Hovedmeny

Zeekr 7x

Startet av Leaf_2014, søndag 02. februar 2025, klokken 16:44

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. juni 2025, klokken 08:30Det kan fort utvikle seg til et vedlikeholds helvete å ha motoriserte dører. Er sikkert mange Tesla model X eiere som kan fortelle litt av hvert om defekte motorer på dørene.

Vi var mange turer på verksted med vår X, men i løpet av 91.000km var det ikke feil på motorene i dørene overhodet. Motoriserte dører er faktisk noe jeg savner fra X.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. juni 2025, klokken 08:30
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 21. juni 2025, klokken 22:20Regner med at de virker uansett...

Det kan fort utvikle seg til et vedlikeholds helvete å ha motoriserte dører. Er sikkert mange Tesla model X eiere som kan fortelle litt av hvert om defekte motorer på dørene.

Slike dører er trolig ikke noe markedet roper etter. Dytter man på vinter med slaps,snø og is og vekslende temperaturer så har man fort en god oppskrift på utfordringer. Men synes man en ekstra tur til forhandler er lykken på jord...så for all del kjøp slike dører. Personlig ser jeg på disse dørene som bilens største svakhet.

Når/hvis Tesla har hatt problemer med elektriske dører, så mener du altså at Zeekr også har det?

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på søndag 22. juni 2025, klokken 08:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. juni 2025, klokken 08:30
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 21. juni 2025, klokken 22:20Regner med at de virker uansett...

Det kan fort utvikle seg til et vedlikeholds helvete å ha motoriserte dører. Er sikkert mange Tesla model X eiere som kan fortelle litt av hvert om defekte motorer på dørene.

Slike dører er trolig ikke noe markedet roper etter. Dytter man på vinter med slaps,snø og is og vekslende temperaturer så har man fort en god oppskrift på utfordringer. Men synes man en ekstra tur til forhandler er lykken på jord...så for all del kjøp slike dører. Personlig ser jeg på disse dørene som bilens største svakhet.

Når/hvis Tesla har hatt problemer med elektriske dører, så mener du altså at Zeekr også har det?

Å ikke ha motoriserte dører vil i alle fall eliminere en mulig feilkilde.
Jeg ser at å betjene disse dørene manuelt oppleves veldig negativt også.
Jeg har så langt ikke sett en eneste en som har testet disse dørene på Zeekr 7x beskriver dem som noe som gir merverdi eller en positiv opplevelse sammenlignet med ordinære dører. Men jeg har sett flere beskrive dørene i negative ordelag.  Jeg har fundert på 7x som en mulig bil, men den skal ikke ha motoriserte dører og følgelig må man gi slipp på noe jeg mener HAR verdi - nemlig ventilerte seter. Dvs. det HAR verdi når man har har disse nappa skinnsetene som man får som standard når man velger AWD - og AWD er noe vi i vår familie må ha basert på erfaringer.
Mulig de senere kommer med en AWD versjon pakket opp slik longe range varianten leveres - altså med stoffseter. Da tror jeg den treffer bedre for egen del - både med pris og mhp utstyr.

Ellers er ikke designet sånn at det skriker - må ha - det er litt traust sånn sett. Men her er det jo garantert ymse meninger. Zeekr 7x er også et merke som mangler lokale verksteder i mange byer - og merket er jo kinesisk som for noen betyr noe. Selv er jeg bare glad til at bilen i alle fall ikke er amerikansk.

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 22. juni 2025, klokken 08:34
Sitat fra: hELgenen på søndag 22. juni 2025, klokken 08:30Det kan fort utvikle seg til et vedlikeholds helvete å ha motoriserte dører. Er sikkert mange Tesla model X eiere som kan fortelle litt av hvert om defekte motorer på dørene.

Vi var mange turer på verksted med vår X, men i løpet av 91.000km var det ikke feil på motorene i dørene overhodet. Motoriserte dører er faktisk noe jeg savner fra X.

Merkelig - arbeidskollega fikk problemer med sin - min bror turte ikke sitte på sin pga dette og solgte.
Jeg ser ikke fordelen med motoriserte dører og foretrekker heller noe som er veldprøvd enn noe nytt - en tur på verksted med denne Zeekr'n vil også fort koste skjorta mhp tid og penger for egen del. Så jeg er litt skeptisk til merket når de ikke har verksteder i nærheten. Forøvrig er det jo slik at Kina bilene nå overgår det meste mhp innovasjon - og kvaliteten er jo minst like bra som flere Europeiske. Skal jeg være ærlig så synes jeg mange tradisjonelle produsenter bare sitter med ett ess på hånden - og det er service og verksted.

What-a-watt

Sitaten tur på verksted med denne Zeekr'n vil også fort koste skjorta mhp tid og penger for egen del.

10 års garanti.... _Hvis du får tak i en bil som aldri skal på verksted, så si ifra.

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på mandag 07. juli 2025, klokken 12:33
Sitaten tur på verksted med denne Zeekr'n vil også fort koste skjorta mhp tid og penger for egen del.

10 års garanti.... _Hvis du får tak i en bil som aldri skal på verksted, så si ifra.

Selvfølgelig må bilen på verksted...det er jo nettopp det som kan være et problem med Zeekr - du bør bo i nærheten av det verkstedet de har....Men de har jo knapt noen

What-a-watt

Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Sitat fra: derwaechter på søndag 06. juli 2025, klokken 23:17Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

Er det overdreven eller har The Guardian et poeng her?

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing

derwaechter

Sitat fra: What-a-watt på mandag 07. juli 2025, klokken 14:20Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Sitat fra: derwaechter på søndag 06. juli 2025, klokken 23:17Dette er jo skremmende lesning.

Både hvordan bilene skal ha oppført seg og forårsaket ulykker, men og hvordan redningsmannskaper og andre ikke får passasjerer ut som så brenner inne.

https://www.theguardian.com/technology/2025/jul/05/the-vehicle-suddenly-accelerated-with-our-baby-in-it-the-terrifying-truth-about-why-teslas-cars-keep-crashing

Ikke uten videre bak i vår model Y.

Og i mange Tesla modeller ikke fra utsiden uten strøm, så vidt jeg har forstått.

Nødhammer, som er nevnt i artikkelen, hjelper heller ikke siden vinduene er laminert glass.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

derwaechter

Sitat fra: What-a-watt på mandag 07. juli 2025, klokken 14:20Der er jeg enig. Men dørene kan altså åpnes manuelt. Kjekt hvis bilen tar fyr....

Og i mange Tesla modeller ikke fra utsiden uten strøm, så vidt jeg har forstått.

Nødhammer, som er nevnt i artikkelen, hjelper heller ikke siden vinduene er laminert glass.
Sitat fra: derwaechter på mandag 07. juli 2025, klokken 21:03

Sorry, så først nå at sitatet midt ble brukt i en annen kontekst.
I bought this car before Elon went crazy.
Never again!

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA