Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

folkeskikk ved hurtiglading

Startet av nefertari, fredag 04. januar 2013, klokken 11:45

« forrige - neste »

nefertari

Ja det lurer jeg på, hva er vanlig folkeskikk ven hurtigladestasjonene? Jeg kom opp ved en og skulle lade og der sto en annen nissan leaf parkert på tvers og opptok alle plassene, altså de 2 som var satt av. Jeg så han hadde 15 min igjen. ventet derfor 15 min men måtte tilsutt finne og hente han for å få han til å flytte bilen. En annen gang nappet en annen leaf ut min ladeledning før den var nesten ferdig, var sikkert 2 min igjen og puttet den i sin bil ved siden av...

syns nå begge disse tilfellene er litt dårlig gjort jeg da. Syns nå vi med leaf burde hjelpe hverandre istedet for å blokkere hverandre og bare ta seg til rette. *litt oppgitt*

cra

Det spørs om han hadde parkert slik for å unngå en situasjon slik som den du beskriver; at noen "overtar" laderen før han er ferdig. Sånn sett har jeg forståelse for måten han parkerte på, men da burde han i alle fall være meget presis på returtidspunktet, slik at andre slipper å vente på plassen. Det er jo nettopp årsaken til at der er to plasser på en lader.

Å overta en lader som er i bruk er helt forkastelig, med mindre det gjøres etter avtale med den som "har" laderen. Hvis dette blir et økende problem må det komme tekniske løsninger for det der man kan låse pistolen intil ladinga er fullført, og låse den opp igjen før tida vha f.eks. SMS e.l, slik at om noen skulle ta kontakt med den som bruker laderen så kan han løse den før tida.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ehaarberg

Du tuller?  Har noen nappet ut laderen før den var ferdig?  Det er det merkeligste jeg har hørt, og langt over grensen til frekkhet!

Jeg tror nok vi i fremtiden vil se låsing av ladepistolen med en eller annen form for automatikk, da man kanskje har betalt for en viss ladetid/prosent og det vil være regelrett tyveri dersom noen gjorde det samme.  Jeg anbefaler folk å legge igjen visittkortet sitt i frontruten eller tilsvarende dersom man f.eks. stikker for en matbit mens bilen lader, da kan vedkommende som venter evt. ringe deg og fortelle at bilen er ferdig ladet og spørre om du kan flytte/han kan overta.
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

jorgen.s

Det er synd, men jeg merker at jeg er skeptisk til å stole på andres folkeskikk. Når det er sagt er det jo noen av hurtigladerene som igangsetter 60 minutters lading som standard, da vil jo langt de fleste være fulladet før endt ladetid?

Temmelig fersk som elbil-eier, men har ikke hittil våget å ikke være i umiddelbar nærhet av bilen mens den hurtiglades. Tenker egentlig mest på lekende barn som kan komme til skade å trekke ut kontakten (Lysbue?).
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

jkirkebo

Sitat fra: jorgen.s på fredag 04. januar 2013, klokken 12:24
Temmelig fersk som elbil-eier, men har ikke hittil våget å ikke være i umiddelbar nærhet av bilen mens den hurtiglades. Tenker egentlig mest på lekende barn som kan komme til skade å trekke ut kontakten (Lysbue?).

Kontakten er låst når lading pågår (det lyser rødt på kontakten). Du får ikke tatt ut kontakten før lading er avsluttet. Det er større risiko ved treglading faktisk, der kan jo kontakten trekkes ut av veggen (ikke den i bilen) mens lading pågår. Da vil du få en gnist.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Blip

All strøm kuttes før pistolen trekkes ut.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

arnejorg1

Kjønner ikke hvordan  noen klarte å trekke ut kabelen under lading. Men det er mulig man kan klare og løse den ut ved at man bruker sin brikke, er usikker på det. Det er uansett frekt og trekke den ut før bilen er ferdigladet.

Det og blokkere 2 plasser er også unødvendig. Bruker man bare en plass trenger man ikke nødvendigvis og komme tilbake akkurat når bilen er ferdigladet, ladekabelen frigjøres når den er ferdig og det er da bare og trekke den ut.

Jeg kan si til alle som kommer og skal hurtiglade ved siden av meg, at det er bare og trekke ut kabelen så lenge den er automatisk frigjort, så slipper jeg og stresse for og komme tilbake. Når bilen min er ferdigladet, blir det jo uansett ikke plass til flere biler så lenge den andre bilen bruker laderen.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Stian

I utgangspungtet er jeg enig i at det ikke er greit å nappe ut ladekabelen til andre. Men her i Bergen er det stort sett ABB ladere og disse stopper ikke ved 80%, men lader helt til 100%. Fra ca 80% og oppover skrues strømmen kraftig ned og det kan ta flere timer å lade ferdig. Hva tenker folk om å stoppe ladingen til biler som er over 80% og lade sin egen opp til 80% (hurtiglading) for så å flytte den tilbake? Selvsakt bør man prøve å ringe eieren, men dette er jo ikke alltid lett.
Sølvgrå Leaf siden jan. 2012

arnejorg1

Sitat fra: Stian på lørdag 05. januar 2013, klokken 14:01
I utgangspungtet er jeg enig i at det ikke er greit å nappe ut ladekabelen til andre. Men her i Bergen er det stort sett ABB ladere og disse stopper ikke ved 80%, men lader helt til 100%. Fra ca 80% og oppover skrues strømmen kraftig ned og det kan ta flere timer å lade ferdig. Hva tenker folk om å stoppe ladingen til biler som er over 80% og lade sin egen opp til 80% (hurtiglading) for så å flytte den tilbake? Selvsakt bør man prøve å ringe eieren, men dette er jo ikke alltid lett.

I de tilfellene hvor d er kaldt og det tar lang tid og lade, bør eieren følge litt med, men nå er det ikke så ofte d er så kaldt at det tar flere timer. Jeg ladet i dag i 4+ og det tok en halv time fra 80 til 100%
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

erikf

Hvor lang tid tar det å lade fra
80-90 %
90-100 %
på en hurtiglader ved f.eks -10, 0 og 10 graders temeratur?
Hvor mange ampere og volt går den på i disse tilfellene, og hvor mye klarer bilen å ta i mot?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

arnejorg1

Det tar uansett lengre tid og lade fra 80 til 100%, så det bør man ikke gjøre hvis det ikke er nødvendig. Men noen ganger er det nødvendig.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Ladefabrikken

Men hvorfor bruke en hurtiglader til å lade 80 til 100%
Det er fra 0 til 80% hurtiglading skal brukes alt over det går nesten like sakte som 16A normallading. Veldig unødvendig å oppta en hurtiglader til det.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Stian

Akkurat det jeg prøvde å si, må jo kunne gi plassen til de som virkelig trenger det. Håper det blir et skikkelig system på dette etterhvert. Inntill da må vi prøve å være greie med hverandre og bare bruke hurtigladerne når vi virkelig trenger det.
Sølvgrå Leaf siden jan. 2012

cra

Det kan like godt være at den som står på hurligladeren og kjører opp de siste 20% virkelig trenger det, så med mindre man har avtale med bileier plugger man ikke fra laderen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: cra på søndag 06. januar 2013, klokken 19:49
Det kan like godt være at den som står på hurligladeren og kjører opp de siste 20% virkelig trenger det, så med mindre man har avtale med bileier plugger man ikke fra laderen.
Hvor mye lenger tid tar det fra 80-100 % og 90-100% ved lading på 16A i stedet for å benytte hurtigladeren?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA