Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Testknapp jordfeilbryter slår ikke ut

Startet av GreenEyez, tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:55

« forrige - neste »

GreenEyez

Hei.

Jeg ble elbileier igjen i år etter 2 års deilig fravær. Ladet på min PodPoint hjemmelader med skilletransformator i forkant, to ganger, før bilen sluttet å lade. Når jeg trykker på testknappen på automatsikringen/jordfeilbryteren (som jeg tror det heter på fagspråket), så slår den ikke, dvs. sikringen faller ikke ned. Jeg tror dette er årsaken til feilen.

Har en bekjent elektriker, han var litt usikker på om det har noe å si. Han var mer tvilende til transformatoren som sådan. Men vi forsøker oss med å bytte ut sikringen (fra en K20 til C20) til 619 fra Elektroimportøren for å se om det løser problemet.

Det er en sikring til mellom transformatoren og ladestasjonen. Den slår ut når jeg trykker på testknappen.

Noen som har vært borti noe sånt?
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

TB

Min erfaring med sikring som ikke løser ut når en trykker på testknapp:

Manglende spenning på kursen.
Det er for høg motstand mot jord.
Jordfeilbryter/ jordfeilautomat er defekt.

Kan sikkert være andre årsaker, men overnevnte omfatter trolig høy andel av feilsituasjoner.

Manglende jordforbindelse til jord kan føre til bilen ikke starter lading?

Om jordfeilautomat ikke fungerer bør ikke føre til bilen ikkje fungerer? Så lenge det ikke er andre feil?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hanche

Jeg har fått råd fra en el-inspektør som går ut på at sikringer har en tendens til å fryse fast litt når de har stått lenge. (Ikke i betydningen kulde og is, men at den noe litt fast inni sikringen.) Hvis den ikke løser ut med testknappen, så er det bare å slå sikringen inn og ut noen ganger i rask rekkefølge før du slår den inn (dvs opp) og prøver testknappen igjen. Det har fungert OK hos meg. Men nå er jeg blitt flinkere til å teste jevnlig, og problemet har ikke kommet tilbake.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Eaton reklamerer med: "I tradisjonelle strømstyrte jordfeilvern oppstår det ofte problemer ved klebing og avmagnetisering av spoler, noe som hindrer vernet i å løse ut når det skal. "

Hvor omfattende dette faktisk er i praksis skal jeg ikke si noe om.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Oddaa

Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:58Eaton reklamerer med: "I tradisjonelle strømstyrte jordfeilvern oppstår det ofte problemer ved klebing og avmagnetisering av spoler, noe som hindrer vernet i å løse ut når det skal. "

Hvor omfattende dette faktisk er i praksis skal jeg ikke si noe om.
Vi må tro at det er en grunn til at de fleste skal testes en gang i året. Bytta til Eaton xdigital her for å unngå problemet.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Electric cars in Norway

Sitat fra: GreenEyez på tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:55Hei.
Jeg ble elbileier igjen i år etter 2 års deilig fravær. Ladet på min PodPoint hjemmelader med skilletransformator i forkant, to ganger, før bilen sluttet å lade. Når jeg trykker på testknappen på automatsikringen/jordfeilbryteren (som jeg tror det heter på fagspråket), så slår den ikke, dvs. sikringen faller ikke ned. Jeg tror dette er årsaken til feilen.
Har en bekjent elektriker, han var litt usikker på om det har noe å si. Han var mer tvilende til transformatoren som sådan. Men vi forsøker oss med å bytte ut sikringen (fra en K20 til C20) til 619 fra Elektroimportøren for å se om det løser problemet.
Det er en sikring til mellom transformatoren og ladestasjonen. Den slår ut når jeg trykker på testknappen.
Noen som har vært borti noe sånt?
Bytta du til Chint eller? Hørt flere sier de er møøøøk men at de fleste velger disse for de er billigst på papiret når trikkern gir tilbudet til kunden i forkant.. men jeg har tatt feil før jeg....så jeg kan ta feil denne gangen også

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA