Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

folkeskikk ved hurtiglading

Startet av nefertari, fredag 04. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: erikf på mandag 07. januar 2013, klokken 19:45
Sitat fra: cra på søndag 06. januar 2013, klokken 19:49
Det kan like godt være at den som står på hurligladeren og kjører opp de siste 20% virkelig trenger det, så med mindre man har avtale med bileier plugger man ikke fra laderen.
Hvor mye lenger tid tar det fra 80-100 % og 90-100% ved lading på 16A i stedet for å benytte hurtigladeren?

Det kommer vel an på temperaturen, men under normale forhold vil jeg tro det går fortere med hurtiglading.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

cra

Forskjellen i ladehastighet på de siste prosentene er egentlig uinteressant. Man plugger bare ikke fra andre som lader!

At den som lader godt kan ta de siste prosentene på normal lading er en annen sak, og det bør man gjøre hvis andre venter. Likevel kan det være grunner til at man trenger de siste prosentene litt raskere, om enn marginalt. Dette har vi diskutert før, i forbindelse med at andre kan ha det travelt i trafikken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Olemann

#18
Interessant tema. Og det er dessverre mange eksempler på slik mangel på folkeskikk.

Min hypotese er at denne type folk rett og slett setter egen nytte foran andres, og gir bengen i almene prinsipper om likhet, respekt etc.

På en rekke områder vil andres handlinger berøre meg, og da skal handlingen underlegges vurderinger av om den tillater at alle handler på samme måte  (mange husker nok salige Immanuel Kant, http://en.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant)

Om noen plugger fra min lader, eller sniker i køen foran meg, eller på annen måte direkte fratar meg min frihet til å nå mitt mål, for selv å nå sitt eget, så er dette meg ikke uvedkommende.

Særlig vi el-bilister burde være bevisste på dette, vi nyter en rekke fordeler som de andre (samfunnet), de som faktisk sitter i køen og ser på oss, har gitt oss (via våre politikere).

Vi bør derfor utvise den ytterste smidighet, slippe andre inn på påkjørinsfelt på E18, unngå kjøre gris i taxi-fila etc.

De som rapper andres ladekontakter er jeg redd er en type mennesker som kjapt vil bidra til at elbilen mister fordeler, og dermed graver de også sin egen grav.

Men; det er ikke sikkert denne type lade-rappere, kø-snikere og egoister frekventerer dette forum hyppigst....

Mvh Ole

erikf

Hadde vært bra med noen flere forslag om hvordan folkeskikken og de tekniske forholdene ved hurtigladere bør utvikle seg til å bli.
Hurtigladere bør ha et par 16A-punkt like ved. De siste 10% bør ikke oppta hurtigladestasjonen hvis det er kø. På den tiden man lader fra 90-100% kunne en annen ha ladet fra 0 til 60% (minst, tror jeg).
Lapp i vinduet om at andre som kommer gjerne kan plugge ut hvis ladingen er nådd 90%?

Det er ingen absolutter spør du meg. Det handler om å kunne kommunisere sammen på ladestasjonene. Og være forståelsesfulle venner. Det kanskje mest absolutte synes jeg er at å plugge ut en annens bil er et slags fysisk inngrep på en annen persons ting. I alle fall en veldig høy terskel for min del om jeg skulle gjøre det. Dette betyr samtidig at jeg synes det er veldig trist å selv bruke en halv time på å "hurtiglade" fra 90-100%. Hvis det er kø vil jeg føle det som et misbruk hvis det er kø og tilgjengelig 16A like ved.
Men sant, kanskje noen trenger de 5 min de sparer på hurtiglading i forhold til 16A. I så fall går det an å si fra og beklage til køen. Elbilister er etter min erfaring i felten forståelsesfulle hyggelige folk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Olemann

Sitat fra: erikf på onsdag 09. januar 2013, klokken 18:53
. Elbilister er etter min erfaring i felten forståelsesfulle hyggelige folk.

Ja, det var min erfaring og, etter å ha kjørt Reva i en tid da det var kun Buddy, PSA og Think.  Taxi-fila på E18 er ikke den samme som før....og det er ikke bare fordi det er blitt flere elbiler.

Når el-bilene blir "vanlige biler"   (raske, store, stilige; Tesla S) vil ikke lenger elbil-menigheten bestå primært av entusiaster som bedriver og beskriver elbil kjøre-kultur (ref. Reva delen av Forum), men av folk med fokus på framkommelighet, stil, og representasjon.  Altså "meg først" kulturen, som vi alle kjenner fra en rekke andre områder i samfunnet.

Håper jeg tar feil, men redd jeg har rett....

Mvh Ole

el nino

Jeg var en tur i Lillestrøm og tok en tur innom hurtigladeren i sentrum for å få litt påfyll (gratis, så lenge det varer ;)) Der var det satt opp et skilt med teksten: P over 30 min. forbudt. Så enkelt kan det gjøres for å unngå at evt. egoister opptar plassen lenger enn nødvendig. På tregladerne ved siden av, kan man stå så lenge man vil (eller til man har ladet ferdig)

erikf

Sitat fra: Olemann på onsdag 09. januar 2013, klokken 20:42
Sitat fra: erikf på onsdag 09. januar 2013, klokken 18:53Elbilister er etter min erfaring i felten forståelsesfulle hyggelige folk.
Ja, det var min erfaring og, etter å ha kjørt Reva i en tid da det var kun Buddy, PSA og Think.  Taxi-fila på E18 er ikke den samme som før....og det er ikke bare fordi det er blitt flere elbiler.

Når el-bilene blir "vanlige biler"   (raske, store, stilige; Tesla S) vil ikke lenger elbil-menigheten bestå primært av entusiaster som bedriver og beskriver elbil kjøre-kultur (ref. Reva delen av Forum), men av folk med fokus på framkommelighet, stil, og representasjon.  Altså "meg først" kulturen, som vi alle kjenner fra en rekke andre områder i samfunnet.

Håper jeg tar feil, men redd jeg har rett....

Mvh Ole
Jeg har intrykk av at elbilister i Oslo-området er forskjellig fra resten av Norge.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Thomas Parsli

Sitat fra: erikf på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:22
Jeg har intrykk av at elbilister i Oslo-området er forskjellig fra resten av Norge.

På hvilken måte?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Jeg har ikke opplevd elbilister fra andre deler av Norge utenom det jeg leser om på forumet her, men jeg tror Oslo-området ligger foran resten av landet i utvikling. Rett og slett fordi det er flest elbiler der og lengst historikk. Så de utfordringene og den oppførselen man støter på i Oslo nå, vil vi få se i f.eks. Trondheim om et par år.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sven erik

men det er noe annet  nor folk for lengst er ferdig å lade men står der fotsatt da ville jeg tatt å brukt den selv  ja ene gangen ladet jeg en halv time ennå hvar ikke eieren kommet  så jeg satte faktisk lade kablen i den andre bilen å satte den på en gang  til så han fikk mer mens han sto der  men å parkere forran hurtigladerene for å gå timer i byen er ikke bra

kvignes

Eg har etter kvart fått ein del erfaring med "kølading", særleg på Aksdal hurtigladestasjon i Rogaland. Det første som slår meg, er at det er stor grad av velvilje ute og går. Førre onsdag kom eg til ladestasjonen, og det stod då to andre bilar der. Ein med sjåfør, ein utan. Bilen med sjåfør lada. Etter ti, femten minutt kom han ut av bilen, og kunne fortelja at han hadde tatt ladaren ut av den andre bilen på staden. Den var då ferdig hurtiglada, og var gått over på "langsom" lading for dei resterande 10-15 prosenta. Eg overtok så plassen til han som stor der då eg kom. Etter kort tid kom det nok ein bil. Eg hadde ikkje bruk for meir enn 10-15 minutt lading for å komma meg heim, og overlot så plassen til den nyankomne. Den bilen som var utan førar då eg kom, var framleis på plass, framleis utan førar. Poenget mitt er: Det ville vore djupt urimeleg om tre bilar måtte stå og venta i 45 minutt på at denne bilen skulle bli fullada før ein våga seg til å ta ut ladepluggen. Det er nå så mange el-bilar at ein ikkje kan forventa å få bruka hurtigladaren meir enn 30 minutt i slengen. Mi erfaring er at det er stor aksept for å ta ut ladekabelen til andre sine bilar, dersom desse er ferdig med hurtiglade-biten av ladinga. Nøkkelen til suksess her er å vera smidige, bruka sunt bondevett og hjelpa kvarandre. Dersom ein parkerer ved ein hurtigladar og trur ein skal kunne stå der i ein time og lada utan at dette fører til stor irritasjon hjå andre, trur eg ein vil oppleva mange skuffelsar i åra som kjem.
Leaf sidan mars 2012

cra

Jeg synes det er greit å ta ut laderen på biler som er ferdige, og jeg synes også det er uakseptabelt å "holde på plassen" når man bare trenger den til ladinga er ferdig. (men man vet jo ikke hvorfor eieren ikke kommer tilbake til bilen i tide).

For min egen del så hadde jeg nok blitt ved bilen hvis det var slik at jeg trengte mer enn de første 80%, slik at jeg kunne forklare situasjonen for andre som evt. kom til. Og hvem vet; det konne jo komme noen som var i enda større nød enn meg selv. Trur ikke det blir et praktisk problem for min del med det første, da bilene mine dekker kjøremønsteret med godt monn pr i dag. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Geving


erikf

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 10. januar 2013, klokken 09:29
Sitat fra: erikf på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:22
Jeg har intrykk av at elbilister i Oslo-området er forskjellig fra resten av Norge.
På hvilken måte?

Thomas
NB. Utsagnet mitt var gjort uten at jeg har personlig erfaring. Ser at det var litt mangelfullt.
Det var et svar til Ole:
Sitat fra: OleJa, det var min erfaring og, etter å ha kjørt Reva i en tid da det var kun Buddy, PSA og Think.  Taxi-fila på E18 er ikke den samme som før....og det er ikke bare fordi det er blitt flere elbiler.

Når el-bilene blir "vanlige biler"   (raske, store, stilige; Tesla S) vil ikke lenger elbil-menigheten bestå primært av entusiaster som bedriver og beskriver elbil kjøre-kultur (ref. Reva delen av Forum), men av folk med fokus på framkommelighet, stil, og representasjon.  Altså "meg først" kulturen, som vi alle kjenner fra en rekke andre områder i samfunnet.
Tipper egentlig ikke vi kan konkludere med noe, men det jeg tenkte på var at holdningen til elbilister i Oslo er preget av de mange kanskje litt kyniske som har to-tre biler i Bærum allerede, og som bare vil ha elbil for å bruke kollektivfeltet. Dette er ikke entusiaster, de vil bare ha et snikeverktøy.
Huff, dette stemmer sikkert egentlig ikke, men vet at folk som bor i Oslo har litt denne forståelsen av hva en elbil er. Jeg bor der ikke selv, baserer meg kun på rykter. Og massemediene, som en periode proklamerte for at dette var slik elbilpolitikken fungerte.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA