Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

folkeskikk ved hurtiglading

Startet av nefertari, fredag 04. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

bno

Sitat fra: ehaarberg på fredag 04. januar 2013, klokken 12:12
Du tuller?  Har noen nappet ut laderen før den var ferdig?  Det er det merkeligste jeg har hørt, og langt over grensen til frekkhet!

Jeg tror nok vi i fremtiden vil se låsing av ladepistolen med en eller annen form for automatikk, da man kanskje har betalt for en viss ladetid/prosent og det vil være regelrett tyveri dersom noen gjorde det samme.  Jeg anbefaler folk å legge igjen visittkortet sitt i frontruten eller tilsvarende dersom man f.eks. stikker for en matbit mens bilen lader, da kan vedkommende som venter evt. ringe deg og fortelle at bilen er ferdig ladet og spørre om du kan flytte/han kan overta.

Det har jeg vært utsatt for ved to anledninger.

bno

Her forleden da jeg satt i bilen og ladet på hurtigladeren på Lura kom det opp på sien av meg en hvit Taxi Leaf. Jeg hadde så vidt begynt på lading. Etter 5 minutter banket sjåføren på ruta mi idet han ønsket å få lade. Han hadde en kunde i bilen og kunne ikke vente. Jeg forbarmet meg over han, men synes vel  kommersielle interesser burde tenke på ladestatus innen de tar imot kunder.

kvignes

Herlighet. Det kjem inn under "for dumt". Når ein kjører taxi kan ein ikkje lade med kundar i bilen. Det seier seg sjølv.
Leaf sidan mars 2012

sven erik

jeg tror det å hvære der etter 30 min er alfa og omega jeg da  selv  må jeg om jeg drar fra sandefjord til oslo å til bake få mest mulig i bunnen av lier bakkene for å komme meg jem til sandefjord  men om en ser det kommer en del snakker jeg med de å skal de da lade bare kort flytter jeg bilen min  være litt smidige er løsningen  å ja ladre som stopper etter 30 min så man må trykke på nytt  så en ikke kan gå i byen en time eller 2  som det virker som en del jør  oplevde det her  før jul i lillestrøm  der var det en som  hadde parkert sin lif men når jeg så den hvar ferdig  med ladingen tokk jeg ladern  å ladet det jeg skulle  kjørte avgåre  å jore det jeg skulle etter 2,5 timer kom jeg til bake samme bilen sto der å da 3 forran meg som skulle lade  vi ladet ca 25 min alle sammen å ennå kom ikke sjaføren   hva med å parkert  ved sidenav å ladet hvanlig  ? jeg selv skulle da raskt jem i jenn til sandefjord  så hadde ikke tid til å stå å vente på han som ikke kom  eller stå å hvanlig lade om vi skal vente mange timer på folk som handler  så må vi bruke fosil bilen  men nå løser jo det seg da det blir billigere å bruke fosil bil  når ladingen blir dyr såpas at en tjener på å ha en gassbil  til langturene  jeg selv har  kjørt nå til spania 2 ganger med min i-miev å tyskland har utsatt å utsatt å ta betalt men der står heller ikke elbilene mer en det de trenger  for det er ikke i byen mens langs autobanen  å der når det skal koste er det satt opp til å koste 3 evro for 10 min 4 evro for 20 og 8 for 30 min så med dagens kurs blir det 10 min  23 kr  20 min 30 kr å 30 min er 61kr
det er ok  pris  men som de forespeiler i norge er horibelt
å i danmark er det for kv du bruker

Ronny

Send regnr *regnr* til 2282, så får du navnet på bileieren
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hadde egentlig dårlig tid til en avtale, men samtidig for lite strøm til å nå fram til avtalen og deretter til nøærmeste ladestasjon. Hadde behov for ca 5 min hurtiglading, mem på Randaberg stod det en annen Leaf og toppladet. Jeg merket meg på automaten at den viste 98%, hadde stått på i 48 minutt og levert kun 1,8 kW. Personen i bilen insisterte på å lade ferdig  siden han var først. Et kvarter senere stoppet ABB automaten av seg selv (60 min) og jeg fikk endelig komme til. Så at jeg hadde fått 1,8 kW etter bare drøyt 3 minutt: sannsynligvis ville bilen før meg fått like rask topplading på 10A som på hurtigladeren.

Ved tidligere anledninger har jeg heldigvis truffet personer som har vært mer fleksible og heller avsluttet litt tidligere enn å la andre vente "unødig".

Fundiver

Sitat fra: Geving på fredag 11. januar 2013, klokken 14:49
Hva med en "Norsk Elbilforening"-utgave av denne: http://www.evchargernews.com/chargeprotocolcard.pdf ?
Synes dette var en god ide, en liten laminert lapp som en kan oppbevare under ladeluka og legge over ladekontakten. Minimum med mobilnummer, til eiger, og kanskje en liten tekst om at en gjerne må overta laderen når 80% er nådd.

tomrh

I Trøndelag er dette helt fånyttes siden hurtigladekontakten er låst fast og kun kan frigjøres av den samme RFID-brikken som åpnet sesjonen. Leaf skulle automatisk stoppet på 80% slik som trillingene gjør.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bobbulf

Skal kjøpe Leaf snart, og synes det er rart hvis den ikke kan stilles til å slutte lading på 80% fast.
Googlet litt og fant denne oppskriften;
http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/charge-to-80-percent/
Er dette noe som vil fungere?
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

jkirkebo

Sitat fra: Bobbulf på fredag 03. mai 2013, klokken 00:24
Skal kjøpe Leaf snart, og synes det er rart hvis den ikke kan stilles til å slutte lading på 80% fast.
Googlet litt og fant denne oppskriften;
http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/charge-to-80-percent/
Er dette noe som vil fungere?

Ja, det fungerer for treglading. Timeren har dog ingen funksjon ved hurtiglading. Egentlig skal leafen avbryte hurtiglading ved 80% om man starter fra <50%, eller lade til 100% om man starter ved >50%. Jeg har dog ikke testet dette så nøye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: http://www.elbil.no/wiki/Leaf:80_prosentFor å lade opp til 80% med en gang man plugger inn, settes ladetimeren til 00:00 for både start og slutt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bobbulf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. mai 2013, klokken 01:10
Sitat fra: Bobbulf på fredag 03. mai 2013, klokken 00:24
Skal kjøpe Leaf snart, og synes det er rart hvis den ikke kan stilles til å slutte lading på 80% fast.
Googlet litt og fant denne oppskriften;
http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/charge-to-80-percent/
Er dette noe som vil fungere?

Ja, det fungerer for treglading. Timeren har dog ingen funksjon ved hurtiglading. Egentlig skal leafen avbryte hurtiglading ved 80% om man starter fra <50%, eller lade til 100% om man starter ved >50%. Jeg har dog ikke testet dette så nøye.
Det ser ut til at det er forbedret på den nye modellen  :)
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Starfox

Når personer forlater bilen på en hurtig-lading spesielt en leaf som lader helt opp synte jeg ikke det er frekt og stoppe de på 90% når jeg selv bare trenger fra 50%-65% for å nå hjem.. spesielt slik som idag det er 1 grader celsius ute og da går det 30 min fra 90-100%. Da kan jeg heller sitte tilbake laderen i bilen jeg tok den fra. Når jeg har fått mine 15% som tar et par minutter..

En annen ting er at plassene er oppmerket etter en Think som er bitteliten og da kan det bli problematisk med to store biler side om side om man skal få opp døren.

Hurtigladning er et tilbud som man må dele på siden det ikke er 16a stikk på siden... Det er også ment til en boost dersom man kjører en rute man eller greier på tørt føre men har problemer med å akkurat rekke pga. mye strøm til kjørelys, rullemotstand og litt varme i bilen da man feks. har 2 barn i bilen på under 3 år som ikke sitter på et varmesete men, i barnesete.

Det som irriterer meg mye mere er de som parkerer på elbilplass og ikke lader bilen men bare utnytter plassen feks. fordi den er nært inngangen til kjøpesenter eller de tror de er dems faste plass..

sven erik

det hender noen må ha 90% eller runt der  men en går da ikke fra bilen mer en maks 30 min og lar de som skal  bare ha litt få det

gbzdoc

Sitat fra: Bobbulf på fredag 03. mai 2013, klokken 16:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. mai 2013, klokken 01:10
Sitat fra: Bobbulf på fredag 03. mai 2013, klokken 00:24
Skal kjøpe Leaf snart, og synes det er rart hvis den ikke kan stilles til å slutte lading på 80% fast.
Googlet litt og fant denne oppskriften;
http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/charge-to-80-percent/
Er dette noe som vil fungere?

Ja, det fungerer for treglading. Timeren har dog ingen funksjon ved hurtiglading. Egentlig skal leafen avbryte hurtiglading ved 80% om man starter fra <50%, eller lade til 100% om man starter ved >50%. Jeg har dog ikke testet dette så nøye.
Det ser ut til at det er forbedret på den nye modellen  :)

Se der ja, til og med forvarmingstemperaturen kan stilles. Er jo flere av de nye flotte oppgraderingene på Leafen som kun er software. Likevel, i traust bilfabrikk ånd, kommer ingen av de til eksisterende biler som software oppdateringer.

Må si den delen er jeg veldig skuffet over fra Nissan sin side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA