Zeekr 7x

Startet av Leaf_2014, søn 02. feb 2025, kl. 16:44

« forrige - neste »

Panders

YouTube:
It's Only Electric - Model Y vs Enyaq

Kjente meg igjen i denne konklusjonen.
Enyaq er en ypperlig familiebil, men Y har bedre materialer i bilen, mindre lyder og bedre understell.

YouTube:
Förnuft och känsla med Peder og Alrik -
Zeekr 7X

Som jeg skulle laget videoen selv.
For en utstyrsliste og kanskje wow-faktor, samt sprek motor og ladehastighet, men noe kosebil for en bilentusiast...nei 🤷�♂️

Y satt i bestilling i dag. Håper på rask levering, est. okt-nov 😂🙈
-26 Model Y Performance "Quickie"
-23 Model Y Performance SOLGT
-17 Model S 75D "Elektra"

Zebulon

Ikke mye aktivitet i dette forumet, men jeg prøver:

Jeg vurderer 7X eller, aller mest, 7GT. Har TMY i dag. Noen som har erfaringer med eierskap av 7X over en viss tidsperiode, gode eller dårlige, å dele? Jeg har brukt mer tid enn godt er på å lese og se på tester; ser det er en del kritikk at software og oppdateringstakten på den. Stemmer det? Noe annet å dele?

Øyvind.h

Sikkert bedre å melde deg inn i eiergrupper på Facebook, selv om man som oftest får litt skjevt bilde ettersom de som klager skriver oftere på Facebook enn de som er fornøyde.

Jeg kikket en del på 7X nå ved siste bilbytte. Når jeg satt meg inn i den tenkte jeg umiddelbart at den var lekker og luksuriøs. Var nesten dumt å dra innom forhandleren, for den var på et annet nivå enn div andre biler jeg har kikket på. Kan jo ikke akkurat sammenlignes med Model Y, som er rimelig enkel og strippet for utstyr.

Om du sjekker testene til eksempelvis "Effekt" på Youtube er han ekstremt positiv, noe det virker som de fleste testerne er. Jeg stod lenge mellom Xpeng G9 og Zeekr 7X, hvor 7X fristet mest basert på tester og tilpasninger til nordiske preferanser og krav.

Problemet med å lese for mye er at en ender med beslutningsvegring, og med beslutningsvegring blir folk stående fast med det merket de allerede kjører fordi det er enklest. Og da går man glipp av mye!
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mikaelf

Dere som eier en 7X modell og også bruker en Samsung Galaxy mobil som digital nøkkel til bilen, takknemlig for å høre om erfaringen deres.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

BubbaJoFet

Sitat fra: Zebulon på tor 11. jun 2026, kl. 11:21Ikke mye aktivitet i dette forumet, men jeg prøver:

Jeg vurderer 7X eller, aller mest, 7GT. Har TMY i dag. Noen som har erfaringer med eierskap av 7X over en viss tidsperiode, gode eller dårlige, å dele? Jeg har brukt mer tid enn godt er på å lese og se på tester; ser det er en del kritikk at software og oppdateringstakten på den. Stemmer det? Noe annet å dele?

Sikkert litt sent ute, men jeg tok ut en 7x på leasing nå i sommer fra Ayvens. Tilbudet de har er såpass gunstig at for meg, som venter på Xiaomi YU7, var det en no brainer. Forrige bil var en NIO ES8, så har gått ned litt i størrelse både fra endrete behov og ønske om bedre opplevelse i parkeringshus.

Hadde prøvekjørt 7x når den kom og likte det meste, foruten dørene.

Nå har jeg kjørt rundt en måneds tid, og er meget fornøyd, men noen småting som jeg ikke er like fornøyd med.

Den største utfordringen er at infotainment krasjer under kjøring, skjer ikke ofte, men har skjedd ved 4 anledninger så langt. Det bringer oss til neste utfordring, service, Zeekr kunne ikke gjøre fjerndiagnostikk og jeg må ha bilen på service, det er bare ett av Volvo stor Oslo som gir service på Zeekr. Der blir sikkert bedre etter hvert, men selger sa at blant annet Fornebu ga service på Zeekr, for et år siden. Det stemte åpenbart ikke.

Dørene er litt irriterende å åpne, men utlignes litt av enkelheten når en har satt seg inn. Det er en liten bagatell i hverdag.

Merk at det er et betydelig ladetap ved saktelading hjemme. Har 3.5 kW og omforming fra 230V til 800V gir et betydelig tap, nær 30% mot 10% ved 400V batterier. Har en 22 kW 3 fase 400V vil en se langt mindre tap.

Så til det gode, forbruket er bra, har kjørt ca 1000 km med forbruk på 17 kWh/100 km, med mye småkjøring.

Bilen er behagelig å kjøre og enkelte funksjoner er gull, som automatikk på seteventilasjon og trådløs CarPlay/Android Auto. I 90% av tilfellene har bilen begynt på spille musikk fra Spotify før jeg har satt meg inn. Automatikken er for ventilasjon, setevarme og rattvarme. Bilen har også duftdispenser, noe en ikke kan være uten når en først har hatt det.
Glasstaket er stort og den integrerte solskjermen kan automatisk lukkes ved parkering. Stereo anlegget er for min musikksmak meget bra. Bakseteplassen er eksepsjonell, bedre enn Xpeng G9, TMY og NIO ES8.

Interiøret er også meget bra, det er stoffbunn selv i frunken (som hos meg fikk plass til dekkskum, type2 ladekabel og schucko lader, samt tauekrokene)
Ikke en antydning til knirk, ikke noe hardplast å ta på, er bedre enn NIO der og etter min mening langt bedre enn tyskerne.

Kjøreegenskapene er ok, ikke sportslige og ikke meget komfortable, der burde Zeekr rendyrke litt mer. Kanskje er 7x MY2026 et mindre kompromiss siden 7GT er lansert. Alle 7X er MY2025 i Norge, MY2026 har 900V.

Bagasjerom er ikke optimalt, så en blir tvunget til å prioritere bakseteplass eller bagasjerom eller størrelse, TMY har nok et bedre kompromiss der. Når det er sagt får en plass til mye om en tar ut gulvet.

Bilen ble oppdatert for noen uker siden og la til noen gode funksjoner, blant annet at en knapp på rattet aktiverer førerens kjørepreferanser, som å slå av hastighetsvarsel, førerovervåkning, sette bilen i riktig kjøreprogram mm.

Kameraene er fantastiske, sensorene virker meget presise, ACC fungerer fint.
Alt i alt en meget god pakke i en litt kjedelig innpakning, i alle fall mot 7GT. Men for meg var integrert solskjerm og SUV innsteg viktigst.
Så blir det YU7 om 3 år og med utseende på plass, så den i Thailand i sommer og fikk ikke mindre lyst på den da.

Det er noen morsomme funksjoner i bilen, som lysshow, lyslist som pulserer med musikken, stargazing etc, men er ikke så opptatt av sånt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA