Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Testknapp jordfeilbryter slår ikke ut

Startet av GreenEyez, tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:55

« forrige - neste »

GreenEyez

Hei.

Jeg ble elbileier igjen i år etter 2 års deilig fravær. Ladet på min PodPoint hjemmelader med skilletransformator i forkant, to ganger, før bilen sluttet å lade. Når jeg trykker på testknappen på automatsikringen/jordfeilbryteren (som jeg tror det heter på fagspråket), så slår den ikke, dvs. sikringen faller ikke ned. Jeg tror dette er årsaken til feilen.

Har en bekjent elektriker, han var litt usikker på om det har noe å si. Han var mer tvilende til transformatoren som sådan. Men vi forsøker oss med å bytte ut sikringen (fra en K20 til C20) til 619 fra Elektroimportøren for å se om det løser problemet.

Det er en sikring til mellom transformatoren og ladestasjonen. Den slår ut når jeg trykker på testknappen.

Noen som har vært borti noe sånt?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

TB

#1
Min erfaring med sikring som ikke løser ut når en trykker på testknapp:

Manglende spenning på kursen.
Det er for høg motstand mot jord.
Jordfeilbryter/ jordfeilautomat er defekt.

Kan sikkert være andre årsaker, men overnevnte omfatter trolig høy andel av feilsituasjoner.

Manglende jordforbindelse til jord kan føre til bilen ikke starter lading?

Om jordfeilautomat ikke fungerer bør ikke føre til bilen ikkje fungerer? Så lenge det ikke er andre feil?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

hanche

Jeg har fått råd fra en el-inspektør som går ut på at sikringer har en tendens til å fryse fast litt når de har stått lenge. (Ikke i betydningen kulde og is, men at den noe litt fast inni sikringen.) Hvis den ikke løser ut med testknappen, så er det bare å slå sikringen inn og ut noen ganger i rask rekkefølge før du slår den inn (dvs opp) og prøver testknappen igjen. Det har fungert OK hos meg. Men nå er jeg blitt flinkere til å teste jevnlig, og problemet har ikke kommet tilbake.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Eaton reklamerer med: "I tradisjonelle strømstyrte jordfeilvern oppstår det ofte problemer ved klebing og avmagnetisering av spoler, noe som hindrer vernet i å løse ut når det skal. "

Hvor omfattende dette faktisk er i praksis skal jeg ikke si noe om.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Oddaa

Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:58Eaton reklamerer med: "I tradisjonelle strømstyrte jordfeilvern oppstår det ofte problemer ved klebing og avmagnetisering av spoler, noe som hindrer vernet i å løse ut når det skal. "

Hvor omfattende dette faktisk er i praksis skal jeg ikke si noe om.
Vi må tro at det er en grunn til at de fleste skal testes en gang i året. Bytta til Eaton xdigital her for å unngå problemet.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: GreenEyez på tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:55Hei.
Jeg ble elbileier igjen i år etter 2 års deilig fravær. Ladet på min PodPoint hjemmelader med skilletransformator i forkant, to ganger, før bilen sluttet å lade. Når jeg trykker på testknappen på automatsikringen/jordfeilbryteren (som jeg tror det heter på fagspråket), så slår den ikke, dvs. sikringen faller ikke ned. Jeg tror dette er årsaken til feilen.
Har en bekjent elektriker, han var litt usikker på om det har noe å si. Han var mer tvilende til transformatoren som sådan. Men vi forsøker oss med å bytte ut sikringen (fra en K20 til C20) til 619 fra Elektroimportøren for å se om det løser problemet.
Det er en sikring til mellom transformatoren og ladestasjonen. Den slår ut når jeg trykker på testknappen.
Noen som har vært borti noe sånt?
Bytta du til Chint eller? Hørt flere sier de er møøøøk men at de fleste velger disse for de er billigst på papiret når trikkern gir tilbudet til kunden i forkant.. men jeg har tatt feil før jeg....så jeg kan ta feil denne gangen også

GreenEyez

#6
Den defekte Chinten ble byttet ut igår med en tilsvarende, bare at den nye er C20 og ikke K20. Bytter du ut med et annet merke, får du problemer med tilpasninger av skinner osv som allerede ligger inne i strømskapet, utifra min elektriker. Det er ikke sikkert at det da holder å foreta et lik-for-lik-bytte. Ellers har jo Chint'en fungert siden 2018.

Men, det hjalp ikke. Testknappen på den nye sikringa løser ut, så det var en feil der. Men det ser ut til at det er en feil på Pod-Point'en også. Det kommer en merkelig lyd fra inni den. Vi åpnet den og sjekket, og lyden kommer og går fra en av de svarte boksene som er på kretskortet til laderen.

PodPoint har jo trukket seg ut av det norske markedet, så jeg må nok bytte lader. Regner ikke med at det er noe vits i å ringe kundeservicen deres, men skal gi det et forsøk og høre om de har noen tips eller hørt om problemet før. 
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Jeg fant en billig PodPoint på finn.no, kjøpte og installerte den. Det er fortsatt samme feil, altså bilen viser at den får ca. 240 Volt spenning inn, men 0/16 Ampere, og ladinga starter ikke.

Så da var det ikke noe galt med laderen. Eneste feilkilden som er igjen nå, er trafoen. Får se om jeg får koblet den ut og satt en sukkerbit mellom ledningsstumpene.  :laugh:

Var også litt inne på tanken om Tesla ikke lenger støtter lading dersom strømmen kommer via en Zoe-trafo. Men virker jo lite trolig. Prøvde å lade en Rav4 PHEV, den ville heller ikke.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )
 
Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

TB

En isolasjonstrafo som benyttes til Renault Zoe er bare to spoler som gjør IT nett om til TN nett. Lite som kan feile med disse?

Spenning mellom fase og Nøytral og til jord er som forventet?

Å koble ladeboksen direkte til IT nett kan gjøres for biler som ikke krever TN nett. Se om det hjelper?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA