Bremser piper/skriker iblant ved bremsing

Startet av McCarty, man 30. jun 2025, kl. 09:06

« forrige - neste »

McCarty

Hei,

Nettopp kjøpt en Ford Explorer EV som er nesten 1 år gammel og har kjørt 12 000 km.
Etter kjøp har vi sluttet å bruke regenerativ bremsing for å bruke bremsene litt mer.

Da har vi oppdaget fra dag 1 at bremsene noen ganger piper / skriker. Det er vanskelig å fremprovosere og kommer ikke ved hard men ved lett bremsing. Ofte i høyere hastigheter 60 - 80.

Mannen på verkstedet tok en liten kjøretur som varte i 5 minutter og sa at han ikke hørte noe, kan ha vært stein men kom tilbake hvis lyden kommer tilbake eller er der konstant.

Hadde dere latt dette være? Jeg er på kanten til å ringe selger og fyre løs men jeg hører med noen her først. Er det noe å henge seg oppi?
Jeg har kjørt en Tesla Model 3 i 4 år uten å oppleve dette her en eneste gang.
Så det plager meg.

RJK

Jeg ville sørget for å få lydopptak av lyden, og levert denne, så de vet hvilken lyd det er snakk om.

I tillegg, prøv å se om det er noe som helst sammenheng mellom de gangene det skjer, vs de gangene du ikke får frem noe lyd. Altså, er det noe som må gjøres for å fremprovosere lyden, så øker de helt klart sjansen for at tekniker klarer å få opplevd lyden selv.

Det gir og tekniker mulighet til å prøve å tenke seg frem til hva som forårsaker lyden. Dermed vil vedkommende lettere se for seg hva som ev. må fikses/justeres på for å fjerne lyden eller kilden til lyden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Med forbehold om Ford har løst det annerledes - du bruker ikke bremsene mer ved å kjøre i D fremfor B. Det medfører bare at bilen triller når du går av gassen. Når du trykker på bremsen vil du antakelig se at bremsingen gjøres med regenerering og ikke mekanisk brems. Se på effekt/regen måleren, så ser du at regen skjer ved bruk av bremsepedalen.

Skal du slite godt på bremsen kan du vippe girspaken mot R oppe i fart (bare et lite hakk, ikke full R selv om det er sw sperre mot å sette bilen i R på motorvei....). Da går bilen over i N og du kan bruke bremsene uten regenerering.

Se om et par gode oppbremsinger fjerner pipelyd. Kanskje bremsene har satt seg litt om bilen har stått litt før salget?

MEB plattformen har vært plaget av noe pipelyd fra tromlene bak og mange har fått byttet pakning på disse.
Men - jeg har inntrykk av at det er noe en hører i lav hastighet. Dvs ved sakte rygging på parkeringsplass etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

En annen grei måte å ta en hard bremsing er å bruke håndbrekket. Trekk det opp og hold til bilen nesten stopper (eller det er kanskje "trykk og hold" arvet fra MEB-platformen). Da bremses det mekanisk med maksimal kraft (uten å låse) på alle fire hjul. Bare pass på at det er ingen bak deg, og at du ikke har løse gjenstander eller bilsyke passasjerer i bilen!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

McCarty

Sitat fra: Øyvind.h på man 30. jun 2025, kl. 11:46Med forbehold om Ford har løst det annerledes - du bruker ikke bremsene mer ved å kjøre i D fremfor B. Det medfører bare at bilen triller når du går av gassen. Når du trykker på bremsen vil du antakelig se at bremsingen gjøres med regenerering og ikke mekanisk brems. Se på effekt/regen måleren, så ser du at regen skjer ved bruk av bremsepedalen.

Skal du slite godt på bremsen kan du vippe girspaken mot R oppe i fart (bare et lite hakk, ikke full R selv om det er sw sperre mot å sette bilen i R på motorvei....). Da går bilen over i N og du kan bruke bremsene uten regenerering.

Se om et par gode oppbremsinger fjerner pipelyd. Kanskje bremsene har satt seg litt om bilen har stått litt før salget?

MEB plattformen har vært plaget av noe pipelyd fra tromlene bak og mange har fått byttet pakning på disse.
Men - jeg har inntrykk av at det er noe en hører i lav hastighet. Dvs ved sakte rygging på parkeringsplass etc.

Hei og takk for svar. Jeg tenker jo at jeg bruker bremsene mer fordi bilen triller mer. Når jeg tråkker lett på bremsen og jeg hører pipelyden så bruker den jo bremsene.

Men jeg er nøye med å ta noen hardere bremse runder når jeg er ute å kjører. Spesielt etter bilvask.
Det har dessverre ikke forandret seg. Det som er typisk som selger også sier er at det aldri er der når kundene er innom.

McCarty

Sitat fra: Orbit på man 30. jun 2025, kl. 11:54En annen grei måte å ta en hard bremsing er å bruke håndbrekket. Trekk det opp og hold til bilen nesten stopper (eller det er kanskje "trykk og hold" arvet fra MEB-platformen). Da bremses det mekanisk med maksimal kraft (uten å låse) på alle fire hjul. Bare pass på at det er ingen bak deg, og at du ikke har løse gjenstander eller bilsyke passasjerer i bilen!
Skal se om jeg finner dette.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA