Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elmotoren har revolusjonert småbil-livet

Startet av elbil.no, tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:30

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Elmotoren har revolusjonert reparasjonskostnadene for mindre, men avgjørende feil også. Siste tilskudd på en litt over 5 år gammel defekt Mercedes eqc hos elbilmek:
-aktuator/rele i hovedbatteriet slår ikke inn slik at drivverket får strøm: bilen må ha nytt hovedbatteri.
-defekt motor: må ha fabrikkny motor. Brukt motor fra en en bil vil ikke fungere pga vin-nr.

Det er så flott atte.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 28. januar 2025, klokken 23:05-defekt motor: må ha fabrikkny motor. Brukt motor fra en en bil vil ikke fungere pga vin-nr.

Dette har jo ikke noe med at det er en elbil å gjøre. Det er ett valg fra Mercedes og ett de like godt kunne gjort med motorer til fossilbil. Burde vært ulovlig dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Husker en historie om en tidligere kollega som skulle bytte Webasto parkeringsvarmer i en eldre Mercedes. Kjøpte samme modell som Mercedes benytter uten Mercedes logo. Men, den fungerte ikke pga den ikke hadde korrekt programvare eller VIN.

Dette med å gjøre reparasjon vanskeligere er uheldig utvikling.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Synes nå dette er litt overdrevet. Det er jo ikke akkurat bare at det er elmotor at småbilene i dag er bedre på motorvei enn i dag, selv om et tungt batteri i bunn av bilen hjelper godt.

Tar vi eksempelet til elbil.no så er jo nye Renault 5 hele 33cm lenger enn gamle Renault 5!

Hjulene på gamle Renault 5 var syltynne, dørene var syltynne, glass var syltynt, ingen hjelpesystemer, airbags eller noe.

Dersom en f.eks. heller sammenligner nye Renault 5 e-tech med en Toyota Yaris T-Sport 2008-modell med 1,8 liters motor så vil jeg tro at disse kjører ganske likt, selv om det ikke er elbil. Ingen problem å kjøre langt og fort med en sånn bil heller.
Tesla Model Y                         2021-

tronde

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. januar 2025, klokken 05:23
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 28. januar 2025, klokken 23:05-defekt motor: må ha fabrikkny motor. Brukt motor fra en en bil vil ikke fungere pga vin-nr.

Dette har jo ikke noe med at det er en elbil å gjøre. Det er ett valg fra Mercedes og ett de like godt kunne gjort med motorer til fossilbil. Burde vært ulovlig dog.
Mercedes har en historikk med VIN og elektronisk styrte girkasser også. Der var det visst noen kreative polakker som var løsningen. Husker ikke detaljene nå.

Range Rover har noe med VIN og hovedlyskastere. Begrunnelsen deres var tyverisikring, for de lyskasterne var visst veldig populære i det miljøet som dyrker sine egne kjemiske substanser på loftet.

Kan komme mye dritt med låste deler fremover.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA