Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endring i prismodell hos Charge365

Startet av PerSK, tirsdag 04. februar 2025, klokken 09:05

« forrige - neste »

PerSK

Vi fikk for en ukes tid siden en epost fra Charge365 hvor de endrer prismodellen fra å ta 15% av innkrevd beløp, til å ta 89kr per lader. For oss som har et parkeringsanlegg med mange ladere og relativtlavt forbruk, vil dette føre til en tredobling av utgiftene til innkreving av betaling for strøm. Det vil spesielt ramme de med lader og som i dag lader lite.

Er det noen som har erfaring med andre leverandører? Vi eier anlegget selv og er av type Zaptec Pro. Ser at Laddel har samme modell med at de tar 15%, men ser de også er kjøpt opp av Wattif, så det er vel bare et tidsspørsmål før de begynner å ta ågerpriser.

RJK

Bruker Elaway hos oss.

Kan ikke si mye om pris for de som har "personlige" ladebokser (kun de med garasjeplass), for det har jeg som leietager uten "personlig" ladeboks tilgang til å se.

Men for meg som lader på felles-ladere (samme som alle andre som ikke har fast parkeringsplass, men må ta en som er ledig, er pris meldt å gå opp fra 65,- til 79,- for administrasjon.

Dekning av kostnadene til ladeboksene (om ikke de gikk på boretslagets kost og derved felleskostnadene), går muligens på tillegget til bl.a. nettleien.

Men vi har da spot-pris med strømstøtte nå, og et påslag på ca 0,51 kr/kWh som dekker bl.a. nettleien.

Så akkurat nå er prisen som du ser 1,45 kr/kWh, mens spotprisen er 75,20+mva=0,94 kr/kWh mens min pris med tillegg er 0,791+mva=0,989 kr/kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

I sameiet her jeg bor eier vi laderene selv (hver leilighet).
Selve faktureringen av strømmen foregår via Movel som nå tar kr 99,- pr med for dette.
Vi betaler spotpris for strømmen, og det innrømmes strømstøtte.
I midten av 2023 betalte vi kr 59,- pr mnd så vi har hatt en økning på kr 40,- på litt over 1 år for faktureringen. Liker ikke helt den raske økningen som igjen påvirker mest de som lader minst hvis man ser på gjennomsnittlig timepris  :-1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

TB

Etter det jeg ser endrer Laddel fra 1. mars 2025 til fastpris på 69 kr inkl. mva per bruker.
PlugPay koster 59 kr pr mnd.  https://www.plugpay.no/no/borettslag/

Hageland har en oversikt over admin kostnader for flere tilbydere: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign

Her jeg bor gjør vi fortsatt fakturering selv.
Vi eier anlegget, og beboer eier ladeboks.
Å sette ut har vært vurdert, men markedet endrer seg raskt, med oppkjøp og sammenslåtte firma, nye vilkår og priser.

Det jeg savner er en tilbyder som kan hjelpe en til å samle i sammen data, men selve faktureringen kan helt fint klare selv.

Metoden som benyttes idag er i korte trekk slik:
- hente faktagrunnlag fra portal.zaptec.com
- regne ut pris pr kWh som gjennomsnitt fra strømregning. (Nettleie og strøm på samme faktura.)
- trekker ifra strømstøtte på totalen, slik snittpris pr mnd blir mindre.
- lager faktura grunnlag i Excel.
- beboer har svært lite intensiv med å flytte lading til tider strømmen er rimelig pga. gjennomsnittspris benyttes.
- Legger deretter tallene inn i www.styreweb.com, som lager faktura.

Laget opprinnelig faktura to ganger pr år, men endret til tre ganger pr år for bedre likviditet.
Ikke noen stor sum totalt, ca 230 000 kr pr år i 2023 og 2024.

Hadde vi satt det ut til 89 kr pr mnd hadde det blitt over 50 000 kr pr år i administrasjon, 23% mer å betale om jeg regner korrekt.
Det meste av lading skjer uansett på kveld og natt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Må sies at vi er et forholdsvis stort borettslag med mange beboere. Og vi har som sagt ikke "personlige" parkeringsplasser som kun en bestemt beboer kan bruke, annet enn om man har kjøpt en av de få parkeringsplassene i garasjekjeller.

Tror derfor jobben med å ta fakturering selv, er greiest at gjøres av et eksternt selskap. Det gjør og at vi får fluks på timekostnad, så det er litt å spare på å lade når prisene er rimelige, eller endog går ned mot negativt til tross for påslaget (skjer ikke veldig ofte).

Vi kan og velge at det trekkes direkte fra tilknyttet kort når lading avsluttes, eller om alt inkludert månedskosten trekkes hver måned.

Da slipper man "monsterregninger", og de som lader når prisene er høye, gjør det altså til personlig kostnad, som ikke går ut over de som kan/ønsker og faktisk flytter forbruk etter timene det er billigst.

Ulempen er selvsagt at det kan bli trangt om å få plass til tider, og spesielt i forkant av store utfartsdager, og tilsvarende når man kommer hjem etter slik periode.

Anlegget er lastbalansert, så betyr dessuten at man ikke får like stor fart som før de begrenset fra 22 til 7,4 kW, og selv da er man kanskje ikke på "full fart", selv om man skulle tro det var gunstigst for borettslaget.

Mulig de prioriterer effekt til andre strømslukere, som kjeler for varmtvann, selv om det vel i utgangspunktet går via fjernvarme!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eisa01

To borettslag jeg kjenner:
Wattif tar 59 kr/mnd (overtatt fra Mer i desember), lagt ut infrastruktur til 200 parkeringsplassser totalt, men kun et fåtall har ladere. Sikkert inne i en fryst periode på abo-avgift.
Elaway tok 59 kr/mnd inntil nylig, varslet 79 kr/mnd, styret forhandlet ned til 69 kr/mnd. >100 plasser, alle har utplassert lader, men ikke nødvendigvis aktivert AFAIK

Tror begge tar spotpris + påslag for nettleie

Oddaa

Vi vurderer å bytte ut Aneo og har fått pris fra Elaway. Elaway skal pr mnd ha 79,- pr ladeabonnement pluss 40,- pr plass i infrastrukturleie. Med ca 110 plasser og 40 som lader blir antagelig dette totalt sett dyrere enn å beholde Aneo.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

PerSK

Mowel ser ut til å være den billigste leverandøren jeg har funnet til nå. De tar 50 kr per plass med obos-avtalen. I dag har vi betalt ca 20kr i snitt per plass. De spiser hele gevinsten ved å kunne tilby spotpris. Obos har heller ingen god måte å fakturere dette på.

TB

Sitat fra: PerSK på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:22Mowel ser ut til å være den billigste leverandøren jeg har funnet til nå. De tar 50 kr per plass med obos-avtalen. I dag har vi betalt ca 20kr i snitt per plass. De spiser hele gevinsten ved å kunne tilby spotpris. Obos har heller ingen god måte å fakturere dette på.

I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign
Det er et lite, nystartet enkeltpersonforetak.
Lørenskog

PerSK

Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign

Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: PerSK på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:43
Sitat fra: TB på onsdag 05. februar 2025, klokken 20:04I følge nettsiden til Hageland er deres admin kostnader lave: https://www.hagelandit.no/pris/sammenlign

Noen som har erfaring med løsningen fra Hageland? Ser ut til at de leverer akkurat det vi er ute etter. I de årene vi har hatt anlegget har vi aldri hatt behov for brukerstøtte og vedlikehold av anlegget er det uansett andre som alerede leverer.
Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D  ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664

TB

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D  ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det skjer ofte AS går konkurs av ulike årsaker. Ansvar er begrenset til den aksjekapitalen eier har tegnet seg for. Kan oppstå erstatningsansvar for styremedlemmer, eiere og andre, men terskelen er høy.

Krav mot enkeltpersonforetak er et personlig krav. Gjelder selv om enkeltpersonforetak er slettet.

Det er i praksis liten risiko å ta i bruk løsningen til Hageland. Om løsningen er utilgjengelig vil en fortsatt kunne benytte datagrunnlaget fra Zaptec eller Easee for å fakturere lading.

Det som kan gå tapt om løsningen skulle bli avviklet er:
- Innbetalt faktura som ikke betales tilbake til borettslag / sameie. Vil oppdages raskt.
- Tidligere faktura historikk.

Faktura historikk sendes beboer automatisk pr e-post, og kan regelmessig lasts ned. Regnskap må uansett føres i annet system.

Fra nettsiden en beskrivelse av hva bakgrunnen:

SitatDa sameiet jeg bor i skulle etablere ladeanlegg for el- og hybridbiler, mente styret at de tilgjengelige løsningene for utregning og fakturering av ladeutgifter hadde urettferdige kostnadsfordelinger og var altfor dyre. Vi bestemte derfor at jeg skulle utvikle et eget program for å beregne de faktiske ladeutgiftene, uten å bli bundet til dyre strømavtaler eller høye månedlige avgifter fra tredjepartsleverandører. Programmet skulle også automatisere faktureringen av ladeforbruket.

Løsningen viste seg å være så vellykket at flere borettslag og sameier i nærområdet ønsket å ta den i bruk. For å kunne tilby dette på en formell og juridisk korrekt måte, opprettet jeg et enkeltpersonforetak. Dette muliggjorde avtaler med blant annet Easee og andre samarbeidspartnere.
Lørenskog

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på lørdag 08. februar 2025, klokken 12:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D  ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det skjer ofte AS går konkurs av ulike årsaker. Ansvar er begrenset til den aksjekapitalen eier har tegnet seg for. Kan oppstå erstatningsansvar for styremedlemmer, eiere og andre, men terskelen er høy.

Krav mot enkeltpersonforetak er et personlig krav. Gjelder selv om enkeltpersonforetak er slettet.

Det er i praksis liten risiko å ta i bruk løsningen til Hageland. Om løsningen er utilgjengelig vil en fortsatt kunne benytte datagrunnlaget fra Zaptec eller Easee for å fakturere lading.

Det som kan gå tapt om løsningen skulle bli avviklet er:
- Innbetalt faktura som ikke betales tilbake til borettslag / sameie. Vil oppdages raskt.
- Tidligere faktura historikk.

Faktura historikk sendes beboer automatisk pr e-post, og kan regelmessig lasts ned. Regnskap må uansett føres i annet system.

Fra nettsiden en beskrivelse av hva bakgrunnen:

SitatDa sameiet jeg bor i skulle etablere ladeanlegg for el- og hybridbiler, mente styret at de tilgjengelige løsningene for utregning og fakturering av ladeutgifter hadde urettferdige kostnadsfordelinger og var altfor dyre. Vi bestemte derfor at jeg skulle utvikle et eget program for å beregne de faktiske ladeutgiftene, uten å bli bundet til dyre strømavtaler eller høye månedlige avgifter fra tredjepartsleverandører. Programmet skulle også automatisere faktureringen av ladeforbruket.

Løsningen viste seg å være så vellykket at flere borettslag og sameier i nærområdet ønsket å ta den i bruk. For å kunne tilby dette på en formell og juridisk korrekt måte, opprettet jeg et enkeltpersonforetak. Dette muliggjorde avtaler med blant annet Easee og andre samarbeidspartnere.
Hører hva du sier men er uansett skeptisk til ENK ift programutvikling tjenester siden man er fort avhening av slikt over lang tid og mye kluss når det er borte - menmen la ikke meg ødelegge noe

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:45
Sitat fra: PerSK på torsdag 06. februar 2025, klokken 19:43

Hmm dette ser jo bra ut men er du sikker på et at det ikke er en catch-22 for å si det på den måten ;D  ENK er vel ikke så bra? https://virksomhet.brreg.no/nb/oppslag/enheter/931999664
Det som taler imot "langsiktighet" kan vere sitatet "Jeg tilbyr løsningen til andre i lignende situasjoner til en svært konkurransedyktig pris. Målet er ikke å tjene penger, men å redusere kostnadene for alle brukere gjennom økt deltakelse." 

Som beslutningsgrunnlag for eit nytt større anlegg kan dete vere litt tynt, men som erstatningsprodukt verkar det bra.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

EVeezi

Jeg vet at reklame ikke er tillatt her, men håper dette innlegget kan passere siden det er relevant for diskusjonen som går over.

For de som lager fakturagrunnlag for delte Zaptec-ladere, vil jeg spille inn enda et alternativ :) For å slippe timer med Excel-arbeid og sene kvelder, har jeg utviklet EVeezi – en løsning som integrerer med Zaptec, henter forbruksdata automatisk og genererer fakturagrunnlaget med ett klikk. Alt du trenger å gjøre er å legge inn strømprisen.

Så vidt jeg forstår, løser dette i prinsippet samme problem som Ladeland. Interessant at flere har utviklet lignende løsninger omtrent samtidig!

Jeg søker nå pilotbrukere som vil teste EVeezi gratis. Les mer på www.eveezi.no dersom dette er aktuelt!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA