei ned.

Absolutt mulig at det kan være grunnen til at de plutselig har blitt så "sikre" og nekter 3.part tilgang til API.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Det var som F. Da kan løpet være kjørt for Wattcat og Jedlix med fler. Trist at kjeltringer skal styre livene våre  >:(
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:45Det var som F. Da kan løpet være kjørt for Wattcat og Jedlix med fler. Trist at kjeltringer skal styre livene våre  >:(
sant nok, tibber fungerer så det er ikke helt sperret for 3de part.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Electric cars in Norway

#216
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:45Det var som F. Da kan løpet være kjørt for Wattcat og Jedlix med fler. Trist at kjeltringer skal styre livene våre  >:(
Noen som er i-Pace bileier bør lage et opprop og sende til sjefene. Litt som de første Skoda eierne gjorde når de ikke fikk oppdateringene som kom på senere versjoner. Se lenke her og bilde under:
https://www.change.org/p/demand-vw-group-to-provide-promised-software-support-for-existing-skoda-enyaq-models

4Matic Fanatic

Keep on dreaming - JLR klarer ikke engang å levere deler til bilene, da tviler jeg på de mister nattesøvn om en reverse-engineered privatmekka løsning mot biler som allerede er gått ut av garanti eller på god vei til å gjøre det ikke fungerer. Dette er en tjeneste som aldri har vært tilbudt eller vært en del av det man kjøpte.

Ja, det har vært topp å ha og kunne utnytte de mulighetene det har gitt, men vi har ingen grunn til å KREVE noe her.
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Dampmaskin

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 23. juni 2024, klokken 17:27Ja, det har vært topp å ha og kunne utnytte de mulighetene det har gitt, men vi har ingen grunn til å KREVE noe her.
Til og med at Jaguars egen app skulle fungere skikkelig ser ut til å være for mye forlangt.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Dampmaskin på søndag 30. juni 2024, klokken 22:03Til og med at Jaguars egen app skulle fungere skikkelig ser ut til å være for mye forlangt.
Den synes jeg fungerer OK nå om dagen, lenge siden jeg hadde problemer der.
Holdt på å bli gæren tidligere i vinter men etter en lang runde med JLR Norge (og UK) fikk de ryddet opp i hva det nå var som plaget min konto, og siden har det vært dønn stabilt.
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Dampmaskin

#220
For meg funket Jaguar-appen stort sett greit mesteparten av tiden, fram til den siste API-oppdateringen som sperret for tredjeparts-apper. Det virket som API-oppdateringen til en viss grad også sperret ute Jaguar sin egen app, for etter det fungerte appen unntaksvis halvveis, og mesteparten av tiden ikke i det hele tatt.

Jeg håper det blir bedre når jeg etter hvert får bilen tilbake med nytt batteri og (forhåpentligvis) oppdatert programvare.

Oppdatering, april 2025: Fikk aldri bilen igjen. Den ble stående på forhandlerens parkeringsplass og samle opp mugg i interiøret samt elektriske feil, helt til jeg i februar 2025 ikke så noe annet valg enn å få dem til å kjøpe den tilbake. Det ble en dårlig handel både for meg og for JLR/forhandler. Ansvaret for dette plasserer jeg helt og holdent hos sistnevnte. Kjenner at jeg fortsatt blir provosert når jeg tenker tilbake på det.

RIP Photon Red FE. Bilen i seg selv var knallgod og vil bli savnet. Bare synd at støttesystemet rundt var helt latterlig dysfunksjonelt.

Ingeniøren

#221
Fikk en mail fra Jedlix at årsaket til at de, per nå, ikke støtter Jaguar, er en feil i Jaguars API. Det jobbes med å fikse dette men når dette er fikset viste de ikke... Om vi kan stole på dette er årsaken en feil og ikke at WattCat og Jedlix er stengt ut. Da er det kanskje håp for at WattCat kommer på bena igjen.

Litt rart at det er så stille fra utvikler, pleier å være på - mulig han har gitt opp, ikke akkurat en lukrativ bransje  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ardevd

Beklager fraværet fra min side!

Min siste oppdaterte forståelse er at JLR kun jobber med kommersielle aktører for begrenset API-tilgang, og de jeg har snakket med har alle vært bundet av NDA'er, så da er det ganske åpenbart at JLR ikke ønsker open-source og entusiast-utviklere inn på plattformen deres.

Derfor besluttet jeg å legge ned innsatsen og heller jobbe med DIMO som faktisk prøver å lage en åpen plattform for nettopp dette. Jeg har relativt nylig lansert en Home Assistant-integrasjon for DIMO som jeg nå bruker på min egen og madammens bil. Da får jeg ihvertfall lest ut masse bra data, inkludert batteriets helse og temperatur samt DTC-koder (som er ganske kjekt), men jeg mister fjernstyring av klima-anlegg (inntil videre). Det er ihvertfall motiverende å jobbe med en plattform med dokumentasjon og støtte fremfor å krangle med JLR som nå ikke lenger ønsker innsatsen velkommen.

Beklager å måtte skuffe alle brukere av WattCat, jlrpy, og prosjekter som arver fra disse. Til syvende sist var jeg verken gira på mulig søksmål eller å kaster mer tid inn på noe som kunne brekke uten forvarsel :)

Maxwell_400

Sitat fra: ardevd på søndag 23. mars 2025, klokken 15:32Beklager fraværet fra min side!

Min siste oppdaterte forståelse er at JLR kun jobber med kommersielle aktører for begrenset API-tilgang, og de jeg har snakket med har alle vært bundet av NDA'er, så da er det ganske åpenbart at JLR ikke ønsker open-source og entusiast-utviklere inn på plattformen deres.

Derfor besluttet jeg å legge ned innsatsen og heller jobbe med DIMO som faktisk prøver å lage en åpen plattform for nettopp dette. Jeg har relativt nylig lansert en Home Assistant-integrasjon for DIMO som jeg nå bruker på min egen og madammens bil. Da får jeg ihvertfall lest ut masse bra data, inkludert batteriets helse og temperatur samt DTC-koder (som er ganske kjekt), men jeg mister fjernstyring av klima-anlegg (inntil videre). Det er ihvertfall motiverende å jobbe med en plattform med dokumentasjon og støtte fremfor å krangle med JLR som nå ikke lenger ønsker innsatsen velkommen.

Beklager å måtte skuffe alle brukere av WattCat, jlrpy, og prosjekter som arver fra disse. Til syvende sist var jeg verken gira på mulig søksmål eller å kaster mer tid inn på noe som kunne brekke uten forvarsel :)

var synd Jaguar kverket appen men det var moro sålenge det varte, takk for innsatsen!
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 24. mars 2025, klokken 10:44
Sitat fra: ardevd på søndag 23. mars 2025, klokken 15:32Beklager fraværet fra min side!

Min siste oppdaterte forståelse er at JLR kun jobber med kommersielle aktører for begrenset API-tilgang, og de jeg har snakket med har alle vært bundet av NDA'er, så da er det ganske åpenbart at JLR ikke ønsker open-source og entusiast-utviklere inn på plattformen deres.

Derfor besluttet jeg å legge ned innsatsen og heller jobbe med DIMO som faktisk prøver å lage en åpen plattform for nettopp dette. Jeg har relativt nylig lansert en Home Assistant-integrasjon for DIMO som jeg nå bruker på min egen og madammens bil. Da får jeg ihvertfall lest ut masse bra data, inkludert batteriets helse og temperatur samt DTC-koder (som er ganske kjekt), men jeg mister fjernstyring av klima-anlegg (inntil videre). Det er ihvertfall motiverende å jobbe med en plattform med dokumentasjon og støtte fremfor å krangle med JLR som nå ikke lenger ønsker innsatsen velkommen.

Beklager å måtte skuffe alle brukere av WattCat, jlrpy, og prosjekter som arver fra disse. Til syvende sist var jeg verken gira på mulig søksmål eller å kaster mer tid inn på noe som kunne brekke uten forvarsel :)

var synd Jaguar kverket appen men det var moro sålenge det varte, takk for innsatsen!

:+1:  :+1:  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA